Hantaran ke hadapan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Seorang quarterback baru sahaja melepaskan bola untuk hantaran ke hadapan

Dalam beberapa bentuk bola sepak, hantaran ke hadapan merujuk kepada balingan bola ke arah di mana pasukan penyerang berusaha bergerak, menuju garisan gol pasukan pertahanan. Penggunaan hantaran ke hadapan yang sah dan meluas membezakan bola sepak gridiron (bola sepak Amerika dan sepak bola Kanada) daripada bola sepak ragbi (kedua-dua persatuan dan liga), yang menyumbang kepada perkembangan kod gridiron, di mana permainan tersebut menyalahi undang-undang.

Hantaran ke hadapan dilarang dan percubaan telah diuji seawal tahun 1876, tetapi hantaran ke hadapan yang sah pertama dalam bola sepak Amerika berlaku pada tahun 1906 selepas perubahan peraturan. Satu lagi perubahan peraturan pada 18 Januari 1951, menetapkan bahawa tiada pusat atau penjaga boleh menerima hantaran ke hadapan, dan tekel hanya boleh melakukannya jika pemain tersebut mengumumkan niatnya kepada pengadil terlebih dahulu untuk menjadi penerima yang layak, dipanggil tackle-layak bermain. Hanya pemain di hujung garisan seperti hujung ketat dan penerima lebar yang boleh menerima hantaran ke hadapan. Peraturan mengawal siapa yang boleh membaling dan menerima hantaran ke hadapan, serta cara pasukan pertahanan boleh cuba menghalang hantaran tersebut. Quarterback adalah penghantar utama, dan analisis statistik digunakan untuk menilai kejayaan quarterback dalam pelbagai situasi, serta prestasi keseluruhan pasukan dalam permainan hantaran.

Bola sepak Gridiron[sunting | sunting sumber]

Quarterback Roger Staubach dari Tentera Laut Midshipmen melemparkan hantaran terhadap Maryland tepat ketika poket runtuh, 1964

Dalam bola sepak gridiron, hantaran ke hadapan biasanya dirujuk sebagai hantaran, dan melibatkan pemain yang membaling bola ke arah garisan gol lawan. Tindakan ini dibenarkan hanya sekali semasa perebutan ke bawah oleh pasukan penyerang sebelum penguasaan pasukan berubah, dengan syarat hantaran itu dilakukan dari belakang garisan perebutan. Hantaran itu dianggap sah selagi beberapa bahagian badan pemain yang melontar bola berada di belakang garisan perebutan. Individu yang melontar bola harus menjadi anggota pasukan serangan, dan penerima hantaran ke hadapan haruslah penerima yang sah dan harus menyentuh bola yang dilepaskan sebelum mana-mana pemain yang tidak sah menyentuhnya. Hantaran ke hadapan yang tidak sah boleh menyebabkan penalti ukuran tertentu dan kehilangan giliran serangan, walaupun ada kemungkinan tindakan itu dihalang secara sah oleh pihak lawan dan berlanjut.

Jika penerima yang sah dalam pasukan hantaran menangkap bola dengan sah, hantaran itu dianggap lengkap, dan penerima berhak untuk mencuba memajukan bola. Jika pemain lawan menangkap bola secara sah — bermakna semua pemain pertahanan adalah penerima yang sah — itu dianggap sebagai pemintasan. Pasukan pemain itu segera memperoleh penguasaan bola, dan pemain tersebut boleh mencuba memajukan bola ke arah gawang lawan. Jika tidak ada pemain yang dapat menangkap bola secara sah, itu dianggap sebagai hantaran yang tidak lengkap, dan bola dianggap mati setelah menyentuh tanah. Bola kemudian dikembalikan ke garisan perebutan asal untuk ke bawah seterusnya. Jika ada pemain yang menghalang kemampuan penerima yang sah untuk menangkap bola, itu dianggap sebagai gangguan hantaran dan akan dikenakan penalti yang berbeza-beza bergantung pada peraturan liga tertentu.

