El orfanato

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
El orfanato
Movie poster illustrating Laura cradling a baby covered in cloth in a dark room in front of a bright window. Five small hands are seen covering the window from the darkness. Text Text at the bottom of the poster reveals the original Spanish title, production credits and release date.
Poster promosi bahasa Sepanyol
PengarahJuan Antonio Bayona
PenulisSergio G. Sánchez
Dihasilkan olehMar Targarona
Joaquín Padro
Álvaro Agustín
Guillermo del Toro
DibintangiGeraldine Chaplin
Belén Rueda
Fernando Cayo
Roger Príncep
Mabel Rivera
Edgar Vivar
SinematografiÓscar Faura
Disunting olehElena Ruiz
Muzik olehFernando Velázquez
Diedarkan olehSepanyol:
Warner Bros. Pictures
Amerika Syarikat:
Picturehouse
Tarikh tayangan
Pesta Filem Cannes:
20 Mei, 2007
Sepanyol:
4 October, 2007
Amerika Syarikat:
28 Disember, 2007
Mexico:
26 Januari, 2008
United Kingdom:
21 Mac, 2008
Masa tayangan
105 min.
NegaraSepanyol
Mexico
BahasaSepanyol
Pecah panggungDalam negeri:
$7,161,284
Sedunia:
$78,638,987[1]

El orfanato (Melayu: Rumah Anak Yatim, bahasa Inggeris: The Orphanage) ialah sebuah filem seram bahasa Sepanyol 2007 dan ciri filem pertama pengarah filem Sepanyol Juan Antonio Bayona. Filem ini dibintangi oleh Belén Rueda sebagai Laura, Fernando Cayo sebagai suaminya Carlos, dan Roger Príncep sebagai anak angkat mereka Simón. Plotnya berpusat pada Laura, yang pulang ke rumah zaman kanak-kanaknya, sebuah rumah anak yatim. Laura merancang untuk mengubah rumah ini menjadi rumah untuk kanak-kanak cacat, tetapi masalah muncul apabila dia dan Carlos menyedari bahawa Simón mempercayai bahawa dia mempunyai kawan yang bertopeng bernama Tomás, dan dia berhasrat melarikan diri bersamanya. Selepas satu pertengkaran dengan Laura, Simón didapati hilang.

Skrip filem dikarang oleh Sergio G. Sánchez pada 1996 dan dibawa ke perhatian Bayona pada 2004. Bayona meminta kawan lamanya, pengarah Guillermo del Toro, untuk membantu mengeluarkan filem dan menggandakan belanja dan tempoh filem. Bayona ingin membuatkan filem yang menangkap rasa zaman pawagam Sepanyol 1970-an; dia mendapatkan lakonan Geraldine Chaplin dan Belén Rueda, yang kemudian dipuji untuk watak mereka dalam filem.

Filem ini mula ditayangkan di Pesta Filem Cannes pada 20 Mei 2007. Ia menerima sanjungan kritis dari para penonton di negara asalnya Sepanyol, memenangi tujuh Anugerah Goya. Pada tayangan Amerika Utaranya, The Orphanage (El Orfanato) telah dipuji oleh pengkritik berbahasa Inggeris, yang menggambarkan filem ini sebagai diarah dan dilakon dengan baik, dan menyatakan bahawa filem ini kurang "babak menakutkan murah". New Line Cinema membeli hak filem untuk buatan semula Amerika.

Jalan cerita[sunting | sunting sumber]

Filem ini disetkan di Sepanyol, di mana Laura (Belén Rueda) pulang ke rumah anak yatim yang dilapidated di mana dibesarkan, ditemani oleh suaminya, Carlos (Fernando Cayo), dan anak angkat tujuh tahun mereka, Simón (Roger Príncep). Rancangan mereka adalah untuk membuka semula rumah anak yatim sebagai sebuah kemudahan untuk anak-anak cacat. Sekali di sana, Simón mendakwa melihat seorang anak lelaki bernama Tomás, yang mana dia berkawan dengan dan melukis sebagai seorang anak memakai topeng berguni. Seorang pekerja sosial bernama Benigna Escobeda (Montserrat Carulla) melawat rumah anak yatim tersebut, memberitahu Laura bahawa dia mempunyai fail belaan anak Simón, yang termasuk fakta bahawa Simón adalah HIV-positif. Incensed at Benigna's intrusion, Laura mengejarnya keluar. Malan itu, Laura mendapati Benigna snooping around her coal shed, tetap Benigna melarikan diri sebelum Laura dapat menghadapinya. Kemudian, Simon mengajar Laura suatu jenis permainan buran scavenger yang Tomás mengajarnya. Permainan itu termasuk menyorokkan milik harta seorang, dengan pemainnya yang menerima milik terakirnya memenangi suatu permintaan. Sementara bermain permainan itu, the clues lead to Simón's adoption file with an angry Simón mengatakan bahawa kawan-kawan barunya memberitahunya bahawa Laura bukan ibu kandungnya dan bahawa dia mengetahui bahawa dia akan meninggal dunia.

