Ahmed Nasr Jarrar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Ahmed Nasr Khaled Jarrar (Dalam Bahasa Arab: احمد نصر خالد جرار)(2008-1994) seorang pemuda Palestin yang tergolong dalam Briged Izzuddin Al-Qassam, sayap tentera Gerakan Penentangan Islam di Palestin (Hamas). Tentera Israel mengejarnya selama beberapa minggu selepas beberapa percubaan gagal mencapainya kerana dia dituduh melakukan pembunuhan seorang peneroka berhampiran Nablus di utara Tebing Barat pada Januari 2018, sehingga pertempurannya dengan pasukan khas Israel di Al-Yamoun dekat Jenin , yang menyebabkan kematiannya pada 6 Februari 2018.

Ahmed Nasr Jarrar

Seorang Komander Briged Izzuddin Al-Qassam di Jenin
أحمد نصر جرار
Kelahiran
Ahmed Nasr Khaled Jarrar

5 June 1994
Meninggal dunia6 Februari 2018
Warganegara Palestin
Pusat pendidikanArab American University
PekerjaanBriged Izzuddin Al-Qassam
Parti politik Hamas
IbuKhitam Jarrar
BapaNasr Khaled Jarrar

Kehidupan dan pengajian[sunting | sunting sumber]

Ahmad Jarrar dilahirkan di Lembah Burqin, barat Jenin di utara Tebing Barat, pada tahun 1994. Beliau menerima pendidikan asas dan menengah, dan memperoleh ijazah universiti dalam pengurusan hospital dari Universiti Arab Amerika di Jenin. Beliau juga bekerja dalam bidang perdagangan . Tentera Israel merobohkan rumahnya beberapa kali, yang pertama adalah pada 2002 apabila bapanya Nasr Khaled Jarrar, menjadi sasaran dalam operasi ketenteraan. Dan yang terakhir adalah beberapa minggu sebelum kematiannya pada 2018.

Kesyahidan[sunting | sunting sumber]

Akhbar Ibrani, Yedioth Ahronoth, menyatakan bahawa maklumat risikan tiba pada pukul 3:00 sebelum subuh pada hari Selasa, 6 Februari, yang membawa ke lokasi Ahmed Jarrar, dan menambah bahawa maklumat itu menyatakan terdapat tiga rumah di Al-Yamoun, utara Jenin, dan dipercayai bahawa Ahmed adalah salah seorang daripada mereka. Pasukan khas Israel mengepung tempat itu, dan Ahmed dipanggil untuk menyerah, tetapi dia cuba keluar dari salah satu pintu masuk, kemudian tentera Israel menembaknya.

Selepas tentera Israel berundur dari tempat itu, terdapat laporan yang bercanggah tentang sama ada orang yang mati itu Ahmed Nasr Jarrar atau orang lain .Namun, Khitam Jarrar (Umm Ahmed) mengesahkan bahawa syahid adalah Ahmed. Dan ketika itulah kerabatnya membawa pakaiannya, dan juga di antara barang-barang yang terdapat di belakangnya ialah Al-Quran yang dihadiahkan ayahnya kepadanya semasa dia masih kecil sebelum syahid.

Banduan Negev memberitahu Pusat Pengajian Tahanan bahawa Jihad Islam dan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. أحمد نصر جرار wikipedia bahasa arab. Dicapai pada 12 Jun 2023
  2. أحمد نصر جرار di laman web al-Qassam. Dicapai pada 12 Jun 2023