Portal:Kristian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian
PORTAL KRISTIAN
Utama   Indeks   Projek

Pameran kandungan Kristian

Christian cross.svg

Kristian adalah agama monotheis yang berdasarkan pada kehidupan dan ajaran Jesus Christ, seperti yang dipersembahkan dalam penulisan Wasiat Baru dari pengikut awalnya. Ia dianggarkan mempunyai 1.9 billion penganut, atau satu-pertiga dari jumlah populasi dunia.

Ia berkongsi dengan Ayat Suci Ibrani Judaisme (dipanggil Wasiat Lama oleh Kristian), dan kadangkala dipanggil agama Ibrahimik, bersama dengan Judaisme dan Islam.

Dalam Injil, nama "Kristian" dan maka itu "Kristian" adalah yang pertama dibuktikan dalam Acts 11:26: "Untuk seluruh tahun mereka datang dengan gereja dan mengajar ramai orang agung. Dan dalam Antioch Jesus' murid adalah yang pertama dipanggil Kristian" (B. Greek χριστιανοί, dari Christ B. Greek. Χριστός, dimana bermaksud "yang dilumurkan").

Akibat dari berbagai ketidaksetujuan termasuk Perpecahan Timur-Barat dan Reformasi Protesten, Kristian telah dibahagikan kepada banyak badan keimanan atau komunion, dimana kepercayaan dan amalan mungkin berbeza amat banyak. Yang terbesar adalah Gereja Katolik Rom (kedua-dua upacara Latin dan Upacara Timur) dan Gereja Ortodoks Timur, tetapi badan Kristian termasuk banyak kumpulan lain seperti gereja Timur lain seperti Ortodoksi Oriental, berbagai mazhab Protesten dan gereja Dimulaan Afrika. Terdapat juga berbagai gereja tersendiri yang memisahkan diri mereka dari pengelasan sedemikian, termasuk Gereja Jesus Christ dari Santos hari-Terkemudian, (juga dipanggil Mormons), dan Saksi Jehovah, Quakers, Sains Kristian dan kumpulan lain. Kolektifnya berbagai mazhab dan membentuk agama terbesar di dunia.

Sebuah kaji selidik dari berbagai kumpulan Kristian termasuk konteks bersejarah.

Rencana pameran

Rencana Pilihan
Christian cross.svg

Lukisan Daniel di Kapel Sistina Daniel 11 adalah bagian dari Kitab Daniel dalam Alkitab Ibrani atau Perjanjian Lama di Alkitab Kristen. Berisi riwayat Daniel yang berada di Babel pada abad ke-6 SM. Pasal ini terdiri dari 45 ayat, merupakan kelanjutan dari pasal 10 dan bersambung ke pasal 12 dan berfokus pada penglihatan yang diterima Daniel pada tahun ketiga pemerintahan Koresh, raja orang Persia. Nubuat dalam pasal ini dapat dilihat penggenapannya secara akurat dalam sejarah dengan bukti-bukti catatan dari Yunani dan Romawi.

Di dalam ini telah dinubuatkan tentang raja-raja Persia, Makedonia, Seleukia, Mesir, mulai dari Raja Kambisus, Bardiya, Darius, dan Ahasyweros; Aleksander Agung dan jenderal-jenderalnya, hingga Antiokhos III dan Antiokhos IV.

Selengkapnya...

Artikel pilihan sebelumnya: Konsili Vatikan II - Mazmur 23 - Orang-orang Majus dari Timur · Reformasi Protestan · Paskah · lainnya...

Gambar pameran

Kuil Tasik Salt
Credit: User:Teh Ais Lemon

Dalam Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir (Gereja LDS), sebuah kuil ialah sebuah bangunan yang didedikasikan untuk menjadi Rumah Tuhan, dan mereka dianggap oleh ahli gereja sebagai bangunan yang paling suci di bumi. Setelah siap, kuil biasanya dibuka kepada orang ramai untuk jangka masa yang singkat ("Rumah Terbuka"). Semasa Rumah Terbuka, gereja mengadakan lawatan ke kuil bersama mubaligh dan ahli dari kawasan tempatan yang berkhidmat sebagai pemandu pelancong, dan semua bilik kuil dibuka kepada orang ramai. Kuil Mormon digunakan untuk pembaptisan mereka untuk orang mati, membasuh dan mengurap (atau tata cara "pemula", endowmen, dan perkahwinan Mormon. Bait itu kemudiannya didedikasikan sebagai "Rumah Tuhan", selepas itu hanya ahli yang dianggap layak dibenarkan masuk (perpuluhan dibayar sepenuhnya). Oleh itu, mereka bukanlah gereja (rumah mesyuarat) tetapi sebaliknya tempat untuk melakukan amalan Mormon. Gereja adalah pembina kuil yang produktif kerana mereka memegang tempat penting dalam teologi LDS.