Sewaktu suatu pesta kanak-kanak di rumah anak yatim, Laura dan Simón bertengkar, dan Simón menyorok dirinya darinya. Sementara mencari untuk dia, Laura dihadapi oleh seorang kanak-kanak lelaki yang memakai topeng guni di kepalanya dengan nama "Tomás" dijahit di kemejanya. Kanak-kanak lelaki itu memerangkapnyanya dalam sebuah bilik mandi, dan apabila dia melarikan diri dia mendapati bahawa Simón hilang, dan mencari untuknya dikeliling rumah dan di luar. Pemburuan membawanya ke suatu gua di mana dia timpa jatuh dan melukakan dirinya. Di sebuah pusat perubatan, ahli psikologi polis, Pilar (Mabel Rivera), bercadangkan Laura dan Carlos bahawa Benigna mungkin telah menyulik Simón. Pada malam itu di rumah, seorang Laura yang sakit mendengar pukulan yang tidak dapat dijelas di dinding.

Enam bulan kemudian, sementara bercarian di sebuah bandar bersalji di Sepanyol Utara, Laura dan Carlos melihat Benigna menolak sebuah kereta bayi di tengah-tengah bandar tersebut. Apabila Laura memanggilnya, Benigna kadang-kadang sahaja dilanggar dan dibunuh oleh sebuah van yang laju. Laura lari ke kereta bayi Benigna, tetapi mendapati bahawa hanya suatu anak patung yang memakai topeng guni Tomas. Pihak polis bercarian di Benigna dan mendapatkan bukti yang Benigna telah bekerja di rumah anak yatim lama dahulu dan bahawa dia mempunyai seorang anak lelaki yang bernama Tomás yang berada di rumah anak yatim. Dia memakai topeng berguni ke atas kepalanya oleh kerana kecacatannya dan diberikan tempat tinggal berasingan dari kanak-kanak yang lain. Tomás dibunuh secara tidak sengaja oleh kanak-kanak rumah yatim yang mencuri topengnya berhampiran gua pantai di tepi laut. Tomás menolak untuk keluar, menyebabkan mati lemasnya. Dalam desperation, Laura melawat seorang bomoh yang bernama Aurora (Geraldine Chaplin), sedang mencari clues pada kehilangan anak lelakinya. Selepas Aurora menyiasat rumah dia memberitahu Laura bahawa dia semakin dekat dengan kematian, dan mempunyai kebolehan untuk melihat yang telah meninggal dunia. Dengan clue dari bomoh, Laura mencarikan tempat-tempat rumah anak yatim dan menemui ketinggalan anak yatim yang dia membesar dengan telah dibunuh oleh Benigna dan disimpan dalam guni-guni tulang dan abu-abunya telah disorokkan di dalam tempat simpan abu di luar rumah.[2]

