NHL Network (program TV 1975)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rangkaian NHL merupakan paket sindikasi televisyen Amerika yang menyiarkan perlawanan Liga Hoki Nasional dari musim 1975–76 hingga 1978–79.[1][2] Rangkaian NHL telah diedarkan oleh Rangkaian Televisyen Hughes.

Konsep[sunting | sunting sumber]

Setelah dihentikan oleh NBC selepas musim 1974–75,[3] [4] NHL tidak mempunyai kontrak televisyen nasional di Amerika Syarikat.[5] Sebagai tindak balas terhadap ini, liga menyusun rangkaian stesen bebas yang meliputi kira-kira 55% negara.[6]

Ringkasan liputan[sunting | sunting sumber]

Perlawanan biasanya disiarkan pada malam Isnin[7] (bermula pada pukul 8 malam ET) atau petang Sabtu. Pakej tersebut ditawarkan kepada stesen tempatan tanpa bayaran hak.[8] Keuntungan akan diperoleh daripada pengiklanan, yang kira-kira dibahagikan sama rata antara rangkaian dan stesen tempatan. Perlawanan malam Isnin selalunya dikenali sebagai The NHL Game of the Week.[9] Penonton di New York City, Buffalo, St. Louis, Pittsburgh, Detroit, dan Los Angeles mendapat Game of the Week di saluran yang berbeza daripada perlawanan pasukan tempatan mereka. Oleh itu, setiap kali pasukan mempunyai perlawanan "rumah", Rangkaian NHL menyiarkan siaran pasukan tuan rumah dan bukannya siaran mereka sendiri.

Pada mulanya, pakej malam Isnin dipasarkan kepada rakan sekutu ABC, dengan konsep ABC membawa acara bola sepak NFL malam Isnin pada musim gugur dan (bermula pada Mei 1976) Besbol Liga Utama pada malam Isnin sepanjang musim bunga dan musim panas; dengan itu, stesen berharap untuk mencipta blok sukan malam Isnin sepanjang tahun. Walau bagaimanapun, hanya sedikit stesen ABC yang mengambil pakej tersebut.

Semasa musim 1975–76, Rangkaian NHL menyiarkan perlawanan terpilih daripada Siri Super NHL[10] (yang paling menonjol dalam pakej tersebut ialah Tentera Merah di Philadelphia, tetapi pakej itu tidak termasuk Tentera Merah di Montreal. pada Malam Tahun Baru 1975, yang hanya disiarkan di CBC) dan beberapa perlawanan playoff. Semasa musim 1976–77, Rangkaian NHL menyiarkan 12 perlawanan musim biasa pada malam Isnin ditambah dengan Permainan All-Star. Menjelang 1978–79 (musim terakhir wujudnya Rangkaian NHL), terdapat 18 perlawanan malam Isnin dan 12 perlawanan petang Sabtu yang disiarkan.

Piala Cabaran 1979 menggantikan Permainan All-Star. Ia adalah siri terbaik daripada tiga pertandingan antara NHL All-Stars dan pasukan kebangsaan Kesatuan Soviet.[11] Hanya Perlawanan kedua, yang berlangsung pada petang Sabtu, ditayangkan di CBS sebagai sebahagian daripada The CBS Sports Spectacular.[12] Malangnya, CBS dan penaja mereka mengalami masalah dengan pengiklanan papan gelanggang yang telah dijual oleh NHL di Madison Square Garden, dan mereka enggan membenarkan iklan tersebut disiarkan di TV. Akibatnya, penonton CBS tidak dapat melihat papan skor di atas papan tendangan kuning, dan hanya dapat melihat roda pemain apabila permainan bergerak ke sisi ais tersebut. Perlawanan 1 dan 3 telah ditayangkan di Rangkaian NHL,[13] di mana isu pengiklanan tidak menjadi masalah.

Liputan petang Sabtu[sunting | sunting sumber]

Apabila permainan petang Sabtu ditambah, NHL mengumumkan bahawa mereka akan bermula pada pukul 1 petang dan berakhir pada pukul 4 petang ET. Walau bagaimanapun, pasaran dengan hanya tiga stesen enggan melepaskan slot pengaturcaraan masa perdana. Akhirnya, rancangan itu gagal kerana bukan sahaja mereka tidak memperoleh pasaran baharu, malah banyak stesen yang telah mengadakan perlawanan pada hari Isnin tidak mengambil bahagian pada hari Sabtu. Beberapa pasaran di Zon Waktu Timur yang menyiarkan permainan petang Sabtu termasuk Boston, Buffalo, New York City, Washington, dan Springfield, MA.