Matt Hasselbeck (8) dari Seattle Seahawks jatuh ke belakang untuk lulus menentang Green Bay Packers pada tahun 2009

Saat bermulanya hantaran ke hadapan merupakan titik penting dalam permainan. Hantaran dimulai ketika lengan pemain yang melepaskan bola mulai bergerak ke arah hadapan. Jika pemain yang melakukan hantaran menjatuhkan bola sebelum waktu yang ditetapkan, itu dianggap sebagai pelanggaran dan disebut sebagai raba-raba, dan oleh karena itu bola menjadi bebas untuk diambil oleh siapa saja sebelum atau setelah bola menyentuh tanah. Jika pelempar menjatuhkan bola ketika lengannya bergerak ke hadapan, itu dianggap sebagai hantaran ke hadapan, tanpa memandang di mana bola mendarat atau di mana bola pertama kali disentuh.[1][2] Pada beberapa tahap permainan, sering kali diperlukan tayangan semula video untuk memungkinkan hakim permainan menentukan dengan pasti apakah suatu aksi dianggap raba-raba atau hantaran ke hadapan.

Tom Brady cuba melepasi sebelum disekat, 2012

Quarterback biasanya akan memulai beberapa langkah di belakang garis perebutan atau melangkah mundur beberapa langkah setelah bola dilepaskan. Ini menempatkannya di dalam area yang dikenal sebagai "pocket" atau kantung, sebuah zona perlindungan yang dibentuk oleh lini ofensif di depan dan antara tackle di setiap sisi. Seorang quarterback yang keluar dari pocket disebut sedang dalam posisi berebut-rebut. Menurut peraturan NFL dan NCAA, setelah quarterback keluar dari pocket, dia diperbolehkan melemparkan bola secara sah untuk menghindari pelanggaran grounding. Peraturan NFHS (untuk sekolah menengah) melarang quarterback dengan sengaja melemparkan hantaran ke hadapan yang tidak lengkap untuk menghindari kerugian yard atau menghemat waktu, kecuali jika lemparan tersebut terjadi setelah tangannya yang memegang bola disentuh oleh lawan. Jika seorang quarterback melempar bola saat masih berada di dalam pocket, itu dapat dianggap sebagai pelanggaran yang disebut "intentional grounding". Dalam sepak bola Kanada, pemain yang melempar bola hanya perlu melemparkannya melintasi garis perebutan, baik itu di dalam atau di luar "pocket," untuk menghindari pelanggaran "intentional grounding".

Jika hantaran ke hadapan ditangkap berhampiran garis sisi atau garis akhir, ia dianggap lengkap (atau pemintasan) hanya jika penerima menangkap bola "dalam batas". Untuk hantaran dianggap sah sepenuhnya dalam batas, baik satu atau dua kaki penerima harus menyentuh tanah di dalam batas lapangan setelah bola pertama kali dipegang, tergantung pada peraturan liga. Dalam NFL, penerima harus menyentuh tanah dengan kedua-dua kakinya untuk dianggap sah, tetapi dalam banyak kod lain - seperti CFL, NCAA, dan sekolah menengah - menyentuh tanah dengan satu kaki dalam batas sudah dianggap mencukupi.

Prinsip umum dalam semua kod gridiron adalah persyaratan kawalan: penerima mesti menunjukkan kawalan atas bola untuk dianggap telah menguasainya "dalam pemilikan" bola tersebut, selama masih berada dalam batas lapangan. Jika penerima mengawal bola tetapi wasit menentukan bahawa dia masih "mengayun" bola sebelum permainan berakhir, maka hantaran akan dianggap tidak lengkap. Demikian juga, jika penerima gagal untuk terus mengawal bola selepas jatuh ke tanah, hantaran juga mungkin dianggap tidak lengkap.

Pas awal haram dan percubaan[sunting | sunting sumber]

Hantaran ke hadapan telah diuji coba setidaknya 30 tahun sebelum permainan itu diakui sepenuhnya sah. Hantaran "telah dilakukan dengan berhasil tetapi tidak sah beberapa kali, termasuk dalam pertandingan Yale - Princeton pada tahun 1876 di mana Kem Walter Yale melemparkan bola ke hadapan kepada rekannya sepasukannya, Oliver Thompson, ketika ia sedang dihadang. Protes dari pihak Princeton, seperti yang diceritakan oleh satu laporan, menjadi tidak berarti ketika wasit 'membuang koin untuk membuat keputusan dan memutuskan agar pendaratan itu tetap berlaku'".[3]

Hantaran pada permainan Georgia Tech v Auburn 1921

Dalam percubaan permainan tahun 1905 di Wichita, Kansas, Universiti Washburn dan Kolej Fairmount (yang kemudian menjadi Wichita State) menggunakan hantaran sebelum peraturan baru membenarkan permainan tersebut pada awal tahun 1906.[4] Penghargaan untuk hantaran pertama diberikan kepada Bill Davis dari Fairmount, yang berhasil melaksanakan hantaran kepada Art Solter.[5]

