Deinocheirus

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Deinocheirus
Julat zaman: 71–69 Ma
Zaman Batu Kapur Akhir
Rangka yang dibina semula di Jepun
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Superorder:
Order:
Suborder:
Infraorder:
Keluarga:
Osmólska & Roniewics, 1970
Genus:
Deinocheirus

Osmólska & Roniewics, 1970
Spesies:
D. mirificus
Nama binomial
Deinocheirus mirificus
Osmólska & Roniewics, 1970

Deinocheirus (/ˌdaɪnoʊˈkaɪrəs/ DY-no-KY-rəs) ialah genus ornithomimosaur besar yang hidup semasa Zaman Kapur Akhir sekitar 70 juta tahun dahulu. Pada tahun 1965, sepasang lengan besar, ikat pinggang bahu, dan beberapa tulang dinosaur baru yang lain ditemui untuk pertama kali di Formasi Nemegt Mongolia. Pada tahun 1970, spesimen ini menjadi holotaip satu-satunya spesies dalam genus, Deinocheirus mirificus; nama genus adalah bahasa Yunani untuk "tangan yang mengerikan". Tiada lagi mayat ditemui selama hampir lima puluh tahun, dan sifatnya kekal misteri. Dua lagi spesimen lengkap telah diterangkan pada tahun 2014, yang menjelaskan banyak aspek haiwan itu. Sebahagian daripada spesimen baharu ini telah dirompak dari Mongolia beberapa tahun sebelum ini, tetapi telah dihantar pulang pada 2014.

Deinocheirus ialah ornithomimosaur yang luar biasa, klad terbesar pada panjang 11 m (36 kaki), dan seberat 6.5 t (7.2 tan pendek). Walaupun ia adalah haiwan yang besar, ia mempunyai banyak tulang berongga yang menjimatkan berat badan. Lengan itu adalah antara yang terbesar daripada dinosaur berkaki dua dengan panjang 2.4 m (7.9 kaki), dengan kuku tumpul yang besar pada tangan tiga jarinya. Kakinya agak pendek, dan mempunyai kuku yang tumpul. Tulang belakangnya mempunyai duri saraf yang tinggi yang membentuk "layar" di sepanjang punggungnya. Kebanyakan vertebra dan beberapa tulang lain sangat terserang pneumatik oleh kantung udara yang menyerang. Ekor berakhir dengan vertebra seperti pygostyle, yang menunjukkan kehadiran peminat bulu. Tengkorak itu adalah 1.024 m (3.36 kaki) panjang, dengan paruh lebar dan rahang bawah yang dalam, serupa dengan hadrosaur.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.