Nagaswara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
PT Nagaswara Sakti
Diasaskan09 September 1999 (1999-09-09)
PengasasRahayu Kertawiguna
StatusAktif
GenrePop, Rock, Dangdut, Pop Melayu, Muzik agama
Negara asal Indonesia
LokasiMenteng, Jakarta Pusat
Tapak web rasminagaswara.co.id

Nagaswara merupakan syarikat rakaman Indonesia yang diasaskan oleh Rahayu Kertawiguna pada 9 September 1999 dan beribu pejabat di Jakarta. Pada awal penubuhannya, Nagaswara hanya menerbitkan lagu karaoke, muzik house, remix dan berkembang menjadi label yang mempelopori lagu-lagu bergenre dance house music. Pada 2000–2003, citra Nagaswara sudah melekat sebagai "Indonesia’s No.1 Dance Label".

Pada tahun itu, Nagaswara juga bekerjasama dengan beberapa label multinasional dari Eropah, dan mendapatkan lesen induk artis-artis mereka untuk diedarkan di Indonesia. Pada 2004, Nagaswara bergabung dengan Supreme Music GmbH untuk mengedarkan album Groove Coverage, Covergirl di Indonesia.[1] Album dengan single hit God is a Girl milik band Jerman itu berjaya mencapai jualan Platinum di tanah air.

Pada 2004, Nagaswara yang memulakan pejabatnya di Jl. Johar 4U, Menteng, Jakarta Pusat, menerbitkan album himpunan artis tempatan bekerjasama dengan stesen radio swasta Mustang FM bertajuk "Gulalikustik". Album yang dikeluarkan pada September ini memperkenalkan Kerispatih, Plus Minus, After, dan Gemala.

Sebelum secara rasmi menggunakan nama Nagaswara Music & Publishing pada penghujung tahun 2005, Nagaswara menandatangani Kerispatih dan mengeluarkan album pertama yang bertajuk Kejujuran Hati. Album tersebut melahirkan lagu-lagu hit seperti "Kejujuran Hati", "Cinta Putih", dan "Lagu Rindu". Sebagai band pendatang baru, Kerispatih telah mencatatkan banyak pencapaian dan memenangi pelbagai anugerah menerusi album ini.

Kejayaan Kerispatih diikuti oleh artis-artis Nagaswara yang lain seperti T2 (2007), Wali (2008), Hello Band (2008), Merpati Band (2008), The Dance Company (2009), dan Zivilia (2009). Nagaswara membuka pintu luas untuk kehadiran artis baru yang ingin berkarya. Digelar Big Indie, sehingga penghujung tahun 2010, Nagaswara telah menguruskan ramai penyanyi dan band dari pelbagai genre muzik.

Menandakan perubahan selera pasar kepada muzik dangdut pada awal 2000-an, Nagaswara kemudian melahirkan ramai penyanyi dangdut seperti Zaskia Gotik, Fitri Carlina, Siti Badriah, Hesty "Klepek-Klepek" dan lain-lain. Ini membawa kepada genre muzik baru yang dipanggil Dancedhut, gabungan dari kata dance dan dangdut. Genre muzik ini, yang menggabungkan muzik dangdut dengan genre muzik EDM dan merangkumi hampir semua lagu-lagu dangdut terbitan Nagaswara, telah menjadikan label muzik ini sebagai perintis muzik dangdut moden. Pada 2022, Columbia Records sebuah syarikat rakaman yang berasal dari Amerika Syarikat bekerjasama dengan Sony Music di seluruh dunia.

Senarai artis[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]