Sky plc

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari British Sky Broadcasting)
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian
Sky Group
Nama dahulu
  • British Sky Broadcasting Group plc (1990–2014)
  • Sky plc (2014–2018)
Anak syarikat
Industri
Pendahulu
  • Sky Television
  • British Satellite Broadcasting
Ditubuhkan2 November 1990; 31 tahun yang lalu (2 November 1990)
Ibu pejabatLondon, England
Tempat diberi khidmat
eropah
Tokoh penting
  • Jeremy Darroch (Pengerusi Eksekutif)
  • Dana Strong (CEO)
KeluaranSatelit siaran langsung, televisyen berbayar, Penyiaran, jalur lebar dan perkhidmatan telefoni
Bilangan kakitangan
32,000 (2021)[1]
IndukComcast (2018–Sekarang)
Pembahagian
  • The Cloud
  • Diagonal View
  • Sky UK
  • Sky Ireland
  • Sky Deutschland
  • Sky Italia
  • Sky Studios[2]
Laman web rasmi
www.skygroup.sky

Sky Group Limited ialah konglomerat Media dan Telekomunikasi British, yang merupakan bahagian Comcast, dan beribu pejabat di London, England. Ia beroperasi di United Kingdom, Ireland, Jerman, Austria, Switzerland dan Itali. Sky ialah syarikat media terbesar di Eropah dan penyiar televisyen berbayar mengikut hasil (sejak dari 2018),[3] dengan 23 juta pelanggan dan lebih daripada 31,000 pekerja setakat 2019.[1][4] Syarikat ini terlibat terutamanya dalam televisyen satelit, menghasilkan dan penyiaran. CEO semasa ialah Dana Strong.

Pada mulanya dibentuk pada tahun 1990 oleh penggabungan yang sama antara Sky Television dan British Satellite Broadcasting, BSkyB menjadi syarikat televisyen berbayar digital terbesar di UK.[5] Pada 2014, selepas melengkapkan pemerolehan Sky Italia dan Sky Deutschland, syarikat yang digabungkan menukar namanya kepada Sky Plc.[6]

Sebelum November 2018, Rupert Murdoch 21st Century Fox memiliki 39.14% pegangan kawalan dalam syarikat itu;[7] pada 9 Disember 2016, berikutan percubaan sebelumnya di bawah News Corporation yang terjejas oleh skandal penggodaman telefon News International, 21st Century Fox mengumumkan bahawa ia telah bersetuju untuk membeli baki Sky, menunggu kelulusan kerajaan. Bagaimanapun, selepas perang bidaan yang merangkumi The Walt Disney Company (yang seterusnya, memperoleh sebahagian besar aset 21st Century Fox), konglomerat media dan telekomunikasi AS Comcast memperoleh keseluruhan Sky pada 2018 dengan harga £17.28 sesaham. NBCUniversal, yang merupakan syarikat saudara Sky Group, juga merupakan bahagian Comcast.

Sebelum pemerolehan oleh Comcast, Sky telah disenaraikan di Bursa Saham London dan merupakan konstituen Indeks FTSE 100 dan mempunyai permodalan pasaran kira-kira £18.75 bilion (€26.76  billion) setakat 2018.[8]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

BSkyB[sunting | sunting sumber]

Pembentukan[sunting | sunting sumber]

UK satellite TV evolution.JPG

British Sky Broadcasting (BSkyB) telah dibentuk oleh penggabungan Sky Television dan British Satellite Broadcasting pada 2 November 1990.[9] Kedua-dua syarikat telah mula bergelut dari segi kewangan dan mengalami kerugian kewangan ketika mereka bersaing antara satu sama lain untuk penonton. The Guardian kemudiannya mencirikan penggabungan itu sebagai "pengambilalihan secara berkesan oleh News Corporation".[10]

