Pelantikan John F. Kennedy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pelantikan Presiden John F. Kennedy
Tarikh20 Januari 1961; 63 tahun yang lalu (1961-01-20)
LokasiWashington, D.C.
Kapitol Amerika Syarikat

Pelantikan John F. Kennedy sebagai Presiden Amerika Syarikat ke-35 telah diadakan pada hari Jumaat, 20 Januari 1961 pelabuhan timur Amerika Syarikat di Washington, DC. Perasmian ini menandakan permulaan tempoh jawatan John F. Kennedy sebagai Presiden dan Lyndon B. Johnson sebagai Naib Presiden. Kennedy telah dibunuh 2 tahun, 306 hari dalam tempoh ini, dan Johnson berjaya menjadi presiden.

Kennedy mengambil alih jawatan berikutan November 1960 pilihan raya presiden, di mana beliau sempit menewaskan Richard Nixon, penyandang Naib Presiden ketika itu. Beliau ialah Katolik pertama menjadi Presiden, dan menjadi orang termuda yang terpilih di pejabat.

Alamat pelantikannya meliputi tema-tema utama dalam kempennya dan akan menentukan kepresidenannya pada masa kesejahteraan ekonomi, perubahan sosial yang muncul, dan cabaran-cabaran diplomatik.[1] Perasmian ini adalah yang pertama di mana seorang penyair, Robert Frost, mengambil bahagian dalam program ini.

Perasmian Presiden dianjurkan oleh Jawatankuasa Bersama mengenai Upacara Perasmian . Untuk perasmian John F. Kennedy, jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Senator John Sparkman, dan termasuk Senator Carl Hayden dan Styles Bridges, dan Wakil Sam Rayburn, John William McCormack, dan Charles A. Halleck.[2]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Bragdon, Henry W. (1998). History of a Free Nation. New York City, NY: Glencoe/McGraw-Hill.
  2. ^ "List of United States Congress Joint Committee on Inaugural Ceremonies (from 1901)". Senate.gov. United State Senate. Diarkibkan daripada yang asal pada 16 November 2013. Dicapai pada 15 February 2014.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]