Tidak dapat menguruskan keadaan, Carlos meninggalkan rumah anak yatim sementara Laura berjanjinya dia akan selesai tugasnya pada dua hari yang akan datang. Laura cuba untuk berhubung dengan kanak-kanak hantu dan kemudian bermula untuk melihat mereka dikelilingnya apabila dia bermula suatu permainan, mirip dengan lampu-merah-lampu-hijau-1-2-3, yang dia pernah bermain dengan sementara membesar di rumah yatim itu. Hantu-hantu itu membawanya ke suatu pintu tersorok yang membawanya ke bilik basement. Dalam bilik, dia mendapati Simón hidup dan memeluknya dalam selimut. Apabila hantu kanak-kanak itu hilang, Laura mendapati bahawa selimut yang dipegangnya sebenarnya kosong dalamnya dan mayat Simón terbaring dibelakangnya. Dia mendapati bahawa dia telah inadvertently menyebab kematian Simón (dia telah tidak secara sengaja menghalang pintu yang tersorok itu ke basement di mana dia sedang bermain, memerangkapnya di dalam), dan menyedari bahawa bunyi-bunyi yang tidak dapat dijelaskan adalah Simón cuba untuk keluar. Laura mendukung mayat Simón ke atas and swallow kesemuanya perubatannya, meminta untuk berada dengan Simón lagi. Permintaan Laura diizinkan apabila hantu-hantu kanak-kanak yang telah mati bermuncul dan Simón hidup semula dalam lengan Laura. Pada beberapa waktu sahaja kemudian, Carlos berjalan batu-batu nisan ke kubur untuk Laura, Simón, dan anak-anak yatim, yang berdiri di luar rumah anak yatim. Carlos pulang ke bilik tidur lama anak yatim dan berjumpa sebuah medallion yang dia beri ke Laura di lantai. Dia mendengar suara bilik tidur terbuka; apabila dia menoleh ke atas dia bersenyum secara perlahan-lahan.

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Perkembangan[sunting | sunting sumber]

Draf pertama skrip untuk El orfanato ditulis oleh Sergio G. Sánchez pada 1996.[3] Sánchez kurang pasti mengapa dia pilih untuk menulis sebuah jenis filem untuk screenplay, seperti dijelasnya, "Saya akhirnya mengarang sebuah filem dalam gaya yang apa saya telah suka sebagai seorang kanak-kanak, wayang-wayang seperti Poltergeist, The Omen, dan Rosemary's Baby yang saya merosakkan VCR pertama yang kita miliki di rumah."[4] Sánchez revealed the literary influences underlying his writing of the script, such as The Turn of the Screw dan Peter Pan.[5] Sánchez originally wanted to direct the script but he was repeatedly turned down by various Spanish production companies.[6] Ketika Sánchez sedang bekerja dengan filem pendek 7337 in 2004, dia bertemua dengan pengarah Juan Antonio Bayona dan memberinya skrip untuk diarah.[4][6][7] Bayona menerima kesempatan itu kerana dia merasa bahawa skrip bertema fantasy seperti El Orfanato akan membenarnya kebebasan sebagai seorang pengarah, mengatakan bahawa jenis fantasy adalah suatu alat hebat untuk pelajaran oleh kerana ia "membenarkan manipulasi ruang dan waktu ketika kita meminta atau kegunaan sesetengah gerakan kamera dengan keberkesanan yang lanjut".[8]

Bayona memotong pelbagai bahagian skrip, termasuk akibat anak-anak yatim lain, kerana dia hendak berfokus pada watak Laura dan apa akan berlaku kepadanya.[8] Untuk mencipta filem yang dia mahukan, Bayona terpaksa menduakaligandakan belaja filem dan jumlah waktu perfileman.[9] Untuk mencapai ini, Bayona menerima pertolongan dari rakan pengarah filem Guillermo del Toro, yang dia bertemu di Festival de Cine de Sitges apabila del Toro sedang menyampaikan filemnya Cronos (1993).[9] Del Toro memperuntuk untuk menghasil sama filem ini apabila sahaja dia mengaji tentangnya.[9] Untuk pekerja krewnya yang lain, Bayona bekerja dengan pasukan biasanyanya yang dia telah bekerja dengan pada video iklan dan muzik.[10]

Lakonan[sunting | sunting sumber]

