Pembaharuan Taika

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Antara kesan pembaharuan taika adalah senibina di Jepun yang seolah-olah senibina di China, Pembaharuan juga telah banyak memberi pengaruh China di Jepun

Pembaharuan Taika (大化の改新 Taika no Kaishin?) adalah set doktrin yang ditubuhkan oleh Maharaja Kōtoku (孝徳天皇 Kōtoku-tennō) pada tahun 645. Ia ditulis sebaik sahaja selepas kematian Putera Shōtoku,dan kekalahan Puak Soga (蘇我氏 Soga no uji), yang menyatu padukan Jepun.Putera Mahkota Naka no Ōe (seorang yang nantinya di tahtakan sebagai Maharaja Tenji), Nakatomi no Kamatari, dan maharaja Kōtoku bersama-sama memulakan pembaharuan tersebut. Maharaja Kōtoku slepas itu mangambil nama "Taika" (大化), atau "Pembaharuan Besaran".

Pembaharuan dimulakan dengan pembaharuan tanah, berdasarkan idea Konfusi dan falsafah dari China,tetapi tujuan utama pembaharuan tersebut adalah untuk pemusatan yang besar dan untuk meningikan kuasa imperial, yang juga berdasarkan struktur kerajaan di China. Para pelajar dan wakil dihatar ke China untuk mempelajari segalanya sperti Sistem Penulisan Cina, kesusteraan, agama, dan seni bina, hinga ke cara pemakanan. Walaupun pada masa kini, kesan dari pembaharuan tersebur masih dapat dilihat pada Budaya Jepun. Semua ini berlaku pada 600-an.