Rambut panjang di Singapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Larangan rambut panjang telah diedarkan di Singapura. Pada tahun 1960-an, dasar pemerintah Singapura yang melarang lelaki daripada berambut panjang mulai berlaku. Ini adalah tindak balas terhadap peningkatan populariti sub-budaya hippie di seluruh dunia, pemerintah menilai pengaruh ini sebagai negatif dan merugikan pembangunan nasional negara.

Akibat daripada melanggar larangan rambut panjang ini berbeza, mulai dari denda hingga rambut dipotong secara paksa. Di samping itu, pemerintah memerintahkan agar lelaki dengan rambut panjang diberi keutamaan terendah ketika meminta bantuan atau layanan di kemudahan pemerintah.

Lelaki asing dengan rambut panjang dari negara lain yang masuk diminta untuk pergi. Antara lain, Bee Gees, Kitarō, dan Led Zeppelin semua terpaksa membatalkan persembahan mereka di Singapura kerana mereka enggan menerima dasar tersebut.

Larangan itu membawa beberapa kesan kepada negara itu setelah ia diberlakukan, dengan tegangnya hubungan antara Singapura dan negara-negara lain. Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew bahkan terpaksa membatalkan perjalanan perniagaan kerana protes keras dari beberapa individu yang terjejas oleh larangan tersebut. Pada akhirnya, larangan itu dicabut pada tahun 1990-an. Pada tahun 2013, akhbar tempatan The Straits Times memasukkan larangan ini ke dalam senarai lima puluh perkara yang dapat dikenali dengan Singapura.