Perbincangan pada lakonan di antara del Toro and Bayona, Bayona hendak mengadakan Belén Rueda sebagai pelakon utama.[9] Del Toro bersetuju dengan pilihan ini oleh kerana dia meminatinya sebagai seorang pelakon dan bahawa Bayona telah memberinya terhadap jenis lakonan ini.[9] Bayona meminatinya selepas melihat persembahannya sebagai Julia dalam The Sea Inside Alejandro Amenabar.[11] Bayona membuat Rueda menonton The Innocents dan Close Encounters of the Third Kind untuk menyedianya untuk watak ini.[12] Suatu lagi watak Bayona suka untuk filem adalah dengan adanya Geraldine Chaplin sebagai watak Aurora seorang bomoh.[9] Bayona berkata dia hendak filem ini mempunyai "pawagam Sepanyol angin 70an dan Geraldine membintangi dalam salah satu wayang terhebat pada dekad itu, The Secret of Anna Carlos Saura, sebagai hantu kepada ibunya. Ia masuk akal untuk mengadanya memainkan watak bomoh."[11] Bayona merasa takut tentang perfileman dengan Chaplin. Untuk memecah ais, pada hari pertama shooting dengannya Bayona menyorok di bawah katil dan menarik kakinya apabila dia melutut dalam gelap.[11] Chaplin's scream in the film is her genuine surprise of her being grabbed.[11] Watak Simón oleh Roger Príncep adalah salah satu perskrinan uji pertana untuk watak tersebut.[7] Bayona melalui empat ratus kanak-kanak selama ke atas dua bulan sebelum membuat pilihannya.[7] Edgar Vivar telah berlakon untuk watak Balabán. Bayona telah mengenal Vivar melalui karya pada siri televisyen Mexico El Chavo dan mengirimnya suatu jemputan untuk watak tersebut melalui e-mel.[13]

Perfileman[sunting | sunting sumber]

Pengeluaran El orfanato bermula pada Mei 15, 2006 di Llanes, Asturias.[9] Lokasi ini dipilih oleh kerana pemuatan alam semulajadi yang pelbagai pada daerah itu yang termasuk pantai, gua, cliff, hutan, sebuah kampung kecil dan Manor Partarríu di mana babak-babak rumah anak yatim mengambil tempat.[9] Rumah anak yatim ini adalah sebuah rumah colonial lama dari hujung abad kesembilanbelas.[9] Bayona hendak menggunakan sesetengah teknik-teknik sinematografi yang tidak mungkin dapat dicapai di rumah itu, jadi banyak bahagian rumah itu dibina semula dalam pentas suara.[9] Selepas empat minggu di Llanes, pasukan berpindah semula ke Barcelona untuk menyelesaikan sepuluh minggu terakhirnya perfileman pada pentas suara, membuatnya ke atas 80% pada filem di sana.[9] Bayona menunjukkan filem-filem La residencia dan The Innocents ke Pengarah Fotografinya pada filem, untuk melakukan kenyataan khas pada Scope lensing pada kedua-dua filem.[2]

Lakonan[sunting | sunting sumber]

  • Belén Rueda sebagai Laura: Isteri Carlos dan ibu kepada anak angkat Simón. Laura pulang ke Rumah anak yatim yang dia pernah melalui sesetengah hidup mudanya untuk menukarnya ke sebuah rumah untuk kanak-kanak cacat.
  • Fernando Cayo sebagai Carlos: Carlos adalah suami Laura dan bapa kepada anak angkat Simón.
  • Roger Príncep sebagai Simón: Simón adalah anak lelaki angkat muda Laura dan Carlos. Simón menemu kawan-kawan bayangan baru di rumah anak yatim dan akhirnya mengugut untuk melarikan diri dengan mereka.
  • Geraldine Chaplin sebagai Aurora: Aurora adalah bomoh yang dibawa untuk menolong mencari Simón apabila pihak polis tidak dapat mencarinya.
  • Mabel Rivera sebagai Pilar: Pilar adalah ketua ahli psikologi polis yang akhirnya mendapatkan yang benar mengenai siapa sebenarnya Benigna.
  • Edgar Vivar sebagai Balabán: Lelaki yang membuatkan Laura berhubung dengan Aurora dan mengarah sesi mambang di rumahnya.
  • Montserrat Carulla sebagai Benigna: Bengina bermuncul terdahulunya dalam filem sebagai seorang pekerja sosial yang sneaks around di rumah anak yatim pada waktu malam. Apabila dia dilihat sebagai perempuan muda dalam filem, dia digambarkan oleh Carol Suárez.[14] Syarikat pengeluaran bekerja dengan Bayona untuk mengekal hidup watak ini hingga akhir filem.[15]

Tayangan[sunting | sunting sumber]

Juan Antonio Bayona, Belén Rueda dan Guillermo del Toro di sebuah perdana Perancis The Orphanage di Paris pada 28 Januari 2008.

