Barj hotel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tongkang Prospérité di Vandenesse-en-Auxois di Terusan Burgundy. Château de Châteauneuf terletak di atas bukit di latar belakang.

Barj hotel (Jawi: برج هوتيل) atau tongkang hotel (Jawi: توڠکڠ هوتيل; fr. péniche hôtel) ialah tongkang yang telah dibina atau ditukar untuk berfungsi sebagai hotel atau jenis penginapan lain. Barj hotel biasanya ditemui di sungai dan terusan di Eropah, dan boleh digunakan untuk menyusur sungai atau berlabuh secara kekal di satu tempat.

Barj hotel wujud berikutan kemerosotan dalam pengangkutan komersial dan pengangkutan di terusan Eropah. Banyak tongkang yang berfungsi telah ditukar menjadi hotel terapung dengan pelbagai tahap kemewahan. Trend ini bermula pada tahun 1960-an dan kini telah berkembang menjadi rangkaian barj hotel yang beroperasi di terusan dan sungai Perancis, Belgium, Belanda, Jerman dan UK. Majoriti barj hotel beroperasi di laluan air Perancis, di mana pihak berkuasa negara Voies Navigables de France menganggarkan kepentingan ekonomi mereka pada 60 juta euro pendapatan tempatan, atau kira-kira 5% daripada semua perniagaan pelancongan laluan air di Perancis.[1]

Saint Louis menyeberangi saluran air Agen di Canal de Garonne

Barj hotel mewah telah berlayar di Eropah selama lebih 30 tahun dan dirasai oleh kebanyakan pelanggan mereka untuk menyediakan cara yang menyeronokkan, santai dan mewah untuk mengalami pemandangan desa, bandar dan perkampungan. Sebilangan besar bot boleh didapati di Perancis, tetapi terdapat juga barj hotel yang beroperasi di Ireland, England, Scotland, Jerman, Belanda, Belgium dan Itali. Laluan 'Klasik' Perancis (Burgundy, Lembah Loire dan Canal du Midi) adalah yang paling sibuk, dengan kebanyakan tongkang hotel, serta bilangan bot sewa yang cukup tinggi dan kraf keseronokan persendirian. Tetapi barj hotel didapati berfungsi hampir di semua laluan air Perancis, termasuk terusan yang lebih senyap dan kurang dikenali, seperti Canal du Nivernais. Kebanyakan laluan air (sungai dan terusan) kekal tidak tercemar dan tarikan utama barj hotel yang menumpukan kedamaian dan ketenangan, keselesaan dan keringanan dalam persekitaran yang menarik.[2]

Barj hotel biasanya bergerak untuk sebahagian daripada hari antara pelabuhan bandar atau lebih banyak tambatan tidak rasmi. Kebanyakan pelayaran di rangkaian terusan Eropah yang luas (8,500 km di Perancis sahaja) tetapi beberapa orang melawat atau beroperasi di sungai, dengan pelbagai jadual perjalanan. Banyak tongkang juga menyediakan lawatan untuk melawat pemandangan tempatan, contohnya ladang anggur, restoran, bengkel pertukangan, pasar atau istana, kebanyakannya mengikut jadual yang telah ditetapkan dan lain-lain mengikut kehendak dan minat tetamu. Kebanyakan tongkang menyediakan basikal bagi tetamu untuk penerokaan yang lebih tidak formal.

Beberapa barj hotel hanya menawarkan penginapan dan sarapan; yang lain juga menyediakan makan tengah hari, hidangan penuh atau lebih. Sekurang-kurangnya satu barj hotel menawarkan layan diri. Tongkang Lima Bintang mempunyai tukang masak yang berkelayakan dan berpengalaman di atas kapal yang boleh menyediakan masakan bertaraf antarabangsa yang tinggi, daripada bahan-bahan tempatan segar harian - bersama-sama dengan wain dan minuman beralkohol tempatan. Ramai pelanggan mengatakan bahawa mereka memilih hotel jenis tongkang untuk kateringnya. Sesetengah tongkang - terutamanya yang lebih kecil dikendalikan oleh pemilik - menawarkan diet halal, halal, vegetarian, vegan, sifar kanji atau diet rendah karbohidrat.

Barj hotel menyediakan bilik tetamu (kabin) yang mewah, dengan bilik mandi en suite. Ia biasanya juga termasuk saloon (ruang istirahat) dan ruang makan, dan geladak matahari terbuka. Beberapa tongkang juga mempunyai jakuzi, tab mandi panas dan kolam terjun kecil di atas geladak). Banyak tongkang, terutamanya yang beroperasi di selatan Perancis, berhawa dingin. Banyak barj hotel menyediakan akses internet mudah alih.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Les péniches hôtels en France (PDF). Béthune, France: Voies Navigables de France. 2015. m/s. 12–18.
  2. ^ France Today Magazine Article "Once Upon a French Canal"

Pautan luar[sunting | sunting sumber]