Portal:Bioteknologi/Rencana pilihan/Julai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Sebuah mug bir lager emas

Bir adalah sebuah minuman alkohol dihasilkan melalui penapaian dari bijirin gula, dan yang tidak disuling setelah fermentasi. Penyelesaian gula tidak diperam, yang disebut Wort, diperolehi daripada seduhan, atau "menumbuk," malt butir bijirin, biasanya gandum. Minuman beralkohol yang dibuat dari fermentasi gula yang berasal dari sumber-sumber bukan-butiran - jus buah atau madu, misalnya - umumnya tidak disebut "bir," meskipun yang dihasilkan oleh ragi sama reaksi biokimia yang berpusat.

Proses pengeluaran bir disebut bir. Menjerang tarikh kembali ke sekurang-kurangnya milenium 5 SM (sebelum sampai ke menulis), dan dicatat dalam sejarah bertulis Mesir Purba dan Mesopotamia.

Kerana bahan dan prosedur yang digunakan untuk membuat bir boleh berbeza, ciri-ciri bir seperti rasa dan warna juga boleh berubah-ubah. Sedangkan nama tempatan untuk bir dibuat dengan kaedah yang sama dan bahan boleh berubah-ubah, kesamaan kaedah dan bahan dapat dikesan untuk membentuk suatu kajian tentang sifat bir gaya