Tahun 1905 adalah tahun yang penuh kontroversi di dunia gridiron; Chicago Tribune melaporkan bahawa 19 pemain telah kehilangan nyawa mereka dan 159 mengalami cedera serius pada musim tersebut.[6] Terdapat desakan untuk melarang permainan sepenuhnya, tetapi Presiden Amerika Syarikat Theodore Roosevelt secara peribadi campur tangan dan menuntut perubahan dalam peraturan permainan. Dalam mesyuarat yang melibatkan lebih daripada 60 sekolah pada akhir tahun 1905, terdapat komitmen untuk meningkatkan keselamatan permainan. Mesyuarat ini menjadi langkah awal menuju penubuhan NCAA dan diikuti oleh beberapa sesi untuk merumuskan "peraturan baharu" yang lebih aman.[7]

Mesyuarat akhir Jawatankuasa Peraturan yang diberi mandat untuk mereformasi permainan diadakan pada 6 April 1906, di mana hantaran ke hadapan secara rasmi dinyatakan sebagai permainan yang sah.[4] The New York Times melaporkan pada September 1906 mengenai alasan di sebalik perubahan tersebut: "Usaha utama para reformis bola sepak adalah untuk 'membuka permainan'—iaitu menyediakan untuk menghapuskan secara semula jadi apa yang dipanggil permainan besar-besaran dan membawa tentang permainan di mana kelajuan dan kemahiran sejati akan menggantikan sejauh mungkin hanya kekuatan kasar dan kekuatan berat."[8] Walau bagaimanapun, Times juga mencerminkan keraguan yang meluas tentang sama ada hantaran ke hadapan dapat diintegrasikan dengan berkesan ke dalam permainan: "Tiada pasukan yang telah membuktikan bahawa hantaran ke hadapan hanyalah permainan yang meragukan dan berbahaya untuk digunakan sahaja di hujung terakhir."[9] John Heisman memainkan peranan penting dalam penerimaan peraturan tersebut.

Dalam bola sepak Kanada, permainan pameran pertama yang menggunakan hantaran ke hadapan diadakan pada 5 November 1921, di Universiti McGill di Montreal, Quebec, Kanada. Perlawanan tersebut melibatkan pasukan bola sepak McGill Redmen dan pasukan bola sepak kolej Amerika yang berkunjung, Syracuse Orangemen dari Universiti Syracuse. Frank Shaughnessy, ketua jurulatih McGill, menjadi penganjur permainan tersebut.[10] Pemain McGill, Robert "Boo" Anderson, diakui sebagai orang yang pertama kali mencuba hantaran ke hadapan dalam sejarah bola sepak Kanada.[11]

The forward pass was not officially allowed in Canadian football until 1929.[12]

Pas undang-undang pertama[sunting | sunting sumber]

Eddie Cochems, "Bapa Pas Hadapan", 1907

Kebanyakan sumber memuji Bradbury Robinson dari Universiti Saint Louis di Bellevue, Ohio, sebagai orang yang melemparkan hantaran ke hadapan undang-undang pertama. Pada 5 September 1906,[13] dalam perlawanan menentang Kolej Carroll, percubaan pertama Robinson pada hantaran ke hadapan tidak lengkap dan mengakibatkan pusingan ganti di bawah peraturan 1906. Dalam permainan yang sama, Robinson kemudian menyempurnakan hantaran sentuh sejauh 20 ela kepada Jack Schneider. Pasukan Universiti Saint Louis tahun 1906, yang dikendalikan oleh Eddie Cochems, tidak terkalahkan dengan skor 11–0 dan menunjukkan serangan paling kuat di negara itu, mengatasi lawan mereka 407–11. Pihak berkuasa bola sepak dan jurulatih Dewan Kemasyhuran Bola Sepak Kolej, David M. Nelson, menulis bahwa "EB Cochems adalah untuk meneruskan apa yang Wright bersaudara kepada penerbangan dan Thomas Edison kepada lampu elektrik."[4]

Walaupun Universiti Saint Louis telah melengkapkan hantaran ke hadapan undang-undang pertama pada separuh pertama bulan September, pencapaian ini sebahagiannya disebabkan oleh kebanyakan sekolah tidak memulakan jadual bola sepak mereka sehingga awal Oktober.

Stagg menyatakan bahawa pada tahun 1894, sebelum jawatankuasa peraturan mempertimbangkan hantaran ke hadapan, salah seorang pemainnya pernah melemparkan bola "seperti periuk besbol."

