Eropah–Demokrasi–Esperanto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Infobox European political party

Eropah–Demokrasi–Esperanto ( EDE, E–D–E, atau E° D° E° ; Esperanto : Eŭropo–Demokratio–Esperanto ) ialah senarai pemilih. EDE mengambil bahagian dalam pilihan raya Eropah. Platform utama ialah pengenalan Bahasa Esperanto sebagai bahasa rasmi Kesatuan Eropah (EU) untuk menjadikan komunikasi antarabangsa lebih cekap dan adil dari aspek ekonomi dan falsafah, berdasarkan kesimpulan laporan oleh François Grin .

Sebagai Eropah–Démocratie–Espéranto, parti itu bermula mengambil bahagian dalam pilihan raya Parlimen Eropah 2004, di Perancis . 4000 tandatangan yang diperlukan untuk menyertai pilihan raya di Jerman telah gagal oleh Cawangan Jermannya, Europa–Demokratie–Esperant.

Matlamat utama senarai itu ialah mempromosikan Bahasa Esperanto di EU. Dalam jangka masa sederhana, matlamatnya ialah bahasa Esperanto diajar di sekolah di seluruh Eropah, dan dalam jangka masa panjang, matlamatnya ialah EU perlu menerima pemakaian bahasa Esperanto sebagai bahasa rasminya . EDE sedang berusaha untuk menyenaraikan calon di setiap negara di EU untuk pilihan raya Parlimen Eropah 2009 untuk merealisasikan matlamat ini. Sehingga kini organisasi itu hanya mempunyai pejabat cawangan di Perancis dan Jerman. 

Perbahasan dalam gerakan Esperanto[sunting | sunting sumber]

  Walaupun kebanyakan institusi Esperanto seperti Universala Esperanto-Asocio adalah mengikut undang-undang dan mengamalkan dalam amalan dari segi politik, beberapa perbincangan tentang EDE [1] telah timbul. Secara khususnya, terdapat kebimbangan berkenaan dasar lain yang mungkin melalui EDE dikaitkan dengan Esperanto selain daripada kemajuan Esperanto itu sendiri..Ulrich Matthias, seorang penulis Esperanto Jerman berhujah bahawa sekurang-kurangnya mendapatkan sokongan luas di Jerman, EDE akan lebih baik untuk mengenal pasti dengan kedudukan sentris yang memajukan humanisme, keamanan dan alam sekitar, serta menentang "hegemoni AS" dan imperialisme linguistik dengan cara yang betul. [1]

Oleh sebab ramai penutur menganggap bahawa Esperanto sebagai gerakan di seluruh dunia, sesetengah pihak akan bimbang bahawa memajukan tujuan Esperanto dalam EU boleh menjadikan bahasa itu sebagai isu Eropah dan menghalang kemajuan bahasa di luar Eropah.

Pilihanraya[sunting | sunting sumber]

Pilihan raya Parlimen Eropah 2004[sunting | sunting sumber]

Parti itu tidak berhasrat untuk mengadakan referendum mengenai bahasa. Sebaliknya, EDE cuba untuk meletakkan bahasa Esperanto sebagai alternatif kepada dua puluh bahasa rasmi Kesatuan Eropah yang berbeza, yang membawa perbelanjaan yang besar. 

Pilihan raya parlimen 2004 telah memecahkan rekod bilangan parti yang mengambil bahagian, dan EDE menjadi seperti kanak-kanak poster untuk parti pembangkang, dipilih oleh akhbar nasional sebagai contoh yang tidak masuk akal. [2] [3] Ia digambarkan oleh Les Échos sebagai salah satu daripada beberapa parti "gila, anti-ini atau pro-itu" yang bertanding dalam pilihan raya. [4] Walau bagaimanapun, oleh sebab berada dalam undian di kebanyakan daerah, ia adalah salah satu daripada dua belas parti yang dipilih oleh Les Échos untuk menerbitkan platform partinya. [5]

EDE disenaraikan di tujuh daripada lapan wilayah pilihan raya Perancis. Sebanyak 0.15% undi diterima dalam Pilihan Raya Eropah pada 13 Jun 2004.

Wilayah Calon Tertinggi Undi Peratusan
Paris Georges Kersaudy 5,789 0.21%
timur B. Schmitt 5,336 0.24%
Barat Denis–Serge Clopeau 4,926 0.19%
Barat Daya Thierry Saladin 3,687 0.15%
Tenggara Kristian Garino 2,559 0.09%
Pusat J.–P. Tonnieau 2,174 0.15%
Utara B. Hugon 788 0.03%
JUMLAH 25,259 0.15%

Pilihan raya Parlimen Eropah 2009[sunting | sunting sumber]

Negara Undi Peratusan
Perancis 28,944 0.17%
Jerman 11,772 0.04%

Pilihan raya Parlimen Eropah 2014[sunting | sunting sumber]

EDE menerima 33,609 undian di Perancis, atau 0.18% daripada undian pada tahun 2014.

Pilihan raya Parlimen Eropah 2019[sunting | sunting sumber]

EDE menerima 18,587 undian di Perancis, atau 0.08% daripada undian pada 2019.

Platform[sunting | sunting sumber]

Tujuan parti adalah untuk mempromosikan "demokrasi antarabangsa Eropah yang sebenar." [6] Empat prinsip yang dibentangkan di laman web parti termasuk:

  • Kriteria pertama untuk demokrasi ialah hak untuk bersuara.
  • Demokrasi menjamin dan mengagihkan cara untuk perdebatan yang aman dan membina.
  • Demokrasi juga menjamin penghormatan kepada minoriti.
  • Menghormati hak asasi manusia.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Kesatuan Esperanto Eropah
  • Finvenkismo

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Politika agado por Esperanto
  2. ^ "Des antiradars aux espérantistes; EUROPÉENNES La pléthore des petites listes." Le Figaro. By Saïd Mahrane. 12 juin 2004
  3. ^ "Un nombre record de 168 listes dans les 8 circonscriptions électorales" Le Monde, 01 juin 2004, France
  4. ^ "Européennes : une campagne ouvertedans l'indifférence" Les Échos n° 19169 du 01 Juin 2004 • page 4
  5. ^ "Cinq minutes de conjugaison pour parler l'européen" Les Échos n° 19175 du 09 Juin 2004 • page D.
  6. ^ Our programme

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:EU politics