Episkopal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
PiHak berkuasa gereja dalam majlis-majlis upacara sering diwakili dengan mitra sebagai penutup kepala.
Tempat duduk ( cathedra ) Paus di Basilika Agung Lateran mewakili kuasanya.

Episcopalism, Episkopal atau Uskup (Bishop) merujuk kepada bentuk hierarki tadbir urus Gereja, di mana ketua pihak berkuasa tempatan dipanggil uskup . Perkataan "bishop", melalui Latin Inggeris dan Latin Biasa *ebiscopus / *biscopus, berasal dari bahasa Yunani Purba επίσκοπος "ískopos yang bermaksud "pengawas". Struktur ini digunakan oleh banyak Gereja dan denominasi Kristian utama seperti Gereja Timur (cth. Ortodoks Timur ), Katolik, Anglikan, Lutheran, serta beberapa yang lain yang diasaskan secara berasingan daripada garis ini.

Gereja-gereja dengan tadbir urus episkopal diketuai oleh uskup mereka, menjalankan kuasa mereka dalam keuskupan dan persidangan atau sinod . Kepimpinan mereka adalah sakramental dan berperlembagaan; Sebagai tambahan kepada pentahbisan, pengukuhan, dan pengudusan, uskup juga mengawasi paderi di kawasannya dan merupakan wakil dari kedua-dua struktur sekular dan dalam hierarki gereja. Uskup dianggap memperoleh kuasa mereka daripada penggantian kerasulan individu Dua Belas Rasul Yesus yang tidak terputus. Semua uskup yang mempunyai kuasa ini dikenali sebagai uskup sejarah (berasal daripada penggantian apostolik yang sah). Semua Gereja dengan tadbir urus seperti ini secara amnya percaya bahawa Gereja memerlukan tadbir urus episkopal seperti yang diterangkan dalam Perjanjian Baru . [1] Dalam sesetengah sistem, uskup mungkin bertanggungjawab kepada uskup lain yang berpangkat lebih tinggi ( uskup agung, uskup metropolitan dan/atau patriark, bergantung pada tradisi individu). Mereka juga bermesyuarat dalam majlis atau sinod. Mesyuarat-mesyuarat ini tertakluk kepada kepimpinan uskup yang berpangkat lebih tinggi, biasanya memutuskan sesuatu, walaupun sinod atau dewan mungkin juga berfungsi untuk mengumpulkan cadangan.

Dalam kebanyakan sejarah Kristian yang direkodkan, kepimpinan episkopal adalah satu-satunya bentuk yang diketahui. Tetapi ini berubah semasa Reformasi Protestan . Banyak gereja Protestan dianjurkan mengikut sistem jemaah atau presbyterian, yang kedua-duanya berasal dari tulisan John Calvin, seorang pembaharu Protestan yang bekerja dan menulis secara bebas selepas perpecahan dalam Gereja Roman Katolik yang dicetuskan oleh 95 postulat Martin Luther .

Gereja Katolik[sunting | sunting sumber]

Gereja Katolik mempunyai keuskupan tertingginya di mana Paus sebagai Uskup Rom. Gereja Katolik menganggap bahawa kawalan yuridis ke atas Gereja bukanlah kuasa yang datang dari manusia, tetapi berasal dari kuasa Kristus yang diberikan melalui dua belas rasul-Nya. Takhta Rom, yang mempunyai kuasa kerasulan yang tidak terputus dari Saint Peter ("putera dan pemimpin para rasul"), adalah alat dan tanda yang dapat dilihat dari persekutuan semua uskup ( dewan uskup ) dan semua gereja tempatan di seluruh dunia . Dalam persekutuan dengan dewan uskup sedunia, Paus mempunyai pengajaran undang-undang dan kuasa yuridis ke atas seluruh Gereja. Kuasa yang diberikan oleh Kristus kepada St. Petrus dan para rasul ini diturunkan dari satu generasi ke generasi berikutnya melalui kuasa Roh Kudus, melalui penumpangan tangan dari para rasul kepada para uskup, secara berturut-turut.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ (Inggeris) The first descriptions of the bishop (episcopus) and of ordination by apostolic succession in the New Testament

 

Pautan luar[sunting | sunting sumber]