Wikipedia:Fitnah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Matlamat utama Wikipedia ialah untuk mencipta satu sumber maklumat ensiklopedia yang mempunyai sudut pandangan berkecuali, dengan kesemua maklumat yang diperolehi dirujuk melalui petikan dari sumber penerbitan yang boleh dipercayai, di samping mengekalkan piawaian pengesahan.

Adalah menjadi tanggunggjawab kesemua penyumbang untuk memastikan bahan yang diterbitkan di Wikipedia tidak berunsur fitnah.

Adalah menjadi dasar Wikipedia untuk membuang segala bahan berunsur fitnah yang telah dikenal pasti.[1]

Garis panduan[sunting sumber]

Jika anda mendapati diri anda menjadi subjek utama dalan kenyataan berunsur fitnah dalam Wikipedia Bahasa Melayu, sila laporkan kepada mana-mana penyelia dalam senarai ini berserta butiran lanjut mengenai kenyataan fitnah tersebut.

Lihat juga[sunting sumber]

  1. ^ Wales, Jimmy (2006-05-16). "[WikiEN-l] Zero information is preferred to misleading or false information". lists.wikimedia.org. WikiEN-l. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-05-21. Dicapai pada 2010-05-21. […] Ia seharusnya dibuang secara agresif, melainkan apabila ia boleh dibuktikan. Ia adalah benar bagi segala maklumat, tetapi ia terutamanya adalah benar bagi maklumat negatif mengenai orang hidup. […]

Pautan luar[sunting sumber]