Tahukah anda?

ka

  • ... bahwa istilah Sinoptik berasal dari bahasa Yunani συν (syn = bersama) dan οψις (opsis = melihat) untuk menandakan bahwa isi dari ketiga Injil Sinoptik dapat dilihat berdampingan.
  • ... bahwa jumlah orang Kristen di Afrika telah meningkat dari 144 juta orang pada tahun 1970 menjadi 367 juta orang pada tahun 2000 (Evangelicals Now - November 2004)
  • ... bahwa Die Schöpfung (Penciptaan) merupakan oratorio adikarya Joseph Haydn. Ini merupakan suatu karya musik agung yang menceritakan permulaan penciptaan manusia dan bumi oleh Allah dalam enam hari. Pertunjukan pertamanya diadakan di Vienna pada tahun 1798 dan lebih dari 40 kali kembali dipertunjukan di daerah Vienna sendiri selama 10 tahun berikutnya. ([1])
  • ... bahwa pada tahun 325 Konsili Nicea merumuskan bahwa Anak adalah “sehakikat” dengan Bapa. Keputusan ini menjadi dasar Pengakuan Nicea yang merupakan pengakuan yang dipakai baik oleh gereja Barat yang berpusat di Roma maupun gereja Timur yang berpusat di Konstantinopel.
  • ... bahwa hanya sepuluh kitab yang memiliki lebih dari 1.000 ayat: Kejadian (1.533), Keluaran (1.213), Bilangan (1.288), Ayub (1.070), Mazmur (2.461), Yesaya (1.292), Yeremia (1.273), Matius (1.071), Lukas (1.151), dan Kisah Para Rasul (1.007).

Biografi pameran

Jenazah Marie Alphonsine di biara Rosary Sisters di Jerusalem

Marie-Alphonsine Danil Ghattas (ماري ألفونسين)(4 Oktober 1843 - 25 Mac 1927) ialah seorang biarawati Kristian Palestin yang mengasaskan Dominican Sisters of the Most Holy Rosary of Jerusalem (the Rosary Sisters), jemaah Palestin pertama. Dia dibeatifikasi oleh Uskup Agung Angelo Amato bagi pihak Paus Benediktus XVI pada 2009.

Pada 6 Disember 2014 Paus Fransiskus mengiktiraf satu keajaiban yang telah dikaitkan dengan syafaat beliau yang merupakan keperluan untuk kanonisasi beliau. Tarikh kanonisasi beliau telah diumumkan bersama-sama para kudus yanglain yang diluluskan untuk kanonisasi pada 14 Februari 2015 dan beliau telah dikanonisasi pada 17 Mei 2015. Selengkapnya...
Tokoh pilihan sebelumnya: Abraham - Dietrich Bonhoeffer - Martin Luther · Simon Petrus · Yesus - Yusuf - lainnya...

Ayat Suci pameran

Abraham Sacrifice Isaac, lukisan oleh Adi Holzer, 1997
  • Lagu penciptaan: penciptaan alam semesta oleh Tuhan.

“Pada mulanya, Tuhan menciptakan langit dan bumi. Bumi itu kosong dan tidak berbentuk, kegelapan menutupi jurang maut, dan Roh Tuhan melayang di atas air.” (Kejadian 1:1-2) Tuhan menciptakan terang dan gelap untuk mewakili siang dan malam, dan "gerbang" yang Dia ciptakan untuk memisahkan jisim dipanggil "syurga". Dari badan air, dia berpisah menjadi “bumi” dan “laut”; tumbuhan yang membawa benih tumbuh di seluruh bumi. Pada Sabtu Tuhan menyelesaikan pekerjaannya. Setelah semua pekerjaannya selesai, berhentilah Allah pada hari ketujuh” (Kej 2:2).

...Baca lebih lanjut


Purge server cache