Sebaliknya, Gus Dorais, seorang anggota Hall of Fame, memberitahu United Press bahawa "Eddie Cochems dari pasukan Universiti Saint Louis pada 1906–07–08 berhak mendapat pujian penuh."[14] Dalam penulisan lebih daripada dua dekad sebelumnya dalam Collier, rakan sepasukan Dorais di Notre Dame, Knute Rockne, mengiktiraf Cochems sebagai pelopor awal dalam penggunaan hantaran, sambil mencatat, "Orang mungkin menyangka bahawa permainan yang begitu berkesan akan segera ditiru dan menjadi trend. Walau bagaimanapun, pasukan di Timur tidak banyak belajar atau memberi perhatian kepada bola sepak di Barat Tengah dan Barat. Malahan, Timur hampir tidak sedar bahawa bola sepak wujud di luar Alleghanies..."[15]

Bradbury Robinson, yang melemparkan pas ke hadapan undang-undang pertama pada tahun 1906

Ketika musim 1906 dimulai, banyak program bola sepak mula bereksperimen dengan hantaran ke hadapan. Pada 26 September 1906, permainan antara Villanova dan Carlisle Indians dianggap sebagai "permainan bola sepak sebenar pertama di bawah peraturan baru."[16] Dalam permainan pertama setelah sepakan pembukaan, Villanova berhasil menyempurnakan hantaran yang "mendapat sepuluh ela."[16] Setelah permainan Villanova-Carlisle, The New York Times menggambarkan permainan hantaran baru dengan cara berikut:

Hantaran tersebut lebih mirip dengan permainan bola keranjang daripada yang biasa dikenal dalam bola sepak sebelum ini. Tampaknya para jurulatih bola sepak bermaksud untuk mencuba berkali-kali hantaran-hantaran jarak jauh yang kerap dan berisiko ini. Walaupun jika dilaksanakan dengan baik, hantaran-hantaran ini tanpa keraguan sangat spektakuler, tetapi risiko menjatuhkan bola sangat tinggi, menjadikan amalan ini sangat berbahaya dan keinginannya diragukan.[16]

Gaya permainan baru[sunting | sunting sumber]

Analisis pengadil Hackett tentang permainan hantaran St. Louis menentang Iowa, St. Louis Globe-Democrat, yang ditulis oleh Ed Wray, 30 November 1906

Hantaran ke hadapan adalah ciri utama skema serangan Cochems pada tahun 1906 ketika pasukan Universiti St. Louisnya menyusun musim 11–0 tanpa kalah di mana mereka mengatasi lawan dengan skor gabungan 407 hingga 11. Puncak kempen itu ialah kemenangan St. Louis 39–0 ke atas Iowa. Pasukan Cochems dilaporkan menyempurnakan lapan hantaran dalam sepuluh percubaan untuk empat sentuhan. "Purata jarak penerbangan pas adalah dua puluh ela." Nelson meneruskan, "permainan terakhir menunjukkan kesan dramatik yang dilakukan oleh hantaran ke hadapan pada bola sepak. St. Louis berada di garisan tiga puluh lima ela Iowa dengan beberapa saat untuk bermain. Penjaga masa Walter McCormack berjalan ke padang untuk menamatkan permainan apabila bola dibaling dua puluh lima ela dan ditangkap pada larian mati untuk mendarat."[4]

Perlawanan Iowa pada tahun 1906 telah diadili oleh salah seorang pegawai bola sepak paling terkemuka di negara, Letnan Horatio B. "Stuffy" Hackett dari West Point. Beliau telah merasmikan perlawanan yang melibatkan kuasa besar Timur pada tahun itu.[17] Hackett, yang kemudiannya menjadi ahli jawatankuasa peraturan bola sepak pada Disember 1907[18] dan merasmikan permainan pada tahun 1930-an,[19] dikutip pada hari berikutnya dalam rencana oleh[20] Ed Wray dari Globe-Democrat: "Ia adalah pameran yang paling sempurna... peraturan baharu... yang pernah saya lihat sepanjang musim dan jauh lebih baik daripada Yale dan Harvard. Gaya hantaran St. Louis berbeza sepenuhnya daripada yang digunakan di timur... Pemain universiti St. Louis merembat bola dengan kuat dan tepat kepada lelaki yang menerimanya... Balingan pantas oleh St. Louis membolehkan pemain yang menerima mengelak pemain lawan, dan ia menganggap saya sempurna."[21]

