Enggang kelabu Sri Lanka

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Enggang kelabu Sri Lanka
di Kandy, Sri Lanka
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Aves
Order: Bucerotiformes
Keluarga: Bucerotidae
Genus: Ocyceros
Spesies:
O. gingalensis
Nama binomial
Ocyceros gingalensis
Shaw, 1811

Enggang kelabu Sri Lanka (Ocyceros gingalensis) ialah spesies enggang dalam keluarga Bucerotidae. Ia ialah pembiak menetap endemik Sri Lanka yang meluas dan biasa ditemui.

Habitat[sunting | sunting sumber]

Ia suka berkumpul di habitat hutan.

Pemerihalan[sunting | sunting sumber]

Panjangnya 45 cm (18 in). Ia mempunyai sayap kelabu dengan bulu penerbangan primer hitam, belakang kelabu, dan gombak perang. Ekornya yang panjang berwarna kehitaman dengan sisi putih, dan bahagian bawahnya putih. Paruhnya yang panjang dan melengkung tidak bercula. Jantinanya serupa, walaupun jantan mempunyai paruh santan, manakala paruh betina hitam dengan belang santan. Burung yang belum matang mempunyai bahagian atas kelabu gelap, paruh santan, dan ekor dengan hujung putih. Penerbangannya perlahan dan kuat.

Tingkah laku[sunting | sunting sumber]

Betina bertelur sehingga empat biji telur putih di dalam lubang pokok yang dilitup semasa pengeraman dengan simen yang diperbuat daripada lumpur, najis, dan pulpa buah. Hanya ada satu bukaan sempit, hanya cukup lebar untuk jantan memberi makanan kepada betina dan anak. Ia biasanya hidup berpasangan atau dalam kawanan kecil yang terdiri daripada lima ekor (2 dewasa dan 2-3 juvenil).

Pemakanan[sunting | sunting sumber]

Ia bersifat omnivor yang diperhatikan memakan beri, buah-buahan, serangga, dan reptilia kecil. Ia kebanyakannya memakan buah ara, walaupun kadangkala ia memakan tikus kecil, reptilia, dan serangga.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ BirdLife International (2020). "Ocyceros gingalensis". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2020: e.T22682425A184955003. doi:10.2305/IUCN.UK.2020-3.RLTS.T22682425A184955003.en. Dicapai pada 11 November 2021.