Quartier Asiatique

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Quartier Asiatique (Kawasan Asian), juga dikenali sebagai Triangle de Choisy atau Petite Asie, merupakan pusat komersial dan budaya terbesar bagi komuniti Asia di Paris. Ia terletak di tenggara Arrondissement ke-13 di kawasan yang mengandungi banyak bangunan apartmen bertingkat tinggi. Walaupun statusnya sebagai "Chinatown", kejiranan juga mengandungi penduduk Vietnam, Laos dan Kemboja.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Gelombang pertama pendatang Asia ke kawasan kejiranan terdiri daripada pelarian Vietnam etnik dari Perang Vietnam pada akhir 1970-an. Gelombang pendatang kemudiannya terdiri daripada orang Cina etnik dari Vietnam, Laos dan Kamboja, yang juga melarikan diri dari negara mereka selepas pengambilalihan komunis mereka dan untuk menghindari penganiayaan oleh pemerintah baru. Sejumlah besar pendatang Vietnam terdahulu disatukan ke dalam masyarakat Perancis sejurus selepas ketibaan mereka, dan mula berpindah ke daerah-daerah lain di Paris dan kawasan sekitar Île-de-France, sementara masih mengekalkan kehadiran komersial di kawasan itu.[1] TNya meninggalkan kejiranan yang memiliki kehadiran etnis Cina yang lebih besar, dan dengan itu membawa kepada penciptaan "Chinatown" masa kini.

Kejiranan[sunting | sunting sumber]

Quartier Asiatique membentuk kawasan kira-kira bentuk segitiga yang dibatasi oleh Avenue de Choisy, Avenue d'Ivry dan Boulevard Masséna, serta kompleks Les Olympiades. Dalam kejiranan ini, aktiviti perdagangan didominasi perniagaan Cina dan Vietnam, dengan bilangan Laotian dan Kemboja yang lebih kecil. Rangkaian pasaran khas Asia yang besar dari Tang Frères dan Paristore juga mempunyai lokasi utama mereka dalam suku tersebut. Sebagai tumpuan penduduk Asia di rantau Île-de-France, beberapa organisasi komuniti beribu pejabat di sini, membantu untuk melayani keperluan imigran dan aktiviti budaya, terutama bagi mereka yang berasal dari Indochina Perancis. Perarakan tahunan Tahun Baru dalam lingkungan kejiranan adalah yang terbesar di Paris.

Tidak seperti Chinatown yang lain di dunia Barat, seni bina Cina tidak kelihatan di kawasan itu, dengan pengecualian menjadi beberapa kuil Buddha yang terletak di seluruh daerah.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Quartier Asiatique adalah Chinatown terbesar di Eropah, dan tidak seperti [Chinatown, London | daerah Cina] yang kurang jelas tetapi terkenal di sekitar Gerrard Street di London's Soho, pusat penduduk yang penting sebagai imigresen yang sangat besar. Kawasan ini dihuni oleh hampir 200,000 orang, sebahagian besar keturunan Cina, Vietnam dan Laotian.

Pada asalnya suku etnik Vietnam, penduduk Asia di kawasan itu mempelbagaikannya pada tahun 1980-an kerana kumpulan etnik lain dari Indochina juga menetap di daerah itu, kumpulan terbesar yang menjadi etnik Cina. Walaupun sebahagian besar penduduk Vietnam awal kejiranan mengasimilasi masyarakat Perancis dan berpindah ke kawasan lain di Paris, mereka masih mengekalkan kehadiran komersial dan kebudayaan yang kuat di daerah itu.

Bahasa-bahasa yang digunakan di kalangan kumpulan imigran dalam masyarakat termasuk bahasa Kanton dan dialek teochew bahasa Cina, serta bahasa Vietnam, bahasa Lao dan Khmer. Pelarian etnik China sering pandai dalam salah satu daripada tiga bahasa terakhir selain dialek Cina asli mereka, kerana asal-usul mereka dari Indocina.

Komuniti yang serupa[sunting | sunting sumber]

Paris juga menjadi tuan rumah tiga daerah Asia yang lain dalam hadnya. Yang paling ketara ialah kejiranan Belleville di Arrondissement ke-20. Tidak seperti Pekan Cin dan arrondissement ke-13, kaum etnik Cina dari Indochina membentuk minoriti penduduk keseluruhan dan penduduk Asia. Kumpulan etnik dari Indochina juga tidak mempunyai kehadiran penting dalam komuniti Belleville. Sebaliknya, majoriti penduduk etnik Belleville terdiri daripada orang-orang yang berasal dari bandar pantai timur China Wenzhou dan sekitarnya wilayah selatan Zhejiang.[2]

Sementara itu, kejiranan Asia tertua tetapi terkecil di Paris terletak di arondisemen ke-3 di Paris, berhampiran dengan Musée des Arts et Métiers. Ia dibatasi oleh Rue au Maire [fr], Rue Volta, Rue du Temple dan Rue des Gravilliers. Daerah ini ditubuhkan pada awal tahun 1900an, ketika pendatang Cina yang mengkhususkan diri dalam industri kulit dan porselin Cina tiba di Paris dari rantau Wenzhou. Semasa Perang Dunia I, sebilangan besar buruh Cina, terutamanya dari Wenzhou, telah direkrut oleh Empayar Perancis untuk membantu usaha perang di negara ini. Jumlah kecil yang memutuskan tinggal di Perancis selepas perang juga menetap di daerah itu.[3]

Sejak tahun 1990-an, suku Jepun telah membangunkan Rue Sainte-Anne di Arrondissement 1 berhampiran stesen Métro Pyramides. Daerah ini menjadi tuan rumah sejumlah restoran Jepun dan butik khusus, bersama dengan pejabat cawangan Organisasi Pelancongan Nasional Jepun dan Japan Airlines. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, kehadiran orang Korea juga telah ditubuhkan di kawasan yang sama.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Templat:Europe Chinatown Templat:13th arrondissement of Paris

Koordinat: 48°49′20″N 02°21′55″E / 48.82222°N 2.36528°E / 48.82222; 2.36528