Camarasaurus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Camarasaurus
Julat zaman: 155–145 Ma
Zaman Jurasik Akhir
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Superorder:
Order:
Suborder:
Infraorder:
Keluarga:
Genus:
Camarasaurus

Cope, 1877
Spesies jenis
Camarasaurus supremus
Cope, 1877a
Spesies lain
  • Camarasaurus grandis (Marsh, 1877)
  • Camarasaurus lentus (Marsh, 1889)
Sinonim
  • Caulodon Cope, 1877c
  • Morosaurus Marsh, 1878
  • Uintasaurus Holland, 1924

Camarasaurus (/ˌkæmərəˈsɔːrəs/ KAM-ər-ə-SOR-əs) ialah genus dinosaur berkaki empat, herbivor dan merupakan fosil sauropod Amerika Utara yang paling biasa. Sisa-sisa fosilnya telah ditemui dalam Formasi Morrison, bertarikh pada zaman Jurasik Akhir (peringkat Kimmeridgian hingga Tithonian), antara 155 dan 145 juta tahun dahulu.

Camarasaurus mempersembahkan profil tengkorak yang tersendiri seperti moncong tumpul dan tengkorak melengkung yang sangat persegi, tipikal Macronarian basal.

Nama itu bermaksud "kadal bilik", merujuk kepada ruang berongga, dikenali sebagai pleurocoel, dalam vertebra serviksnya (Greek καμαρα (kamara) bermaksud "ruang berkubah", atau apa-apa sahaja dengan penutup melengkung, dan σαυρος (sauros) bermaksud "cicak".

Camarasaurus dinamakan pada tahun 1877 oleh Edward Drinker Cope, semasa tempoh persaingan saintifik antara dia dan Othniel Charles Marsh yang dikenali sebagai Perang Tulang. Tidak lama kemudian, Marsh menamakan genus Morosaurus, tetapi ia kemudiannya ditunjukkan sebagai sinonim dengan Camarasaurus.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.