Banjaran Pantai Timur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Keadaan bentuk muka bumi yang bergunung-ganang sekitar Tasik Kenyir.

Banjaran Pantai Timur merupakan sebuah banjaran gunung yang terputus-putus oleh beberapa siri lembah yang menganjur dari Pulai Chondong, Kelantan ke Gambang, Pahang, melalui sepanjang sempadan negeri Terengganu. Ia juga dikenali sebagai Tanah Tinggi Terengganu dan juga Tanah Tinggi Pantai Timur.[1] Banjaran ini, bersama dengan banjaran-banjaran di Semenanjung Malaysia, adalah sebahagian daripada sistem Perbukitan Tenasserim yang menganjur dari selatan Myanmar dan Thailand.

Banjaran Pantai Timur memiliki purata ketinggian sekitar 1,300 meter dan membentuk halangan yang menghadap Laut China Selatan. Ia merupakan sumber air penting dengan banyak sungai yang mengalir dari kedua belah sisinya, misalnya Sungai Terengganu dan Sungai Tembeling.[2] Punca sungai itu adalah hasil tadahan hujan tahunan yang lebat dengan purata kira-kira 2,000 milimeter (78.8 inci). [3] Banjaran ini juga kaya dengan sumber alam seperti balak, damar dan rotan.

Taman Negara juga meliputi sebahagian daripada banjaran ini, terutamanya di Tasik Kenyir di Hulu Terengganu, Terengganu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]