Hackett merupakan saksi pakar tunggal yang diketahui mengenai kesalahan hantaran kedua-dua skuad Cochems pada tahun 1906 dan Stagg, yang mengetepikan sebarang peranan khusus untuk jurulatih St. Louis dalam pembangunan hantaran. Hackett adalah pegawai dalam permainan yang melibatkan kedua-dua pasukan. Seperti yang diingati Wray hampir 40 tahun kemudian: "Hackett memberitahu penulis ini bahawa dalam permainan lain yang dikendalikannya, dia tidak melihat hantaran ke hadapan seperti yang digunakan oleh St. Louis U. mahupun variasi yang membingungkan itu."[22]

"Cochems menyatakan bahawa kelemahan persembahan Iowa berasal daripada kegunaan permainan gaya lama dan kegagalannya menggunakan hantaran hadapan secara berkesan," tulis Nelson. "Iowa telah mencuba dua jenis hantaran hadapan gaya bola keranjang."

"Sehingga musim 1906, Robinson melontar hantaran sejauh enam puluh tujuh ela... dan... Schneider melontar enam puluh lima ela. Mengambil kira saiz, bentuk, dan berat bola, ini merupakan hantaran yang luar biasa."

Pada tahun 1907, setelah musim pertama hantaran ke hadapan, seorang penulis bola sepak menyatakan bahawa, "kecuali untuk Cochems yang mencipta hantaran, jurulatih bola sepak sedang meraba-raba dalam kegelapan."[23]

Kerana St. Louis terletak geografinya yang terasing daripada pasukan dominan dan media sukan utama pada era tersebut, fokus dan perhatian utama terpusat di Timur. Oleh itu, strategi serangan terobosan Cochems tidak diadopsi oleh pasukan utama. Kesalahan yang berorientasikan pasukan tidak akan diterima oleh kuasa bola sepak Timur sehingga beberapa dekad kemudian.

Walau bagaimanapun, ini tidak bermakna pasukan lain di Midwest tidak menerimanya. Arthur Schabinger, quarterback untuk Kolej Emporia di Kansas, dilaporkan kerap menggunakan hantaran hadapan pada tahun 1910. Jurulatih "Presbies" HW "Bill" Hargiss dikatakan menggunakan permainan tersebut dalam kemenangan 17–0 ke atas Universiti Washburn[24] dan dalam kemusnahan 107–0 ke atas Universiti Negeri Pittsburg.[25] Jurulatih Pop Warner di Carlisle mempunyai quarterback Frank Mount Pleasant, salah satu quarterback hantaran lingkaran biasa pertama dalam bola sepak.[26]

Knute Rockne[sunting | sunting sumber]

Knute Rockne dari Notre Dame melarikan diri dari Tentera selepas hantaran ke hadapan dari Gus Dorais, 1913

Knute Rockne dan Gus Dorais bekerja bersama di pantai Tasik Erie di Cedar Point di Sandusky, Ohio, semasa musim panas 1913 sambil menjaga keselamatan.[27] Pada tahun itu, Jesse Harper, ketua jurulatih Notre Dame, menunjukkan cara hantaran ke hadapan boleh digunakan oleh pasukan yang lebih kecil untuk mengalahkan pasukan yang lebih besar, pertama kali menggunakannya untuk mengatasi pasukan Tentera. Selepas digunakan menentang sekolah utama dalam perlawanan kebangsaan, hantaran ke hadapan dengan cepat mendapat populariti.[28]

Pasukan Notre Dame 1919 dan 1920 mempunyai George Gipp, pengendali hantaran hadapan yang ideal, [29] [30] yang melontar sejauh 1,789 ela. [31]


Pasukan Notre Dame pada tahun 1919 dan 1920 memiliki George Gipp, seorang pengendali hantaran ke hadapan yang cemerlang,[29][30] yang melontar sejauh 1,789 ela.[31]

Peningkatan populariti[sunting | sunting sumber]

Kartun editorial yang menggambarkan Cal 's Brick Muller lwn. W & J College, 1922

Dari 1915 hingga 1916, Pudge Wyman dan penghujung Bert Baston dari Minnesota dianggap sebagai "salah satu kombinasi hantaran ke hadapan yang paling hebat dalam sejarah gridiron."[32][33]

Pada Rose Bowl 1921, Brick Muller dari California mencapai touchdown dengan hantaran ke hadapan melawan Washington & Jefferson sejauh 53 ela, sebuah pencapaian yang sebelumnya dianggap mustahil.[34]

Dalam kemenangan 1925 dengan skor 62–13 ke atas Cornell, Andy Oberlander dari Dartmouth mencatat 477 ela dalam jumlah kesalahan, termasuk enam hantaran sentuh, [35] rekod yang masih kekal bagi Dartmouth.

