Republik Sosialis Soviet Kazakh

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Republik Sosialis Soviet Kazakhstan
Казахская Советская Социалистическая Республика
Қазақ Советтік Социалистік Республикасы
1936–1991
Bendera RSS Kazakhstan
Jata RSS Kazakhstan
Bendera Jata
Lagu kebangsaanLagu kebangsaan RSS Kazakhstan
Lokasi RSS Kazakhstan
Ibu negaraAlma-Ata (kini Almaty)
Bahasa yang umum digunakanKazakh dan Rusia
KerajaanRepublik Sosialis Soviet
Sejarah 
• Didirikan
1936
• Dibubarkan
1991
Didahului oleh
Diganti oleh
Republik Autonomi Sosialis Soviet Kazakhstan
Kazakhstan

Republik Sosialis Soviet Kazakhstan (RSS Kazakhstan) (Kazakh: Қазақ Советтік Социалистік Республикасы, Qazaq Sovettik Socïalïstik Respwblïkası, Rusia: Казахская Советская Социалистическая Республика, Kazakhskaya Sovetskaya Sotsialisticheskaya Respublika) merupakan salah satu daripada republik yang membentuk Kesatuan Soviet.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Republik yang ditubuhkan pada 26 Ogos 1920 ini pada asalnya dipanggil Republik Autonomi Sosialis Soviet Kyrgystan (RASS Kyrgystan). Pada Februari 1925, Wilayah Orenburg telah dipisahkan daripada republik tersebut dan ibu negara asalnya iaitu Kyzylorda telah dipindahkan ke Alma-Ata pada tahun 1927. Sebagai akibatnya, kesemua tanah orang Kazakh telah disatukan.

Kemudian pada 15-19 April 1925, republik tersebut dinamakan semula sebagai Republik Sosialis Soviet Kazakhstan (RSS Kazakhstan). Selepas beberapa tahun, kawasan Karakalpakistan pula diasingkan dan kemudiannya diperintah oleh Republik Sosialis Soviet Uzbekistan (RSS Uzbekistan).

Pada 10 Disember 1991, RSS Kazakhstan bertukar nama menjadi Republik Kazakhstan dan enam hari selepas itu, negara itu telah mendapat kemerdekaan setelah ryntuhnya empayar Kesatuan Soviet.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]