Selain itu, NHL memberikan opsi kepada stesen untuk memulakan siaran petang Sabtu pada pukul 1 waktu Timur atau bermula pada pukul 2 EST, dengan ringkasan terbuka penuh dan tempoh pertama sebelum aksi langsung bagi dua tempoh terakhir. WDCA (gabungan Washington, DC) dan WWLP (rakan sekutu Springfield, MA) memilih opsi tersebut. WPGH di Pittsburgh dan WTCG di Atlanta tidak menyertai pakej pada hari Sabtu, menyebabkan pasaran mereka tidak mendapat liputan pada hari Sabtu. WPGH dan WTCG juga menyiarkan permainan pada hari Isnin pada waktu lewat malam, pada pukul 12 tengah malam dan 11:30 malam ET, masing-masing. Sementara itu, menjelang tahun 1978,[14] WUAB di Cleveland dan WBFF di Baltimore menghentikan sepenuhnya liputan hoki (Cleveland kehilangan pasukan NHL mereka, Cleveland Barons, pada tahun itu setelah hanya tiga musim di bandar tersebut, yang mungkin menjadi penyebab WUAB menghentikan pakej itu).

Juga di Buffalo, permainan petang Sabtu pada bulan Januari dan Februari disiarkan di WGR. Sementara itu, perlawanan Sabtu pada bulan Mac disiarkan di WUTV. WUTV membawa pakej Hoki Isnin Malam, manakala WGR adalah stesen penyiaran untuk Buffalo Sabers. Di New York, WOR tidak menyertai perlawanan Sabtu pada bulan Januari atau Februari. Sementara itu, WNEW (juga di New York) menyiarkan perlawanan Sabtu pada bulan Mac (pada pukul 2 petang). Di Buffalo dan New York, siaran bola keranjang kolej dan Tenis Kejohanan Dunia mengungguli NHL daripada siaran televisyen malam Isnin yang biasa.

Pada musim 1977–78, KBJR di Duluth mengambil pakej petang Sabtu dan menggugurkan permainan malam Isnin. Pada musim yang sama, WHMB di Indianapolis menyertai rangkaian dengan menyiarkan permainan petang Sabtu pada pukul 2 petang dan permainan malam Isnin pada pukul 11 malam. Selain itu, stesen PBS Iowa telah menghentikan siaran NHL pada ketika tersebut.

Liputan playoff[sunting | sunting sumber]

Pusingan Akhir Piala Stanley 1976 di Rangkaian NHL menandakan kali pertama siri kejohanan NHL disiarkan secara nasional sepenuhnya di Amerika Syarikat.[15] Apabila Rangkaian NHL menyiarkan permainan playoff pada tahun 1976, Marv Albert berkongsi tugas mengumumkan permainan dengan juruhebah dari salah satu pasukan yang terlibat. Sebagai contoh, pada 18 April 1976 (Montreal di Chicago), Brad Palmer (yang menjadi hos selingan untuk siaran Chicago Black Hawks di WFLD 32) berkongsi tugas mengumumkan permainan dengan Albert. Albert mengendalikan permainan untuk tempoh pertama dan ketiga, manakala Palmer mengendalikan yang kedua. Mulai playoff 1978, Rangkaian NHL mula melakukan simulcasting banyak permainan dengan Malam Hoki di Kanada. Dalam jenis siaran ini, Dan Kelly, yang merupakan pengacara utama permainan demi permainan untuk Rangkaian NHL, ditugaskan untuk mengumumkan permainan bersama pengulas warna dari HNIC. Sebagai contoh, ini berlaku dalam Permainan 7 siri suku akhir antara Toronto Maple Leafs dan New York Islanders (29 April), di mana Kelly bekerjasama dengan Brian McFarlane. Keseluruhan Pusingan Akhir Piala Stanley 1978 antara Montreal Canadiens dan Boston Bruins, serta keseluruhan Pusingan Akhir Piala Stanley 1979 antara Montreal Canadiens dan New York Rangers, keduanya disiarkan secara serentak. Namun, jika final itu mencapai Permainan 7, permainan tersebut akan disiarkan di ABC.[16]