Pasukan Michigan 1925 adalah kegemaran jurulatih Fielding H. Yost dan menampilkan gandingan Benny Friedman dan Bennie Oosterbaan .

Murid Yost, Dan McGugin, melatih Vanderbilt dan merupakan salah seorang yang pertama menekankan hantaran ke hadapan.[36] Pasukannya pada tahun 1907 menewaskan Sewanee dalam permainan hantaran berganda, yang diakui oleh Grantland Rice sebagai keseronokan terbesarnya dalam tahun-tahun menonton sukan.[37] Pasukan yang dilatih oleh McGugin pada tahun 1927 dipimpin oleh Bill Spears, yang melontar sejauh lebih dari seribu ela. Menurut seorang penulis, Vanderbilt menghasilkan "hampir pasti calon Heisman teratas yang sejati dalam Spears, jika terdapat Piala Heisman untuk dianugerahkan pada tahun 1927."[38] Murid McGugin dan bekas quarterback, Ray Morrison, membawa taktik hantaran ke barat daya ketika dia melatih Gerald Mann di Southern Methodist.[29]

Hantaran pertama dalam permainan profesional[sunting | sunting sumber]

Hantaran ke hadapan pertama dalam permainan bola sepak profesional mungkin telah dilemparkan dalam pertandingan Liga Ohio yang dimainkan pada 25 Oktober 1906. Liga Ohio, yang menjejaki sejarahnya hingga tahun 1890-an, adalah pendahulu langsung NFL. Menurut Robert W. Peterson dalam bukunya "Pigskin: The Early Years of Pro Football," "penyampai itu adalah George W. (Peggy) Parratt, mungkin quarterback terbaik era itu," yang bermain untuk Massillon, Ohio Tigers, salah satu pasukan profesional bola sepak pertama.[39] Merujuk kepada Persatuan Penyelidik Bola Sepak Profesional sebagai sumbernya, Peterson menyatakan bahawa "Parratt menyelesaikan hantaran pendek untuk menamatkan Dan Riley (nama sebenarnya, Dan Policowski)" dalam permainan yang dimainkan di Massillon menentang pasukan dari West Virginia. Mengingatkan bahawa Harimau "mencapai skor 61 berbanding 0 melawan Mountain Staters yang malang, hantaran tidak memainkan peranan penting dalam keputusan itu."[40]

Menurut sejarah Liga Bola Sepak Kebangsaan,[41] ia menghalalkan hantaran ke hadapan dari mana-mana di belakang garisan perebutan pada 25 Februari 1933. Sebelum perubahan peraturan ini, hantaran ke hadapan perlu dilakukan dari jarak 5 ela atau lebih di belakang garisan perebutan.

Hantaran ke hadapan pertama kali dibenarkan dalam bola sepak Kanada pada tahun 1929,[42] tetapi taktik ini kekal sebagai sebahagian kecil permainan selama beberapa tahun. Jack Jacobs dari Winnipeg Blue Bombers diiktiraf, bukan kerana mencipta hantaran ke hadapan, tetapi kerana mempopularkannya dalam Western Interprovincial Football Union (salah satu liga pendahulu kepada Liga Bola Sepak Kanada moden) pada awal 1950-an. Ini sekali gus mengubah permainan Kanada daripada permainan yang lebih dikuasai larian kepada permainan yang lebih dominan dalam hantaran.

Perubahan bentuk bola[sunting | sunting sumber]

Changes in ball shape through the years: from a first egg-shaped (1892) to a Wilson of 2012

Spesifikasi saiz bola untuk permainan Amerika diperkenalkan pada tahun 1912, tetapi pada dasarnya masih merupakan bola ragbi. Penyelenggaraan yang semakin kerap hantaran ke hadapan mendorong penggunaan bola yang lebih sempit, dimulai dengan perubahan pada tahun 1920-an yang meningkatkan balingan senapang dan juga punt berpusing.[43] Ini menyebabkan hampir sepenuhnya hilangnya sepakan jatuh dari permainan Amerika.[44]

Bola sepak ragbi[sunting | sunting sumber]

