Georgetown (Washington, D.C.)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Peta Washington, D.C., dengan Georgetown ditandai warna merah manggis.
Gereja Kecil Perkuburan Oak Hill, direka oleh James Renwick, Jr. pada 1850, tersenarai di Daftar Tempat Bersejarah Kebangsaan.
Bank di sudut Jalan M & Lebuh Wisconsin
Chesapeake dan Terusan Ohio

Georgetown ialah kejiranan bersejarah dan daerah dagangan dan hiburan yang terletak di barat laut Washington, D.C., terletak di Sungai Potomac. Didirikan pada tahun 1751 di Wilayah Maryland, pelabuhan Georgetown wujud sebelum penubuhan daerah persekutuan dan Bandar Raya Washington selama 40 tahun. Georgetown tetap perbandaran yang berasingan sehingga tahun 1871 apabila Kongres Amerika Syarikat mencipta kerajaan disatukan yang baru untuk keseluruhan Daerah Columbia. Akta yang berasingan diluluskan pada tahun 1895 khususnya memansuhkan ordinan tempatan Georgetown yang tinggal dan menamakan semula jalan-jalan di Georgetown untuk mematuhinya di Bandar Raya Washington.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Petikan

Bibliografi

  • Ecker, Grace Dunlop (1933). A Portrait of Old Georgetown. Garrett & Massie, Inc.
  • Gutheim, Frederick Albert; Lee, Antoinette J. (2006). Worthy of the Nation: Washington, DC, from L'Enfant to the National Capital. Johns Hopkins University Press.
  • Lesko, Kathleen Menzies; Valerie Babb; Carroll R. Gibbs (1991). Black Georgetown Remembered : A History Of Its Black Community From The Founding Of "The Town of George". Georgetown University Press. ISBN 9781626163263. OCLC 922572367.
  • Mitchell, Mary (1983). Glimpses of Georgetown: Past and Present. The Road Street Press.

Bacaan lanjut

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Georgetown, Washington, D.C. Templat:Neighborhoods in Washington, D.C. Templat:National Register of Historic Places Templat:District of Columbia