El orfanato diperdanakan di Pesta Filem Cannes pada Mei 20, 2007. Filem ini telah menerima secara positif dengan suatu ovasi sepuluh minit dari para penonton.[16] Debut filem Sepanyol ini mengambil tempat di Pesta Filem Sitges pada Oktober 4, 2007 di mana ia membuka pesta.[17] El orfanato telah mempunyai suatu pengeluaran yang lebar di Sepanyol pada Oktober 11, 2007 dan telah secara immense berjaya di Sepanyol selepas suatu pelancaran empat hari $8.3 juta dari 350 skrin. Filem ini adalah grossing debut yang kedua tertinggi untuk sebuah filem Sepanyol dan mempunyai pembukaan yang terbesar pada tahun itu, membuatnya lebih besar juga daripada kemajuan filem Sepanyol sedunia Pan's Labyrinth.[16][18]

Di Sepanyol, filem ini dinominasikan untuk Anugerah Goya, termasuk Gambar Terbaik dan aklhirnya memenangi anugerah untuk Arahan Seni Terbaik, Pengarah Terbaik Pengeluaran, Makeup dan Rambut Terbaik, Pengarah Baru Terbaik, Skrinplay Terbaik - Asli, Campuran Nada Suara Terbaik dan Kesan Khas Terbaik Original.[19] El orfanato telah dipilih oleh Akademi Sepanyol pada Filem sebagai nominee Sepanyol untuk Anugerah Akademi 2007 untuk Filem Asing Terbaik, tetapi akhirnya tidak mengakhiri sebagai salah satu nominee terakhir lima pada kategori itu.[16] The Orphanage telah dipilih dari Picturehouse di Pesta Filem Berlin untuk pengedaran Amerika.[20]

Ia dibuka dalam pengeluaran terhad di Amerika Syarikat pada Disember 28, 2007 dan telah mempunyai pengeluaran lebar pada Januari 11, 2008.[1] Dibuka di Mexico pada Januari 25, 2008 and earned over $11,000,000 at the Box Office.[21]

Media rumah[sunting | sunting sumber]

El orfanato telah dikeluarkan di DVD dan Blu-ray pada April 22, 2008 untuk suatu Rantau 1 dikeluarkan oleh New Line Cinema.[22] Kedua-dua cakera padat mencirikan ciri-ciri bonus yang sama.[23][22] Suatu versi Rantau 2 telah dikeluarkan di DVD oleh Optimum Releasing pada Julai 21, 2008.[24]

Buatan semula[sunting | sunting sumber]

Pada 2007, New Line Cinema membeli hak-hak untuk menghasilkan buatan semula dengan Guillermo del Toro sebagai pengeluar.[20][25] Pada buatan semula, pengarah Bayona menyatakan bahawa "Orang Amerika mempunyai semua wang di dunia tetapi tidak dapat melakukan apa-apa, sementera kita hanya dapat lakukan apa yang kita mahu tetapi tidak ada wangnya" dan "industri Amerika tidak mengambil kesempatan, oleh kerana itulah mereka melakukan buatan semula wayang-wayang yang telah menjadi hit yang besar".[26] Pada 4 Ogos 2009, Larry Fessenden telah diumumkan sebagai pengarah buatan semula Amerika.[27]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

El orfanato telah diterima dengan baik oleh pengkritik Amerika pada pengeluaran yang terdahulunya. Laman web penempatan filem Rotten Tomatoes melaporkan bahawa 86% dari pengkritik telah memberikan filem review positif, berasaskan pada suatu sampel 146.[28] At Metacritic, which assigns a normalized rating out of 100 to reviews from mainstream critics, the film has received an average score of 74, based on 33 reviews.[29] Critics praised the film for its lack of cheap scares. Film critic for the Chicago Sun Times Roger Ebert praised the film claiming it to be "deliberately aimed at viewers with developed attention spans. It lingers to create atmosphere, a sense of place, a sympathy with the characters, instead of rushing into cheap thrills".[30] Bill Goodykoontz of the Arizona Republic echoed this statement noting, "Bayona never lets The Orphanage descend into cheap horror. The scares here are expertly done and, placed in the context of Laura's state of mind, well-earned, perhaps even explainable (or not)."[31] Peter Howell of the Toronto Star wrote, "The year's best horror picture is also one of the simplest. The Orphanage makes little if any use of digital tricks to present its numerous terrors."[32] The casting of Chaplin and Rueda was praised while the role of Carlos was called dull. Goodykoontz noted the role of Carlos, saying "Cayo is rather pedestrian as Carlos, but he isn't given that much to do".[31] Michael Phillips of the Chicago Tribune shared this opinion saying, "Rueda has a great pair of peepers for this assignment. When she looks one way and then the other, while skulking through the hallways of her childhood home, every nerve-wracking whatwasthat? registers, and how. Cayo is pretty dull by comparison, but Chaplin certainly is not."[33] Liam Lacey of The Globe & Mail praised Rueda stating, "The strongest appeal of the film is the brooding, intense performance by Spanish actress, Belen Rueda."[34] The Orphanage listed as one of the top 10 best films of 2007 by several critics, including Lawrence Toppman of the Charlotte Observer, Marc Doyle of Metacritic and Tasha Robinson of The Onion.[35] Anthony Lane of The New Yorker included the film on his top ten list of 2008.[36]