Dalam kedua-dua kod ragbi (kesatuan dan liga), hantaran ke hadapan adalah bertentangan dengan peraturan. Amat kerap, ini akan menyebabkan pasukan lawan bertentangan, tetapi terkadang penalti boleh dikenakan jika pengadil yakin bahawa bola telah sengaja dilemparkan ke hadapan.[45]

Dalam kedua-dua kod ragbi, arah hantaran ditentukan oleh hubungan pemain yang melemparkan dengan bola dan bukan orientasi sebenar berbanding dengan permukaan tanah. Hantaran ke hadapan berlaku apabila pemain menghantar bola ke hadapan berkenaan dengan dirinya sendiri.[45] (Prinsip ini hanya terpakai terhadap pergerakan pemain, dan tidak tergantung pada arah hadapan pelempar; sebagai contoh, jika pemain menghadap ke belakang dan melepasi ke arah kawasan gol pasukannya, itu bukan hantaran ke hadapan; sebaliknya, jika pemain melepasi ke arah kawasan gol lawan, itu dianggap sebagai hantaran ke hadapan.) Dalam liga ragbi, pengadil video tidak memiliki kewenangan untuk menilai sama ada hantaran ke hadapan berlaku atau tidak.[46]

Garryowen, bersama dengan sepakan rentas padang, walaupun tidak dapat diandalkan seperti hantaran ke hadapan dan lebih sukar untuk dilaksanakan dengan berjaya, boleh menyediakan beberapa fungsi yang dijalankan oleh hantaran ke hadapan dalam bola sepak Amerika dan Kanada.

Kod bola sepak lain[sunting | sunting sumber]

Dalam beberapa kod bola sepak lain, seperti bola sepak persatuan (soccer), bola sepak peraturan Australia, dan bola sepak Gaelic, hantaran yang ditendang ke hadapan digunakan secara meluas sehingga ia tidak dianggap sebagai jenis permainan yang berbeza sama sekali. Dalam bola sepak persatuan dan variasinya, konsep offside digunakan untuk mengawal siapa yang boleh berada di hadapan permainan atau paling hampir dengan gol. Dari segi sejarah, beberapa versi awal bola sepak membenarkan hantaran ke hadapan tanpa offside, dan peraturan masa kini bola sepak Australia dan bola sepak Gaelic tidak mempunyai peraturan offside.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota

