Dapur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah dapur moden
Dapur rumah moden

Dapur (Jawi: داڤور) ialah bilik atau sebahagian daripada bilik yang digunakan untuk memasak dan penyediaan makanan di kediaman atau di dalam sebuah pertubuhan komersil. Dapur kediaman kelas menengah moden biasanya dilengkapi dengan tungku dapur, sinki dengan air panas dan sejuk, peti sejuk, dan meja kerja serta kabinet dapur diatur mengikut reka bentuk modular.

Banyak isi rumah mempunyai ketuhar gelombang mikro, mesin basuh pinggan mangkuk, dan peralatan elektrik lain. Fungsi utama dapur adalah untuk menyimpan, menyediakan dan memasak makanan (dan menyelesaikan tugas yang berkaitan seperti pinggan mangkuk). Bilik atau kawasan tersebut juga boleh digunakan untuk makan (atau sajian kecil seperti sarapan pagi), hiburan dan dobi. Reka bentuk dan pembinaan dapur adalah salah satu pasaran yang besar di seluruh dunia. Amerika Syarikat dijangka menjana $47,730j dalam industri perabot dapur untuk 2018 sahaja.[1]

Dapur komersial boleh terdapat di restoran, kafetaria, hotel, hospital, kemudahan pendidikan dan tempat kerja, berek tentera dan pertubuhan yang serupa. Dapur-dapur ini umumnya lebih besar dan dilengkapi dengan peralatan yang lebih besar dan lebih lasak daripada dapur kediaman. Contohnya, restoran besar mungkin mempunyai peti sejuk yang besar dan mesin pencuci pinggan komersial yang besar. Dalam beberapa keadaan peralatan dapur komersial seperti sinki komersial digunakan dalam tetapan rumah kerana ia menawarkan kemudahan penggunaan untuk penyediaan makanan dan ketahanan yang tinggi.[2][3]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Kitchen Furniture - Europe | Statista Market Forecast". Statista (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-07-20.
  2. ^ "The Pros and Cons of Using A Commercial Sink at Home - Home Decor Expert and". Home Decor Expert (dalam bahasa Inggeris). 2018-06-14. Dicapai pada 2018-07-22.
  3. ^ "THE COMMERCIAL KITCHEN AT HOME: PROS AND CONS; BY CAROL VOGEL" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-07-22.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Dapur di Wikimedia Commons

Fail:Title Cuisine 2.jpg
Rencana ini adalah sebahagian siri Masakan
Teknik penyediaan dan perkakas masak
Perkakas dapur - Teknik
Timbang dan ukur
Ramuan dan jenis makanan

Makanan
Masakan vegetarian
Herba dan Rempah
Keju - Pasta - Pencuci mulut
Roti - Sos - Sup - Teh
Ramuan-ramuan lain

Makanan wilayah
Afrika - Asia - Asia Selatan
Amerika Latin - Amerika Utara
Caribbean - Eropah
Tengah Timur
Makanan-makanan lain...
Lihat juga:
Dapur - Hidangan
Tukang masak terkenal
Wikibuku: Buku masakan

Templat:Room