Krew ulasan playoff Piala Stanley[sunting | sunting sumber]

tahun Bulat Pasukan Permainan Main demi main Pengulas warna
1976 Suku akhir Kerbau - Penduduk Pulau New York Permainan 1 Marv Albert dan Tim Ryan George Michael
Philadelphia - Toronto Permainan 4, 7 Gene Hart dan Don Earle (Permainan 4) Marv Albert (Permainan 7) Terry Crisp
Montreal - Chicago Permainan 4 Marv Albert dan Brad Palmer
Separuh akhir Philadelphia-Boston Permainan 3 Marv Albert Phil Esposito
1977 Pusingan awal Pittsburgh - Toronto Permainan 3 Marv Albert dan Dan Kelly
Suku akhir Philadelphia -Toronto Permainan 4, 6 ( suapan WTAF ) Marv Albert (Permainan 4) Don Earle dan Gene Hart (Permainan 6) Steve Jensen (Permainan 4) Terry Crisp (Permainan 6)
Separuh akhir Montreal - Penduduk Pulau New York Permainan 3–4 Tim Ryan dan Jiggs McDonald
Philadelphia-Boston Permainan 1, 4 Marv Albert dan Dan Kelly Curt Bennett (Permainan 4)
1978 Pusingan awal Buffalo - New York Rangers Permainan 3 ( suapan CBC ) Dan Kelly Brian McFarlane
Suku akhir Montreal - Detroit Permainan 2 ( suapan CBC ) Danny Gallivan Red Storey dan Dick Irvin Jr.
Philadelphia -Buffalo Permainan 3 Dan Kelly Eddie Giacomin
Penduduk Pulau New York - Toronto Permainan 7 ( suapan CBC ) Dan Kelly Brian McFarlane
Separuh akhir Montreal-Toronto Permainan 2 ( suapan CBC ) [17] Danny Gallivan Bill Clement dan Dick Irvin Jr.
Boston-Philadelphia Permainan 3 ( suapan CBC ) [18] Dan Kelly Bob Goldham dan Brian McFarlane
1979 Pusingan awal Kerbau - Pittsburgh Permainan 3 Dan Kelly
Suku akhir Boston -Pittsburgh Permainan 3 Dan Kelly
Separuh akhir New York Islanders-New York Rangers Permainan 2 Dan Kelly Lou Nanne
Montreal-Boston Permainan 5 ( suapan CBC ) Danny Gallivan Lou Nanne dan Dick Irvin Jr.
tahun Pasukan Permainan Main demi main Pengulas warna
1976 Montreal - Philadelphia Permainan 1–4 Marv Albert
Ted Darling (Permainan 2)
Stan Mikita (Permainan 1) Garry Unger (Permainan 2) Chico Resch (Permainan 3) Curt Bennett (Permainan 4)
1977 Montreal-Boston Permainan 1–4 Marv Albert dan Tim Ryan Stan Mikita (Permainan 1) Garry Unger (Permainan 2) Chico Resch (Permainan 3) Don Awrey (Permainan 4)
1978 Montreal-Boston Permainan 1–6 ( suapan CBC ) Danny Gallivan (di Montreal) Dan Kelly (di Boston) Chico Resch dan Dick Irvin Jr.
1979 Montreal - New York Rangers Permainan 1–5 ( suapan CBC ) Dan Kelly
Danny Gallivan (Permainan 2)
Dick Irvin Jr. Gary Dornhoefer (Permainan 1, 5) Gerry Pinder (Permainan 2) Bobby Orr (di New York City)

Ahli gabungan[sunting | sunting sumber]

Di kebanyakan bandar NHL AS, sekutu Hughes NHL adalah yang sama yang menyiarkan permainan pasukan tempatan . Kira-kira beberapa dozen stesen lain menjalankan permainan itu. Rangkaian ini mempunyai 47 stesen [19] untuk musim 1976–77 .

Bandar Stesen
Atlanta WTCG
Baltimore WBFF
Boston WSBK [20]
Kerbau WUTV (Permainan malam Isnin)
WGR / WUTV (Permainan petang Sabtu)
Charlotte WRET
Chicago WSNS [21] [22]
Cleveland WUAB ( kelewatan pita )
Dewan Bluffs Kbin
Dallas KXTX ( pita kelewatan hingga 10 malam CT )
Denver KWGN
Des Moines KDIN
Detroit WGPR
Duluth KBJR
Galveston Kabel tempatan
Greenfield WRLP
Greensboro WGHP
Houston KRIV ( pita kelewatan hingga 11:30 malam CT)
Indianapolis WHMB
Bandar Iowa KIIN
Los Angeles KHJ ( pita kelewatan hingga 8 malam PT )
Miami WPBT
Bandar New York WOR [23]
BARU
Omaha KETV ( pita kelewatan hingga 11:30 malam CT )
Philadelphia WTAF
Pittsburgh WPGH
Oak merah KHIN
Rochester, NY WROC
San Francisco KQED
Seattle KSTW ( pita kelewatan hingga 10:30 malam PT )
Bandar Sioux KSIN
Springfield WWLP
St Louis KDNL
Washington DC WDCA ( pita kelewatan hingga 9 malam ET )

Walaupun kehadiran Minnesota North Stars, tidak ada sekutu NHL Network di Minneapolis - St. kawasan Paul .