  1. ^ "Football Rules of the Game". NCAA. Dicapai pada 7 January 2015.
  2. ^ "2013 Official Playing Rules of the National Football League" (PDF). www.nfl.com. National Football League. Dicapai pada 7 January 2015.
  3. ^ Gregorian, Vahe, "100 years of Forward Passing; SLU Was the Pioneer" Diarkibkan Ogos 22, 2011, di Wayback Machine St. Louis Post-Dispatch, September 4, 2006
  4. ^ a b c d Nelson, David M. (1994). The Anatomy of a Game: Football, the Rules, and the Men Who Made the Game. University of Delaware Press. ISBN 0-87413-455-2., p. 128
  5. ^ "ADDENDA TO "COLLEGE FOOTBALL IN KANSAS"". Kansas State Historical Society. Dicapai pada November 11, 2012.
  6. ^ Jeffrey, Terence (August 30, 2006). "One hundred years of the forward pass". Townhall.com. Diarkibkan daripada yang asal pada February 15, 2009.
  7. ^ "New Football Rules: Radical Changes Are Tentatively Adopted". Washington Post. 1906-01-28. m/s. S1. Dicapai pada 2008-02-19.
  8. ^ "The New Game of Football: Radical changes in this year's rules revolutionizing the sport". The New York Times. 1906-09-30. m/s. M5. Dicapai pada 2021-12-07 – melalui Newspapers.com.
  9. ^ "New Football A Chaos, The Experts Declare: Ground Gaining by Carrying the Ball Made Impossible; Onside Kick Is Only Hope" (PDF). The New York Times. 1906-09-30.
  10. ^ "The History of McGill Athletics". Channels (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-04-20.
  11. ^ "McGill Athletics & Recreation". www.mcgillathletics.ca (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-04-20.
  12. ^ "CFL.ca - Official Site of the Canadian Football League". Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-25. Dicapai pada 2010-04-30.
  13. ^ "Courtesy of the National Football Foundation, "This week in college football history", The Phanatic Magazine, August 31, 2007". Diarkibkan daripada yang asal pada April 15, 2014. Dicapai pada June 14, 2009.
  14. ^ Casserly, Hank, "Hank Casserly Says", The Capital Times, page 1, September 17, 1952
  15. ^ Rockne, Knute K. "Beginning at End", Collier's, October 25, 1930
  16. ^ a b c "First Real Football Tests the New Rules: Spectators Divided as to the Success of Experimental Changes". The New York Times. 1906-09-27.
  17. ^ McCormick, Bart E. (editor), The Wisconsin alumni magazine, Volume 28, Number 3, pages 108–109, January 1927
  18. ^ American Gymnasia and Athletic Record, Volume IV, No. 5, Whole Number 41, Page 62, January 1908
  19. ^ Cornell Alumni News, Volume 36, No. 4, page 44, October 19, 1933
  20. ^ "Baseball Fever, Meet The Sports Writers, John Edward (J. Ed) Wray".
  21. ^ Interview with Lt. Hackett, St. Louis Globe-Democrat, November 30, 1906
  22. ^ Wray's Column, St. Louis Post-Dispatch, January 9, 1946
  23. ^ "Gridiron Gossip". Galveston Daily News. 1907-09-29.
  24. ^ Kansas Sports Hall of Fame Diarkibkan 2009-05-14 di Wayback Machine, Arthur Schabinger
  25. ^ Pittsburg State (Kansas) Football Scores, 1910 Diarkibkan 2009-02-15 di Wayback Machine
  26. ^ "Photos: Carlisle Football". radiolab. Diarkibkan daripada yang asal pada April 29, 2016. Dicapai pada 2016-09-30.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  27. ^ Caple, Jim (2002-08-16). "Football history passes away". ESPN. Dicapai pada 2008-06-11.
  28. ^ Cross, Harry, "Inventing the Forward Pass", November 1, 1913, reprinted in "This Day in Sports" The New York Times, November 1, 2004
  29. ^ a b c Schmidt, Raymond (2007-06-18). Shaping College Football. ISBN 9780815608868.
  30. ^ a b "Leslie's Weekly". google.com. 1921.
  31. ^ a b "Notre Dame Archives: George Gipp". Diarkibkan daripada yang asal pada December 8, 2008. Dicapai pada May 8, 2008.
  32. ^ Joe Rathbun (1942-04-23). "Sports Notes". The Times Recorder (Zanesville, OH).
  33. ^ "Three 'Immortals' To Direct Gophers In 1932 Grid Wars". Burlington Hawk Eye. 1932-04-08. ("The passing combination. Pudge Wyman to Baston, was the most damaging offensive threat of the team that year and stories of its feats have grown to legands.")
  34. ^ "Athlete, Officer in Law Enforcement and Administration, Governor of the Virgin Islands: Walter Gordon". www.oac.cdlib.org. m/s. 75. Dicapai pada 2015-11-04.
  35. ^ "Dartmouth Shoots Down Cornell, 62-13, with Aerials". Chicago Tribune. November 8, 1925.
  36. ^ "Vanderbilt Official Athletic Site - Vanderbilt University". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-15. Dicapai pada 2008-06-26.
  37. ^ penerbitan capaian tertutup - di belakang sekatan berbayar "Grantland Rice Tells Of Greatest Thrill In Years Of Watching Sport". Boston Daily Globe. April 27, 1924. ProQuest 497709192.
  38. ^ Mark Purcell (November 1988). "Spears and Vandy excitement in 1927" (PDF). College Football Historical Society. 2.
  39. ^ Massillon Tiger Football History Diarkibkan 2008-10-11 di Wayback Machine
  40. ^ Peterson, Robert W., Pigskin The Early Years of Pro Football, pages 52–53, 1997
  41. ^ "NFL History by Decade (1931–1940)". NFL.com. National Football League. Dicapai pada 2008-06-11.
  42. ^ CFL.ca History, Timeline, 1920 Diarkibkan Jun 25, 2010, di Wayback Machine
  43. ^ See "Introduction: A Brief History of College Football" Diarkibkan 2008-12-10 di Wayback Machine on the College Football Encyclopedia web site.
  44. ^ Stamp, Jimmy. "How Did the Pigskin Get Its Shape?". Smithsonian (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-09-12.
  45. ^ a b "RUGBY LEAGUE LAWS OF THE GAME INTERNATIONAL LEVEL WITH NOTES ON THE LAWS AND NRL TELSTRA PREMIERSHIP INTERPRETATIONS" Retrieved 28 April 2015.
  46. ^ Alston, Josh (31 August 2009). "Henry queries benefit of the doubt". Townsville Bulletin. Dicapai pada 18 July 2012.