Gereja Katolik di Lubnan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gereja Katolik di Lubnan
Saint Maron, Pengasas Gereja Maruniyah
JenisNational polity
PenggolonganKatolik
OrientasiKristian Timur
TeologiTeologi Katolik
Bentuk
pemerintahan
Episkopal
PemimpinBechara Boutros al-Rahi
WilayahLubnan
BahasaArab, Aramia
PendiriSaint Peter
Saint Maron
Umat1.8 juta

Gereja Katolik di Lubnan (Arab: الكنيسة الكاثوليكية في لبنان) adalah sebahagian daripada Gereja Katolik sedunia di bawah pimpinan rohani Paus di Rom.

Terdapat kira-kira 1.8 juta penganut Katolik di Lubnan secara keseluruhan, yang majoritinya bukan penganut Katolik Latin tetapi sebaliknya mengikuti upacara Katolik Timur sebagai sebahagian daripada Gereja Katolik - kebanyakannya Maruniyah, tetapi juga Melkite serta upacara Katolik bukan asli Lubnan seperti Armenia, Chaldean, dan Syriac.

Gereja Maruniyah membentuk gereja Katolik Timur terbesar yang diwakili di kedua-dua Lubnan, dan Timur Tengah. "Tanah Cedar", seperti yang dikenali di Lubnan, adalah satu-satunya di kawasan di mana umat Katolik memainkan peranan aktif dalam politik negara. Selain Presiden Republik, yang menurut Perlembagaan Lubnan mestilah beragama Katolik Maronit, di Parlimen Lubnan terdapat 43 kerusi dikhaskan kepada penganut Katolik daripada jumlah keseluruhan 128 kerusi. Katolik juga terwakili dengan baik dalam kerajaan dan dalam kehidupan awam.

Sehingga tahun 1960-an, Katolik juga merupakan komponen utama penduduk dan mewakili 43% daripada semua Lubnan. Pada masa kini, mereka dianggap sekitar 28% daripada jumlah penduduk, iaitu 30% orang Maronit, 5% orang Melkite dan upacara Katolik bukan asli Lubnan seperti orang Katolik Armenia 1%.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "PEW Research Center: Christian Population as Percentages of Total Population by Country 2010". 19 Disember 2011. Dicapai pada 13 Oktober 2015.