Penilaian[sunting | sunting sumber]

Pada masa kontrak NBC dengan NHL tamat selepas 1974–75, mereka memperoleh penarafan 3.8. Sementara itu, penilaian untuk Rangkaian NHL pada bulan pertama kewujudannya adalah 3.1 di New York, 1.9 di Los Angeles, dan 1.3 di Chicago. Menjelang musim 1978–79, permainan malam Isnin disaksikan oleh kira-kira 1 juta penonton; 300,000 di antaranya berada di kawasan Boston. Juga pada tahun 1978–79, versi siaran Sabtu pada pukul 2 petang ET (dengan tempoh pertama dipotong) telah diambil oleh semua ahli gabungan yang menyertai kecuali WSBK-TV Boston (yang menyiarkan seluruh permainan), dan biasanya, di bandar-bandar di mana pasukan bermain jika stesen tempatan menyiarkan versi permainan NHL Network dan bukannya siaran tempatan.

Juruhebah[sunting | sunting sumber]

Main demi main[sunting | sunting sumber]

  • Marv Albert
  • Fred Cusick
  • Ted Darling (terutamanya dalam permainan yang melibatkan Buffalo)
  • Don Earle
  • Jim Gordon
  • Gene Hart
  • Dan Kelly
  • Jiggs McDonald – Pada 1976–77, McDonald membahagikan tugas main demi permainan dan penganalisis dengan Tim Ryan semasa Permainan 3 dan 4 siri playoff Montreal Canadiens - New York Islanders (28 dan 30 April)
  • Sam Nover
  • Brad Palmer
  • Tim Ryan

Marv Albert ialah pemain utama dalam permainan demi permainan semasa musim pertama di mana dia digandingkan dengan juruhebah tetamu tempatan. Mereka biasanya, akan membahagikan tugas bermain demi permainan.

Seperti yang dinyatakan sebelum ini, untuk Permainan 4 siri playoff suku akhir 1976 antara Montreal Canadiens dan Chicago Black Hawks (16 April), Marv Albert dan Brad Palmer memanggil permainan itu. Albert mengendalikan permainan demi permainan untuk tempoh pertama dan ketiga manakala Palmer, hos TV Black Hawks, mengendalikan permainan demi permainan untuk tempoh kedua. Mereka dalam proses itu, bertindak sebagai penganalisis antara satu sama lain. Dimainkan di Stadium Chicago, permainan digelapkan di kawasan Chicago.

Sementara itu, Marv Albert juga semasa playoff 1976, bekerjasama dengan Tim Ryan (yang membahagikan tugas bermain demi permainan dengan Albert) dan George Michael untuk Permainan 1 siri New York Islanders - Buffalo Sabers (11 April) dan Terry Crisp untuk Permainan 7 daripada siri Toronto Maple Leafs - Philadelphia Flyers (25 April). Terry Crisp juga bekerja bersama pemain permainan demi permainan Gene Hart dan Don Earle pada Permainan 4 siri Toronto-Philadelphia yang disebutkan di atas (17 April).

Komen warna[sunting | sunting sumber]

  • Don Awrey
  • Curt Bennett
  • Bill Chadwick
  • Terry Crisp
  • Gary Dornhoefer
  • Phil Esposito
  • John Ferguson Sr. [24]
  • Eddie Giacomin – Pada 1977–78, Giacomin bekerja dengan Dan Kelly pada Permainan 3 siri playoff Philadelphia Flyers - Buffalo Sabers (22 April)
  • Bobby Hull
  • Steve Jensen – Pada 1976–77, Jensen bekerja dengan Marv Albert pada Permainan 4 siri playoff Philadelphia Flyers - Toronto Maple Leafs (17 April)
  • George Michael – Pada 1975–76, Michael bekerja dengan Marv Albert dan Tim Ryan (yang membahagikan tugas permainan demi permainan) pada Permainan 1 siri playoff New York Islanders - Buffalo .
  • Stan Mikita
  • Lou Nanne
  • Bobby Orr [25] [26]
  • Chico Resch
  • Garry Unger

Penganalisis untuk Pusingan Akhir Piala Stanley 1976 adalah pemain aktif dan setiap perlawanan menampilkan pengulas warna yang berbeza. Pemain ini ialah Stan Mikita, Garry Unger, Chico Resch dan Curt Bennett . Format ini diteruskan pada tahun 1977 dengan Stan Mikita, Garry Unger, Chico Resch, Don Awrey menggantikan Curt Bennett, yang sebaliknya bekerja dengan Marv Albert dan Dan Kelly pada Permainan 4 siri playoff Philadelphia Flyers-Boston Bruins (1 Mei).

