Penduduk tanpa pengiraan dua kali

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Penduduk tanpa pengiraan dua kali adalah terjemahan Bahasa Melayu daripada terjemahan bahasa Inggeris Population without double counting daripada yang asal bahasa Perancis iaitu Population sans doubles comptes.

Di Perancis, untuk tujuan kebancian, INSEE telah menetapkan beberapa penunjuk penduduk yang membenarkan orang yang tinggal di lebih daripada satu tempat untuk dikira di setiap tempat, untuk mengkaji dan mengira pergerakan penduduk. Oleh itu, setiap komun di Perancis tidak mempunyai hanya satu angka bagi seorang penduduk, tetapi beberapa; contohnya seorang pelajar boleh dikira menjadi dua jika mengambil kira di mana mereka belajar dan di mana mereka tinggal ketika tidak belajar. Satu selari boleh ditarik ke undang-undang orang Inggeris yang membolehkan pelajar mendaftar dan mengundi dalam pilihan raya tempatan di lebih dari satu tempat.

Pandangan statistik[sunting | sunting sumber]

Pengiraan yang diberikan oleh INSEE untuk komun tertentu ialah:

Populasi municipale (penduduk)
perhitungan penduduk yang tinggal di rumah, flat dll di sebuah komun
Populasi comptée à part (sebahagian)
mereka yang tinggal secara kolektif atau sementara (contohnya tahanan, tentera, pesakit hospital, biarawati, sami)
Populasi totale (keseluruhan)
jumlah populasi penduduk dan populasi sebahagian
Doubles comptes (sebahagian berganda)
subbahagian populasi penduduk, yang terdiri daripada mereka yang mempunyai kediaman kedua di komun lain dan telah dikira dalam komuniti populasi municipale
Populasi sans doubles comptes (tanpa pengiraan berganda)
Populasi keseluruhan ditolakkan dengan sebahagian berganda[1]

Populasi sans doubles comptes selalunya tidak akan lebih kecil daripada populasi municipale dan tidak lebih besar daripada populasi totale.

Untuk menilai penduduk dengan betul, seseorang harus menggunakan populasi sans doubles comptes.

Sejak 1999, tempat dengan kurang daripada 10,000 penduduk telah mendapat banci setiap lima tahun, dengan satu perlima tempat setiap tahun tertakluk kepada banci.

Sejak tahun 2004, tempat dengan 10,000 penduduk atau lebih mempunyai bancian tahunan sampel 8% daripada penduduk. Ini dijalankan pada bulan Januari dan Februari. Pemungut banci meninggalkan soal selidik dan mengumpulnya pada masa akan datang.[perlu rujukan] Sejak kini, populasi municipale dan populasi sans doubles comptes mempunyai makna yang sama.

Aspek undang-undang[sunting | sunting sumber]

Hasil banci adalah rasmi oleh undang-undang.

Populasi totale digunakan apabila memohon aturan dan peraturan untuk belanjawan dan membiayai, khususnya dalam seksyen R2151-2 Kod Kanaan Wilayah.[1] Tetapi populasi municipale menentukan saiz sebuah dewan dan pengawasan pemilihan perbandaran, R2151-3.[1]

Nota dan rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c "Population de la Commune", Code géneral des collectives territoriales (dalam bahasa Perancis), dicapai pada 2009-04-14

Pautan luar[sunting | sunting sumber]