There were few negative reviews, and those that were negative were not in agreement. A negative review came from Lacey of The Globe & Mail, who felt that at "[the film's] core, it seems intended as a sympathetic drama of a bereaved mother, who may have slipped into madness. What's even more disquieting is the persistent undercurrent of exploitation - the mixture of grief and jarring shock effects and the pitiless use of a disfigured child as a source of horror."[34] A.O. Scott of The New York Times claimed to the film to be a "diverting, overwrought ghost story" and that it "relies on basic and durable horror movie techniques".[28] Jack Matthews of The New York Daily News founding the ending of the film to be one of the worst of the season, but praised the acting of Belén Rueda.[37]

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

El Orfanato
Skor filem oleh
Fernando Velázquez
Dilancarkan pada2007
TempatSepanyol dan Mexico Edit the value on Wikidata
GenreMuzik filem
Panjang71:11
BahasaBahasa Sepanyol Edit the value on Wikidata
SyarikatRhino
PengedarWarner Bros. Edit the value on Wikidata
PengarahJ. A. Bayona Edit the value on Wikidata
PenerbitGuillermo del Toro Edit the value on Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pada 2007, skor filem untuk El Orfanato digubah oleh Fernando Velázquez dan mengeluarkan pada cakera padat Rhino Records di Sepanyol. Skor untuk filem telah dinominasikan untuk anugerah filem termasuk Anugerah Goya untuk Skor Terbaik.[38] Soundtrack belum dikeluarkan secara tempatan di Amerika Utara atau United Kingdom dan hanya dapat diperolehi secara impot.[39]

Senarai lagu[sunting | sunting sumber]

