CONEFO

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
     Negara anggota
     Negara pemerhati

Conference of the New Emerging Forces (CONEFO, harfiah: Persidangan Angkatan Baru Berkembang) ialah sebuah usaha Presiden Indonesia Sukarno untuk menciptakan blok baru "negara-negara berkembang" yang akan menjadi pusat kekuatan alternatif kepada PBB dan "kekuatan penubuhan lama" - kategori di mana Sukarno merangkumi Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet.[1] Ini bertujuan untuk membangun warisan Persidangan Bandung 1955 dan menegaskan kepentingan Dunia Ketiga dan sifat berkecuali terhadap Perang Dingin.

Untuk menjadi tuan rumah CONEFO, Indonesia membangun kompleks bangunan baru di Jakarta dengan bantuan kewangan, antara negara-negara lain, Republik Arab Bersatu dan Republik Rakyat China.[2] Oleh kerana CONEFO tidak pernah bersidang, kompleks ini kini menempatkan parlimen kebangsaan Indonesia.[3]

CONEFO ditubuhkan secara rasmi pada 7 Januari 1965, setelah pemerintahan Sukarno membantah Malaysia menjadi anggota tidak tetap Majlis Keselamatan PBB pada saat Indonesia telah mengisytiharkan konflik tingkat rendah yang disebut sebagai "konfrontasi" terhadap Malaysia.[4] Sukarno yang marah mengumumkan bahawa Indonesia akan meninggalkan PBB dan membentuk pertubuhan dunia yang bersaing dengan PBB.[3] Beliau telah mengambil langkah serupa pada 1963 ketika beliau menciptakan GANEFO, Sukan Angkatan Baru Berkembang, sebagai alternatif untuk Sukan Olimpik.

CONEFO dibubarkan pada 11 Ogos 1966 oleh Jeneral Suharto, yang secara de facto menggulingkan Sukarno sebagai Presiden Indonesia selepas peristiwa Supersemar.

Negara ahli CONEFO[sunting | sunting sumber]

Pemerhati[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Redfern 2010, m/s. 372.
  2. ^ JakartaGreater 2015.
  3. ^ a b Redfern 2010, m/s. 379.
  4. ^ DW 2017.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • "GANEFO & CONEFO Lembaran Sejarah yang Terlupakan" (dalam bahasa Indonesia). JakartaGreater. 25 Oktober 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-10-27. Dicapai pada 19 Mei 2017.
  • Rundjan, Rahadian (30 Oktober 2017). "Sukarno, Conefo, dan Perdamaian Dunia" (dalam bahasa Indonesia). Deutsche Welle. Dicapai pada 29 Mac 2021.
  • Redfern, William (2010), Sukarno's Guided Democracy and the Takeovers of Foreign Companies in Indonesia in the 1960s (PDF) (dalam bahasa Inggeris), Ann Arbor, Michigan, United States: Universiti Michigan