Portal:Katolik

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian
Emblem of the Papacy SE.svgPortal Gereja KatolikPope Francis in March 2013 (cropped).jpg
Laman Utama   Pontifex Maximus   Jelejahi Umat Katolik Di Seluruh Dunia

Pengenalan

Kata Katolik berasal dari kata sifat bahasa Yunani, (katholikos), bermaksud "universal". Dalam konteks eklesiologi Kristian, kata Katolik memiliki sejarah yang kaya sekaligus beberapa makna. Bagi sebagian pihak, istilah "Gereja Katolik" bermakna Gereja yang berada dalam persekutuan penuh dengan Uskup Rom, terdiri atas Ritus Latin dan 22 Gereja Katolik Timur; makna inilah yang difahami di kebanyakan negara. Bagi umat Protestan, "Gereja Katolik" atau yang sering diterjemahkan menjadi "Gereja Am" bermakna segenap orang yang percaya kepada Yesus Kristus di seluruh dunia dan sepanjang masa, tanpa memandang "denominasi". Umat Gereja Ortodoks Timur, Gereja Anglikan, Gereja Lutheran dan beberapa Gereja Metodis percaya bahwa Gereja-Gereja mereka adalah katolik, iaitu kesinambungan dari Gereja universal mula-mula yang didirikan oleh para rasul. Baik Gereja Katolik Roma maupun Gereja Ortodoks percaya bahwa Gerejanya masing-masing adalah satu-satunya Gereja yang asli dan universal. Dalam "Kekristianan Katolik" (Termasuk Komuni Anglikan), para uskup dipandang sebagai pejabat tertinggi dalam agama Kristian, sebagai gembala-gembala keesaan dalam persekutuan dengan segenap Gereja dan dalam persekutuan satu sama lain. Katolik dianggap sebagai salah satu dari Empat Ciri Gereja. Ketiga ciri lainnya adalah Satu, Kudus, dan Apostolik, sesuai Kredo Nicea tahun 381: "Aku percaya akan Gereja yang satu, kudus, katolik, dan apostolik."

Purge server cache

Artikel Pilihan

Portal Catholicism Article.gif


KotaKinabalu Sabah Sacred-Heart-Cathedral-01.jpg


Keuskupan Agung Kota Kinabalu (Lat: Archdioecesis Kotakinabaluensis) ialah sebuah Keuskupan Agung Metropolitan Upacara Latin Gereja Katolik Rom di Sabah, sebuah negeri Malaysia di pulau Borneo.

Keuskupan Agung ini ialah wilayah gerejawi tertua di Malaysia, dengan sejarah yang panjang perlahan-lahan meningkat seiring dengan penduduk Katolik mulai dari sebuah prefektur ke sebuah Keuskupan Agung dengan 2 orang sufragan, Keuskupan Keningau dan Keuskupan Sandakan.

Katedral kepulauan ialah Katedral Sacred Heart, Kota Kinabalu.

Gambar Dipilih

Portal Catholicism Pictures.gif


Divine Mercy.jpg

Gambar Kerahiman Ilahi 'adalah gambaran Yesus Kristus yang berdasarkan pada Devosi yang dimulakan oleh Santa Faustina Kowalska.

Menurut buku harian Kowalska, Yesus mengatakan kepadanya "Saya berjanji bahawa jiwa yang akan penghormatan gambar ini tidak akan binasa. Saya juga menjanjikan kemenangan atas musuh yang sudah ada di bumi ini, terutama pada saat kematian. Saya sendiri akan mempertahankannya sebagai kemuliaan saya sendiri. " ( Diari 48)

Yesus diperlihatkan, dalam kebanyakan versi, mengangkat tangan kanannya memberkati dan menunjuk dengan tangan kirinya pada Hati Kudus dari mana mengalir dua sinar: satu merah dan satu pucat. Penggambaran itu mengandungi pesan "Yesus, Aku Percaya kepada-Mu" ( Bahasa Poland: Jezu ufam Tobie ). Sinar yang keluar memiliki makna simbolik: merah untuk darah Yesus, dan pucat untuk air (yang membenarkan jiwa). Keseluruhan gambar adalah simbol [[Amal (kebajikan] | amal]], pengampunan dan cinta Tuhan, disebut sebagai "Air Mancur Rahmat". Menurut buku harian Kowalska, gambar itu berdasarkan penglihatan Yesus tahun 1931 tentang Yesus.

Kowalska mengarahkan lukisan gambar pertama di Vilnius oleh artis Eugeniusz Kazimirowski. Sejak itu, banyak versi gambar telah dilukis oleh artis lain, termasuk persembahan popular oleh Adolf Hyła di Kraków. Mereka dihormati secara meluas di seluruh dunia dan digunakan dalam perayaan Minggu Kerahiman Ilahi, yang diperhatikan di Roman Katolik serta beberapa gereja Anglican.

Biografi Dipilih

Portal Catholicism Biography.gif


Papa Francisco - 24476229653 (cropped).jpg

Paus Franciscus (Bahasa Itali: Francesco, Bahasa Sepanyol: Francisco, Bahasa Inggeris: Francis, Bahasa Melayu: Fransiskus; lahir Jorge Mario Bergoglio; 17 Disember 1936) ialah ketua Gereja Roman Katolik yang ke-266. Anak watan Buenos Aires, Argentina ini ditahbiskan sebagai paderi pada tahun 1969. Pada tahun 1998, beliau menjadi Ketua Uskup Buenos Aires, dan pada 2001 beliau menjadi kardinal. Terpilih sebagai paus pada tahun 2013 ekoran perletakan jawatan Paus Benedictus XVI, Bergoglio memilih nama "Francis" sebagai nama gelarannya. Inilah kali pertama dalam sejarah paus yang menggunakna nama Francis. Beliau merupakan paderi Persatuan Jesus dan anak watan benua Amerika pertama yang dilantik sebagai Paus, dan juga orang bukan Eropah pertama yang sejak abad ke-8 M.

Tahukah Anda...

Portal Catholicism DYK.gif


Katedral Ratu Perdamaian

Related portals

Hari Peringatan September 29

Quote Hari ini

Portal Catholism quote.jpg


Santo Thomas Aquinas
Gereja pernah terbukti tidak dapat dihancurkan. Penganiayanya gagal memusnahkannya; sebenarnya, pada masa penganiayaan, Gereja semakin bertambah; sedangkan penganiaya sendiri, ... ..., adalah orang-orang yang tidak menghasilkan apa-apa.


Berita

Warna Liturgi September 2022



Subkategori

Topik

Teologi Kristian:
Empat Tanda Gereja · Sembahyang Kristian · Rahmat ilahi · Penyelamatan · Sermon di Gunung · Sepuluh Hukum

Associated Wikimedia

Wikibuku  Wikikamus  Wikiberita  Wikipetikan  Wikisumber  Wikiversity  Wikimedia Commons  Wikivoyage  Wikidata 
Buku Kamus Berita Petikan Teks Sumber pelajaran Imej dan media Panduan kembara Pangkalan data
Wikibooks-logo.svg
Wiktionary-logo.svg
Wikinews-logo.svg
Wikiquote-logo.svg
Wikisource-logo.svg
Wikiversity-logo.svg
Commons-logo.svg
Wikivoyage-Logo-v3-icon.svg
Wikidata-logo.svg

mahu membantu?

Portal:Kristian