Kesemua muzik digubah oleh Fernando Velázquez.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b ""The Orphanage (2007)"". Box Office Mojo. Dicapai pada 2008-10-28.
  2. ^ a b "Sypnopsis & Production Info > Download Production PDF > Interivew J.A. Bayona - Director". Diarkibkan daripada yang asal (ZIP) pada 2018-09-12. Dicapai pada 2009-06-29.
  3. ^ "The Orphanage - Juan Antonio Bayona interview". indieLondon. Dicapai pada 2008-10-27.
  4. ^ a b "About the Screenplay". Picturehouse. Dicapai pada 2008-10-27.
  5. ^ Brian Tallerico. "Deadbolt Interview". The Dead Bolt. Dicapai pada 2008-10-28.
  6. ^ a b Brian Tallerico. "Deadbolt Interview". The Dead Bolt. Dicapai pada 2008-10-28.
  7. ^ a b c "Quint interviews Juan Antonio Bayona and Sergio Sanchez about the nifty horror flick The Orphanage". Aintitcoolnews. 2007-10-12. Dicapai pada 2008-10-28.
  8. ^ a b "Interviews: Juan Anthonio Bayona". Picturehouse. Dicapai pada 2008-10-27. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "official_interviewbayona" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  9. ^ a b c d e f g h i j k "About the Production". Picturehouse. Dicapai pada 2008-10-27.
  10. ^ "Sypnopsis & Production Info > Download Production PDF > About the Production". Diarkibkan daripada yang asal (ZIP) pada 2018-09-12. Dicapai pada 2009-06-29.
  11. ^ a b c d "The Orphanage Q&A with director Juan Antonio Bayona". FutureMovies. 2008-03-13. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-12-25. Dicapai pada 2008-10-28.
  12. ^ Brian Tallerico. "Deadbolt Interview". The Dead Bolt. Dicapai pada 2008-10-28.
  13. ^ "'El orfanato', regalo de vida para Vivar". El Universal.com.mx (dalam bahasa Spanish). January 27, 2008. Dicapai pada July 8, 2009. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan); Unknown parameter |month= ignored (bantuan)CS1 maint: date and year (link) CS1 maint: unrecognized language (link)
  14. ^ "Allmovie > The Orphanage > Cast". Allmovie. Dicapai pada 2008-10-27.
  15. ^ "The Director Interviews". Filmmaker Magazine. 2007-12-28. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-08-07. Dicapai pada 2008-10-27.
  16. ^ a b c "'El Orfanato' left off Oscar shortlist". thinkSPAIN. January 16, 2008. Dicapai pada 2008-10-27.
  17. ^ ""The Orphanage, by J.A. Bayona, to open the festival"". Sitges Film Festival. 2007-06-21. Dicapai pada 2008-10-28.
  18. ^ ""Around the World Roundup: 'Ratatouille' Squashes Competitors"". Box Office Mojo. 2007-10-17. Dicapai pada 2008-10-28. Unknown parameter |autor= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  19. ^ "The Orphanage Awards". Allmovie. Dicapai pada 2008-10-27.
  20. ^ a b ""New Line mulls 'Orphanage' remake"". Variety. 2007-09-07. Dicapai pada 2008-10-28. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  21. ^ ""2008 Mexico Yearly Box Office Results"". Box Office Mojo. Dicapai pada 2000-03-23. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  22. ^ a b Jason Buchanan. "Allmovie > The Orphanage Widescreen DVD". Allmovie. Dicapai pada 2008-10-27.
  23. ^ Jason Buchanan. "Allmovie > The Orphanage Blu-Ray". Allmovie. Dicapai pada 2008-10-27.
  24. ^ "Optimum Releasing: Orphanage, The". Optimum Releasing. Dicapai pada 2008-10-28.
  25. ^ ""The Orphanage (Remake)"". The New York Times. Dicapai pada 2008-10-28. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  26. ^ ""J.A. Bayona: "The important things are emotions, not awards""". Sitges Film Festival. 2008-10-09. Dicapai pada 2008-10-27.
  27. ^ Kit, Borys; Zeitchik, Steven (4 August, 2009). "'Orphanage' remake finds a director". The Hollywood Reporter. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-08-08. Dicapai pada 13 August, 2009. Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  28. ^ a b "The Orphanage - Rotten Tomatoes". Rotten Tomatoes. IGN Entertainment, Inc. Dicapai pada 2008-10-28.
  29. ^ "The Orphanage (2007): Reviews". Metacritic. CNET Networks, Inc. Dicapai pada 2008-10-28.
  30. ^ Ebert, Roger (December 28, 2007). "The Orphanage :: Rogerebert.com". The Chicago Sun-Times. Dicapai pada 2008-11-03.
  31. ^ a b Goodykoontz, Bill (January 10, 2008). "The Orphanage". Arizona Republic. Dicapai pada 2008-11-03.
  32. ^ Howell, Peter (December 26, 2007). "'The Orphanage': Dark look into make-believe". The Star. Dicapai pada 2008-11-03.
  33. ^ Phillips, Michael (December 28, 2007). "Movie review: The Orphanage". Chicago Tribune. Dicapai pada 2008-11-03.
  34. ^ a b Lacey, Liam (December 26, 2007). "Ghost story exploits, but doesn't scare (subscription required)". The Globe and Mail. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-30. Dicapai pada 2008-11-03.
  35. ^ "Film Critic Top Ten List". Metacritic. CNET Networks, Inc. Dicapai pada 2008-10-28.
  36. ^ "Film Critic Top Ten List". Metacritic. CNET Networks, Inc. Dicapai pada 2009-01-10.
  37. ^ Matthews, Jack (June 3, 2008). "Spain's 'Orphanage' has phantom end". New York Daily News. Dicapai pada 2008-11-03.
  38. ^ "The Orphanage (2007): Reviews" (PDF). The Gorfaine/Schwartz Industry Incorporated. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-06-06. Dicapai pada 2008-10-29.
  39. ^ "Amazon.com: El Orfanato (OST): El Orfanato, Das Waisen: Music". Amazon.com. Dicapai pada 2008-10-29.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:CinemaofSpain