Bella

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bella
Poster Bella
GenreDrama bersiri
FormatTelevisyen
PengarahAdam Hamid
Dibintangi oleh
Elly Mazlein
Ako Mustapha
Azhar Sulaiman
Iqram Dinzly
Irma Hasmie
Yatt Hamzah
Scha Al-Yahya
Lagu pembukaanAsmara Metropolitan - Shima
Lagu penutupAsmara Metropolitan - Shima
Negara asalMalaysia
Bahasabahasa Melayu
Bilangan episod60
Penerbitan
Penerbit eksekutifJalena Rejab
PenerbitAhmad Puad Onah
Tempoh siaran1 jam per episod
Syarikat penerbitan
Grand Brilliance
Penyiaran
Saluran asalTV3 (Slot Akasia)
Julung kali ditayangkan di
Malaysia
MengikutiSpa Q
Diikuti olehEzora

Bella ialah drama bersiri yang ditayangkan dalam slot Akasia di TV3 setiap hari Isnin hingga Khamis jam 6.30 petang dari 4 Februari 2008 hingga 15 Mei 2008.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Bella, remaja wanita, anak seorang usahawan yang berjaya dan berbakat dalam seni lukis. Tidak seperti ayahnya, Bella lebihkan karier lukisannya berbanding bekerja di pejabat. Tetapi didapati bahawa dia suka bekerja dipejabat. Bella mempunyai seorang kekasih iaitu Zahar dan mereka kemudiannya berkahwin. Namun tanpa disangka, Zahar sebenarnya mengahwini Bella hanya kerana ingin merampas harta keluarga Bella. Zahar turut bersubahat dengan Shah, sepupu Bella. Ketika Bella sedang hamil anak pertama, Zahar dan Shah membuat perancangan untuk membunuh Bella. Namun Bella terselamat dan dia dirawat oleh Dr. Rayyan. Akibat pengalaman yang dialami daripada kejadian itu membuatkan Bella menjadi trauma dan seorang yang pemarah. Dr. Rayyan dan Dr. Mia berusaha membantu untuk memulihkan kembali semangat Bella. Setelah melahirkan anaknya, emosi Bella kembali stabil. Bella berhasrat untuk membalas dendam dan ingin mengambil semula harta keluarganya yang telah dirampas oleh Zahar dan Shah. Bella kemudian mengubah penampilan dan identiti sebagai Tengku Julia Sandra dalam usahanya untuk membalas dendam. Berbekalkan identiti barunya tersebut, Bella (Tengku Julia Sandra) mula mendekati keluarga Shah dan menggoda Zahar agar jatuh kedalam perangkapnya. Dr. Rayyan pula mendapati bahawa dia telahpun jatuh cinta dengan Bella namun Bella menolak cinta Dr. Rayyan itu setelah dia mendapati dirinya menghidapi penyakit barah. Setelah berjaya mendapatkan semula harta keluarganya, Bella akhirnya mendedahkan identiti sebenarnya kepada keluarga Shah dan Zahar. Shah dan keluarganya meringkuk kedalam penjara manakala, Zahar pula mati dibunuh oleh Shah. Akhirnya Bella meninggal dunia. Setelah kematian Bella, Dr. Rayyan menerima sepucuk surat yang ditulis oleh Bella sewaktu hayatnya. Melalui surat tersebut, Dr. Rayyan mengetahui tentang penyakit Bella dan niatnya yang ingin menjodohkan Dr. Rayyan dengan Dr. Mia.

Info Drama[sunting | sunting sumber]

Drama bersiri ini, telah berjaya mencatat jumlah penonton tertinggi 2.6 juta. Angka itu adalah yang tertinggi pernah dicatatkan slot akasia yang sebelum ini pernah menayangkan Manjalara dan Spa Q. [1]

Bella adalah drama bersiri pertama di slot akasia yang bukan berformatkan Amerika Latin.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Budiey (15 Jun 2008) Drama Bella lakonan Elly Mazlein raih 2.6 juta penonton Sensasi Selebriti.
TV3: Slot Akasia, Isnin–Khamis, 6.30 petang
Sebelumnya Bella Berikutnya
Spa Q Ezora