Olympus Corporation

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Olympus Corporation
オリンパス株式会社
Dinamakan sempenaGunung Olympus, Takama-ga-hara, Gunung Olympus Sunting ini di Wikidata
Jenis/bentuk sahAwam
Didagangkan sebagaiTYO: 7733
ISINJP3201200007 Sunting ini di Wikidata
IndustriElektronik
Ditubuhkan12 Oktober 1919; 104 tahun yang lalu (1919-10-12) (sebagai Takachiho Seisakusho)
Shinjuku, Tokyo, Jepun
PengasasTakeshi Yamashita[1]
Ibu pejabatShinjuku, Tokyo, Jepun
Tokoh pentingHiroyuki Sasa (Presiden & CEO)
KeluaranJentera dan instrumen ketepatan, kamera, perakam suara, endoskopi dan peralatan perubatan lain, krim muka dan pinggan mangkuk plastik
Hasil ¥847,105 juta (y/e March 2011)[2]
Pemilik
Bilangan kakitangan39,727 (31 Mac 2011)[2]
Anak syarikatOlympus (United Kingdom), Olympus (Germany) Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.olympus-global.com
Facebook: getolympus Twitter: getolympus LinkedIn: olympus-corp Youtube: UC-cq0qmowYCH4BCLROLsvVw Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Olympus Corporation (Jepun: オリンパス株式会社, Hepburn: Orinpasu Kabushiki-gaisha) ialah pengeluar optik dan produk reprografi Jepun. Olympus ditubuhkan pada 12 Oktober 1919, yang pada awalnya mengkhususkan dalam mikroskop dan termometer. Olympus memegang kira-kira 70 peratus bahagian pasaran endoskop global, dianggarkan bernilai kira-kira AS $ 2.5 bilion. Ibu pejabat globalnya terletak di Shinjuku, Tokyo, Jepun.[4]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

  • 1919: Syarikat itu diasaskan sebagai Takachiho Seisakusho. Dalam mitologi Jepun, dewa hidup di Takamagahara, puncak Gunung Takachiho. Logo korporat pertama ialah TOKIWA, yang berasal dari Tokiwa Shokai, pengasas syarikat, Takeshi Yamashita, telah bekerja. Tokiwa Shokai memegang kepentingan ekuiti di Takachiho Seisakusho dan bertanggungjawab memasarkan produk Takachiho. Logo tersebut membaca "TOKIWA TOKYO". Tanda "G" dan "M" di atas dipercayai sebagai permulaan Goro Matsukata, presiden Tokiwa Shokai.
  • 1921: Jenama Olympus diperkenalkan pada Februari 1921. Logo ini digunakan untuk mikroskop dan produk lain. Brosur dan iklan akhbar untuk kamera juga menggunakan logo ini. Logo OLYMPUS TOKYO masih digunakan hari ini. Terdapat tempoh di mana OIC digunakan bukannya TOKYO dalam logo. OIC berdiri untuk Syarikat Perindustrian Optik, yang merupakan terjemahan nama syarikat Olympus Jepun pada masa itu. Logo ini digunakan untuk endoskop GT-I dan GT-II, antara lain.
  • 1942: Syarikat itu dinamakan semula kepada Takachiho Optical Co, Ltd, apabila produk optik menjadi tulang belakang syarikat.
  • 1949: Nama itu diubah kepada Olympus Optical Co., Ltd. Ia dinamakan sempena Mount Olympus, yang seperti Mt. Takachiho adalah rumah dewa, masa mitologi Yunani. Dalam kata-kata syarikat, mereka memilih nama itu untuk "mencerminkan aspirasi yang kuat untuk mencipta produk berkualiti tinggi, terkenal di dunia".
  • 1970: Logo baru ini direka bentuk untuk memberikan gambaran tentang kualiti dan kecanggihan.
  • 2001: Barisan kuning di bawah logo baru dipanggil "Opto-Digital Pattern" dan ia mewakili kemungkinan cahaya dan teknologi digital yang tidak terhad. Ia melambangkan sifat dinamik dan inovatif Teknologi Opto-Digital dan Olympus Corporation. Logo ini dipanggil Simbol Komunikasi Olympus dan ia mewakili imej jenama Olympus.
  • 2003: Dinamakan semula kepada Olympus Corporation.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Olympus History: Origin of Our Name". Dicapai pada 16 January 2007.
  2. ^ a b Outline, Olympus, diarkibkan daripada yang asal pada 16 November 2011, dicapai pada 16 November 2011 Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  3. ^ a b c http://www.4-traders.com/OLYMPUS-CORP-6491236/company/
  4. ^ "Founding". History of Olympus. Olympus. Dicapai pada 16 January 2007.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]