Diet (perhimpunan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam politik, sebuah diet (Latin, "aturan hidup" terbitan dies "hari"[1]) ialah istilah sidang perhimpunan rasmi yang digunakan di Eropah pascaklasik dalam erti kata "perhimpunan" oleh kerana penggunaannya untuk kerja mesyuarat perhimpunan setiap hari atau hari tertentu pada zaman tesebut, dan oleh itu untuk perhimpunan itu sendiri.[2]

Perkaitan ini dipinjam terjemah dalam alam penutur bahasa Jerman (Tag atau -tag) tersebar dalam kawasan menuturkan bahasa tersebut dari kurun ke-14 diterapkan dalam Reichstag zaman Empayar Suci Rom.[3] Di negara-negara penutur bahasa Jerman atau serumpun:

Jepun merombak semula kerajaannya kepada suatu sistem berperlembagaan dalam Pemulihan dilakukan Maharaja Meiji berikutan penumpasan Kesyogunan Tokugawa; badan perundangan Diet Kebangsaan dibentuk berdasarkan moden Reichstag kerajaan Prusia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "diaeta". K. Prent, J. Adisubrata, W. J. S. Poerwadarminta (1969). Kamus Latin-Indonesia. Jogjakarta: Penerbitan Jajasan Kanisius. m/s. 243-5
  2. ^ Douglas Harper. "diet". Online Etymology Dictionary.
  3. ^ Tag“, dalam: Wolfgang Pfeifer dkk., Etymologisches Wörterbuch des Deutschen (1993), didigitalkan Wolfgang Pfeifer dalam Digitalen Wörterbuch der deutschen Sprache. Akademi Sains Berlin-Brandenburg. Diambil dari https://www.dwds.de/wb/etymwb/Tag pada Sep 16, 2023.