A Christmas Carol (filem 2009)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
A Christmas Carol
Poster filem
PengarahRobert Zemeckis
Lakon layarRobert Zemeckis
BerdasarkanA Christmas Carol oleh Charles Dickens
Dihasilkan olehJack Rapke
Steve Starkey
Robert Zemeckis
DibintangiJim Carrey
Gary Oldman
Cary Elwes
Colin Firth
Bob Hoskins
Robin Wright Penn
Ryan Ochoa
Molly C. Quinn
SinematografiRobert Presley
Disunting olehJeremiah O'Driscoll
Muzik olehAlan Silvestri
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
  • 3 November 2009 (2009-11-03) (London)
  • 6 November 2009 (2009-11-06) (Amerika Syarikat)
Masa tayangan
96 minit
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$175 juta
Pecah panggung$323,558,435

A Christmas Carol (juga dikenali sebagai Disney's A Christmas Carol) merupakan sebuah filem adaptasi cerita judul sama 1843 karya Charles Dickens. Filem ini ditulis dan diarahkan oleh Robert Zemeckis, dan bintang Jim Carrey dalam pelbagai peranan, termasuk sebagai Ebenezer Scrooge, anak muda setengah baya, dan tua, dan tiga hantu yang menghantui Scrooge.

Film 3-D yang dihasilkan melalui proses menangkap gerakan, teknik Zemeckis sebelumnya telah digunakan dalam filem The Polar Express (2004) dan Beowulf (filem 2007) (2007).

Proses perfileman A Christmas Carol bermula pada Februari 2008, dan ditayangkan pada tarikh 3 November 2009 oleh Walt Disney Pictures. Ia menerima tayangan dunia di London, bertepatan dengan pada salah satu dari Oxford Street dan Regent Street, dimana pada tahun 2009 mempunyai tema Dickens.

Filem ini diterbitkan di Disney Digital 3-D dan merupakan filem Disney pertama di IMAX 3-D. Hal ini juga menceritakan kembali ketiga Disney A Christmas Carol dalam masa 26 tahun, setelah mengeluarkan Mickey's Christmas Carol pada tahun 1983 (dengan menggunakan Mickey Mouse & Donald Duck, serta watak haiwan anthropormorphized dari beberapa Klasik Disney ) dan kemudian mengedar The Muppet Christmas Carol untuk Jim Henson Productions pada tahun 1992, dengan Disney kemudian mendapat hak dari The Muppets Jim Henson Productions. Filem ini juga menandakan peranan pertama Jim Carrey dalam filem Disney.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]