Penggabungan itu telah disiasat oleh Pejabat Perdagangan Adil Pejabat perdagangan adil untuk mengkaji penggabungan Sky dan BSB. Melinda Wittstock, Koresponden Media. The Times , 6 November 1990 dan telah dibersihkan sebulan kemudian kerana kebanyakan pandangan yang diwakili lebih mementingkan pengaturan kontrak yang tidak ada kaitan dengan persaingan. [11] Pihak Berkuasa Penyiaran Bebas tidak dirujuk mengenai perjanjian itu; selepas kelulusan, IBA menuntut butiran yang tepat tentang penggabungan itu, menyatakan mereka sedang mempertimbangkan kesan daripada perjanjian itu untuk akhirnya menentukan sama ada kontrak BSB adalah terbatal dan tidak sah. [12] [13] Pada 17 November, IBA memutuskan untuk menamatkan kontrak BSB, tetapi tidak serta-merta, kerana ia dianggap tidak adil kepada 120,000 penonton yang telah membeli peranti BSB. [14]

Sam Chisholm telah dilantik sebagai CEO[15] dalam usaha untuk menyusun semula syarikat baharu itu, yang terus mengalami kerugian sebanyak £10 juta setiap minggu. Ibu pejabat BSB yang tidak berfungsi, Rumah Marco Polo telah dijual, 39% daripada pekerja syarikat baharu itu telah diberhentikan untuk meninggalkan hanya di bawah 1000 pekerja,[10] ramai daripada pegawai kanan baharu Peranan eksekutif BSkyB telah diberikan kepada kakitangan Sky dengan ramai BSB meninggalkan syarikat itu. Pada bulan April sembilan saluran Sky/BSB telah dipekatkan kepada lima, dengan EuroSport digugurkan sejurus selepas pelancaran Sky Sports.[16] Chisholm juga merundingkan semula perjanjian mahal syarikat gabungan itu dengan studio Hollywood, mengurangkan bayaran terjamin minimum. Satelit Marcopolo I yang tidak berfungsi telah dijual pada Disember 1993 kepada NSAB Sweden, dan Marcopolo II pergi ke "Telenor Norway pada Julai 1992[17] selepas Suruhanjaya Televisyen Bebas (ITC) tidak dapat mencari syarikat baharu untuk mengambil alih lesen BSB dan bersaing dengan BSkyB. News International menerima 50%, Pearson PLC 17.5%, Chargeurs 17.5%, Granada 12%, Reed International 2% saham baharu dalam syarikat itu.[18]

Menjelang September 1991, kerugian mingguan telah dikurangkan kepada £1.5 juta seminggu, Rupert Murdoch berkata "terdapat pemasaran kewangan dan alasan politik yang kukuh untuk membuat penggabungan kompromi dan bukannya membiarkan BSB mati. Ramai daripada pelajaran telah dipelajari dengan lebih daripada separuh kos operasi syarikat gabungan". Pemotongan selanjutnya dalam kerugian adalah hasil langsung daripada 313,000 pelanggan baharu yang menyertai pada separuh pertama tahun 1991.[19] Menjelang Mac 1992, BSkyB mencatatkan keuntungan operasi pertamanya, sebanyak £100,000 seminggu, dengan £3.8 juta setiap minggu daripada langganan dan £1 juta daripada pengiklanan, tetapi diteruskan akan dibebani dengan £1.28 billion hutang. Firma broker saham James Capel meramalkan BSkyB masih akan berhutang pada tahun 2000.[20]

