Geografi Maghribi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lokasi Maghribi
Imej berwarna sebenar Maghribi dari kapal angkasa Terra
Topografi Maghribi

Maghribi adalah negara paling barat laut yang membentang dari Laut Mediterranean dan Lautan Atlantik di utara dan barat masing-masing, ke kawasan pergunungan yang besar di pedalaman, ke gurun Sahara di bahagian selatan. Maghribi adalah negara Afrika Utara, terletak di hujung barat laut Afrika di pinggir benua Eropah. Selat Gibraltar memisahkan Sepanyol dari Maghribi dengan bentangan air sepanjang 13 kilometer (8.1 bt). Maghribi bersempadan dengan Lautan Atlantik Utara di barat, dan Laut Mediterranean barat di utara, serta bersempadan dengan Algeria dan Sahara Barat yang dipertikaikan.

Bentuk muka bumi Maghribi sebahagian besarnya bergunung-ganang. Pergunungan Atlas terbentang dari utara tengah ke barat daya. Ia mengembang kepada kira-kira 1,350 kilometer (840 bt) dan merupakan tulang belakang dorsal negara. Di utara Pergunungan Atlas, terdapat Pergunungan Rif, rangkaian yang menjadi sebahagian daripada banjaran gunung Sierra Nevada di Andalusia, Sepanyol. Julat besar mengembang kepada kira-kira 250 kilometer (160 bt) dari Tanjah di barat ke Nador ke arah timur.

Di barat negara itu, di sepanjang pantai Atlantik, Dataran Tinggi Maghribi terbentang dari Tanjah ke Lagouira, kira-kira 2,310 kilometer (1,440 bt) panjang dan masuk ke Dataran Saiss berhampiran Fes dan Tansift-Alhaouz berhampiran Marrakesh. Dataran luas ini menggalakkan tanah pertanian yang subur dan menyokong 15% daripada ekonomi tempatan.

Di bahagian tenggara negara yang melampau, tanah itu gersang kerana berdekatan dengan Gurun Sahara. Oasis pokok palma dibangunkan di banyak wilayah, terutamanya di Figuig dan Zagora.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Atlas Wikimedia Morocco