Lain-lain[sunting | sunting sumber]

  • Stan Fischler [27]
  • Jim Simpson
  • Dick Stockton
  • Scott Wahle

Dick Stockton berkhidmat sebagai hos selama semusim. [28] Scott Wahle ialah hos studio untuk musim 1978–79 dan 1979–80 . Sementara itu, Stan Fischler berada dalam siaran sebagai penganalisis selingan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Woods, Sherry (February 13, 1979). "When Will TV Turn its Eye on Two Underdog Sports". The Miami News. m/s. 6C.
  2. ^ Yannis, Alex (November 3, 1976). "CBS Again Drops Soccer TV Pact". New York Times. m/s. 76.
  3. ^ Atkin, Ross (June 9, 1975). "Sports check on what's new". Christian Science Monitor. m/s. 19.
  4. ^ "5 New Coaches Will Try to Dethrone the Flyers". Los Angeles Times. October 8, 1975. m/s. D8.
  5. ^ Langford, George (October 5, 1975). "Hockey in battle for TV life!". Los Angeles Times. m/s. I3.
  6. ^ Verdi, Bob (January 17, 1979). "Hockey needs TV blanket to keep it warm in U.S.". Chicago Tribune. m/s. E1.
  7. ^ Deeb, Gary (November 9, 1976). "TV hockey back, but no Hawks". Chicago Tribune. m/s. C2.
  8. ^ Deeb, Gary (February 23, 1979). "SHRINKING ACT". Chicago Tribune. m/s. E4.
  9. ^ Merry, Don (October 11, 1978). "NHL Starts Tonight: Action but No TV". Los Angeles Times. m/s. E2.
  10. ^ Hardy, Holman, Stephen, Andrew C. (5 November 2018). Hockey: A Global History. ISBN 9780252050947.
  11. ^ Deeb, Gary (December 15, 1978). "NFL OVERKILL". Chicago Tribune. m/s. 1.
  12. ^ Swift, E.M. (February 19, 1979). "Run Over By The Big Red Machine". Sports Illustrated.
  13. ^ Brown, Frank (February 13, 1979). "Plenty for NHL to Ponder About". Lewiston Daily Sun. Associated Press. m/s. 26.
  14. ^ "N.H.L.Gets Its Piece of TV Action". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). 1978-01-09. m/s. C10. ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2023-03-24.
  15. ^ "N.H.L. Plans Cup TV; Seeks New York Outlet". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). 1976-03-23. m/s. 46. ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2023-03-24.
  16. ^ "NHL, ABC-TV Agree". Reading Eagle. Associated Press. May 13, 1979. m/s. 89 – melalui Google News Archive.
  17. ^ 1978 NHL Semi Final Game 2 Toronto @ Montreal 5 4 1978 di YouTube
  18. ^ 1978 05 07 Boston Bruins at Philadelphia Flyers di YouTube
  19. ^ Verdi, Bob (January 31, 1978). "New TV hockey boss ignores sad history". Chicago Tribune. m/s. C3.
  20. ^ Strecker, Bob (September 25, 1976). "From the Sidelines". The New London (Conn.) Day.
  21. ^ Jauss, Bill (June 12, 1979). "Television experts underestimate the public's taste". Chicago Tribune. m/s. C3.
  22. ^ Deeb, Gary (June 2, 1978). "WGN's sportscasters finally pull the plugs". Chicago Tribune. m/s. C7.
  23. ^ "Sports Guide". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). 1978-02-27. m/s. C9. ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2023-03-24.
  24. ^ "2 star Swedes sign with Rangers". Chicago Tribune. March 21, 1978. m/s. E2.
  25. ^ Verdi, Bob (May 14, 1977). "Boston whodunit—color Orr missing from Cup telecast". Chicago Tribune. m/s. B1.
  26. ^ Verdi, Bob (February 8, 1979). "Soviet 'pupils,' suspicious NHL stars open 3-game war". Chicago Tribune. m/s. C3.
  27. ^ "Orr is Hockey's Howard Hughes". The Miami News. December 24, 1976. m/s. 1B.
  28. ^ "Some Reflections On Soviet‐ N.H.L. Series at Garden". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). 1979-02-25. m/s. S2. ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2023-03-24.