Pada musim luruh tahun 1991, perbincangan telah diadakan untuk hak penyiaran untuk Liga Perdana untuk tempoh lima tahun, dari musim 1992.[21] Rangkaian televisyen British ITV ialah pemegang hak semasa untuk Liga Bola Sepak, dan berjuang keras untuk mendapatkan hak baru. ITV telah meningkatkan tawarannya daripada £18 juta kepada £34 juta setahun untuk mendapatkan hak baharu.[22] BSkyB bergabung dengan tawaran BBC[23]untuk membuat bidaan balas. BBC diberi sorotan dalam kebanyakan perlawanan, manakala BSkyB membayar £304m untuk hak Liga Perdana, memberikan mereka monopoli semua perlawanan langsung, sehingga 60 setiap tahun dari 1992–93 musim.[24] Murdoch telah menyifatkan sukan sebagai "battering ram" untuk televisyen berbayar, menyediakan pangkalan pelanggan yang kukuh. Beberapa minggu selepas perjanjian itu, ITV pergi ke mahkamah Tinggi untuk mendapatkan injunksi kerana dipercayai butiran mereka telah bocor sebelum keputusan itu diambil. ITV juga meminta Pejabat Perdagangan Adil untuk turut menyiasat kerana ia percaya empayar media Rupert Murdoch melalui akhbar telah mempengaruhi perjanjian itu.[25] Beberapa hari kemudian tiada tindakan berkuat kuasa, ITV percaya BSkyB telah ditelefon dan dimaklumkan mengenai bidaan £262mnya, dan Liga Perdana menasihatkan BSkyB untuk tingkatkan bidaan balasnya.[26] BSkyB mengekalkan hak membayar £670m untuk perjanjian 1997–2001, tetapi telah dicabar oleh On Digital untuk hak dari 2001 hingga 2004, oleh itu ia terpaksa membayar £1.1  bilion yang memberikannya 66 permainan secara langsung setahun.Berikutan pertarungan undang-undang yang panjang dengan Suruhanjaya Eropah, yang menganggap eksklusif hak untuk bertentangan dengan kepentingan persaingan dan pengguna, monopoli BSkyB berakhir daripada musim 2007–08. Pada Mei 2006, penyiar Ireland Setanta Sports telah dianugerahkan dua daripada enam pakej Liga Perdana yang ditawarkan FA Inggeris kepada penyiar. Sky mengambil baki empat lagi untuk £1.3bn.</ref>

Prestasi kewangan[sunting | sunting sumber]

Keputusan kewangan telah ditunjukkan dalam jadual.[27]

Hasil dan untung atau rugi, mengikut tahun fiskal
Tahun berakhir Hasil (£m) Untung rugi)


sebelum cukai (£m)

Keuntungan bersih /
(rugi)(£m)
30 Jun 2018 13,585 864 815
30 Jun 2017 12,916 803 691
30 Jun 2016 11,965 752 663
30 Jun 2015 9,989 1,516 1,952
30 Jun 2014 7,632 1,082 865
30 Jun 2013 7,235 1,257 979
30 Jun 2012 6,791 1,189 906
30 Jun 2011 6,597 1,014 810
30 Jun 2010 5,709 1,173 878
30 Jun 2009 5,359 456 259
30 Jun 2008 4,952 60 (127)
30 Jun 2007 4,551 815 499
30 Jun 2006 4,148 798 551
30 Jun 2005 4,048 631 425
30 Jun 2004 3,656 480 322
30 Jun 2003 3,186 128 190
30 Jun 2002 2,776 (1,276) (1,383)
30 Jun 2001 2,306 (515) (539)
30 Jun 2000 1,847 (263) (272)
30 Jun 1999 1,545 (389) (285)
30 Jun 1998 1,434 271 249
30 Jun 1997 1,270 314 288
30 Jun 1996 1,008 257
30 Jun 1995 778 155
30 Jun 1994 550 93
30 Jun 1993 380 (76)
30 Jun 1992 233 (188)
30 Jun 1991 93 (759)

