Crambidae

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Crambidae
Scoparia ambigualis
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Divisi:
(tanpa pangkat):
Superkeluarga:
Keluarga:
Crambidae

Latreille, 1810
Subkeluarga

Acentropinae (=Nymphulinae)
Cathariinae
Crambinae
Cybalomiinae
Dichogaminae[pengesahan diperlukan]
Evergestinae
Glaphyriinae
Heliothelinae
Linostinae
Midilinae
Musotiminae
Noordinae
Odontiinae
Pyraustinae
Schoenobiinae
Scopariinae
Spilomelinae
Wurthiinae

Diversiti
Terdapat 11,630 spesies

Crambidae merupakan keluarga moth rumput daripada Lepidoptera (rama-rama dan moth). Moth ini agak berubah-ubah dalam penampilan, subkeluarga nominal Crambinae (moth rumput) mengambil postur serupa seperti lipatan rumput, manakala subkeluarga lain termasuk serangga yang berwarna terang dan bercorak yang terletak secara merebak di sayapnya.

Dalam banyak klasifikasi, Crambidae telah dianggap sebagai subkeluarga daripada Pyralidae atau moth-moncong. Perbezaan utama adalah struktur dalam telinga dipanggil praecinctorium, yang menyambung dua membran telinga dalam Crambidae, dan tidak berada di Pyralidae. Kajian terbaru oleh Munroe dan Solis, dalam Kristensen (1999) mengekalkan Crambidae sebagai keluarga penuh.

Kegunaan crambid[sunting | sunting sumber]

Crambid tidak berbahaya[sunting | sunting sumber]

Crambid berbahaya[sunting | sunting sumber]

Larva Crambid biasanya pengorek batang dalam tumbuh-tumbuhan keluarga rumput. Kerana keluarga ini mengandungi banyak tanaman penting, beberapa spesies Crambidae mencapai status perosak. Pengorek jagung Eropah Ostrinia nubilalis mungkin yang paling terkenal - diperkenalkan kepada Amerika Syarikat di awal 1900-an, kini meluas dalam semua tetapi negeri-negeri barat. Spesies perosak lain termasuk:

Galeri[sunting | sunting sumber]


Taksonomi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Kristensen, N.P. (Ed.). 1999. Lepidoptera, Moths and Butterflies. Volume 1: Evolution, Systematics, and Biogeography. Handbuch der Zoologie. Eine Naturgeschichte der Stämme des Tierreiches / Handbook of Zoology. A Natural History of the phyla of the Animal Kingdom. Band / Volume IV Arthropoda: Insecta Teilband / Part 35: 491 pp. Walter de Gruyter, Berlin, New York.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Lepidoptera