Pada Februari 2019 majalah The Economist mendakwa bahawa Sky menikmati margin kasar sebanyak 50%.[28]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Sky at a glance". Sky. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 November 2018. Dicapai pada 1 November 2018.
  2. ^ "Sky to double down on originals under in-house Studios banner". TBI Vision. 12 June 2019. Dicapai pada 26 July 2019.
  3. ^ .statista.com/statistics/283553/leading-european-pay-tv-operators-by-revenue/ "Pengendali TV berbayar terkemuka Eropah mengikut hasil 2018" Check |url= value (bantuan). Statista. Dicapai pada 1 November 2018.
  4. ^ {{cite web| url= https://ottawacitizen.com/news/World+News+Corp+slows+BSkyB/3669128/story.html%7Ctitle= News Corp. memperlahankan bidaan BSkyB|tarikh= 14 Oktober 2010|kerja= [[Warganegara Ottawa] ]}}[pautan mati kekal]
  5. ^ Mike, Snider (15 Disember 2016). acquires-uks-sky-network/95462792/ "Murdoch's Fox memperoleh rangkaian Sky UK" Check |url= value (bantuan). USA Today. Dicapai pada 16 November 2018.
  6. ^ ttp://corporate.sky.com/media-centre/news-page/2014/sky-creates-europes-leading-entertainment-company "Sky mewujudkan syarikat hiburan terkemuka Eropah" Check |archive-url= value (bantuan). Sky. 13 November 2014. Diarkibkan daripada [http:/ /corporate.sky.com/media-centre/news-page/2014/sky-creates-europes-leading-entertainment-company yang asal] Check |url= value (bantuan) pada 15 November 2014. Unknown parameter |access- date= ignored (bantuan)
  7. ^ 2011/07/09/world/europe/09murdoch.html "Skandal Telefon Mendefinisikan Ujian untuk Anak Murdoch" Check |url= value (bantuan). The New York Times. 8 Julai 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Julai 2011. Dicapai pada 10 Julai 2011.
  8. ^ "Kedudukan Indeks Semua Saham FTSE". stockchallenge.co.uk. Dicapai pada 26 Disember 2011.
  9. ^ Sky dan BSB dalam perjanjian penggabungan. The Times, 3 November 1990
  10. ^ a b /04/sky-tv-early-years Pelancaran Sky TV: 'a wing and a prayer' , editor media Maggie Brown, blog Guardian Organgrinder, 5 Februari 2009 Diperoleh pada 24 Disember 2012.
  11. ^ Penggabungan BSB dan Sky dibersihkan. Melinda Wittstock, Koresponden Media. The Times , 19 Disember 1990
  12. ^ IBA akan memerintah minggu ini mengenai penggabungan satelit. Melinda Wittstock, Koresponden Media. The Times , 5 November 1990
  13. ^ Bsb mematahkan kontrak dalam penggabungan dengan Sky, Ahli Parlimen memberitahu. Peter Mulligan Wartawan Parlimen. The Times , 13 November 1990
  14. ^ IBA untuk menarik palam pada kontrak BSB. Georgina Henry Pengarang Media. Penjaga ; 17 November 1990
  15. ^ Shops untuk menarik balik squarials apabila tiga BSB 0ieciitiyes pergi. Melinda Wittstock, Koresponden Media. The Times, 8 November 1990;
  16. ^ Eurosport akan ditutup pada hujung minggu. The Times, 4 Mei 1991
  17. ^ Canal Digital. canal-digital-story/ "The Canal Digital Story" Check |url= value (bantuan). canaldigital.com. Dicapai pada 21 Mac 2015.
  18. ^ Fall for Granada. The Times, 12 Disember 1990
  19. ^ Sky TV 'dalam melihat pulangan modal'. Graham Searjeant, Editor Kewangan. The Times, 19 September 1991
  20. ^ BSkyB mencapai keuntungan operasi lebih awal daripada ramalan. Melinda Wittstock, Koresponden Media. The Times, 10 Mac 1992
  21. ^ Monopoli ITV diancam oleh Liga Perdana. Peter Ball. The Times, 1 Oktober 1991
  22. ^ Perpaduan Liga Perdana diuji dengan tawaran £34 juta. Peter Ball. The Times, 18 April 1992
  23. ^ BSkyB dan BBC menawarkan ganjaran yang besar. Peter Ball. The Times, 18 Mei 1992
  24. ^ Liga Perdana bermula dengan perjanjian TV £304m. Peter Ball. The Times, 19 Mei 1992
  25. ^ ITV mencabar perjanjian bola sepak di Mahkamah Tinggi. Lin Jenkins. The Times, 23 Mei 1992;
  26. ^ ITV gagal menghentikan perjanjian bola sepak. Lin Jenkins. The Times, 27 Mei 1992
  27. ^ /assets/bltdc2476c7b6b194dd/bltb5ae6aa43f0f02bb/5b59667384622d3c1d7a010a/download "COMCAST Keputusan untuk 2020" Check |archive-url= value (bantuan). Comcast. Mac 2021. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Ogos 2019. Dicapai pada 15 Ogos 2019.
  28. ^ comcast-bet-against-technology "Adakah Comcast bertaruh terhadap teknologi?" Check |url= value (bantuan). The Economist. 31 Januari 2019. ISSN 0013-0613. Dicapai pada 6 Februari 2019.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]