Hyrul Anuar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

[1]

Hyrul Anuar
Kelahiran1988
WarganegaraMalaysia
Pusat pendidikanAkademi Seni Budaya & Warisan Kebangsaan (ASWARA)
PekerjaanPengarah, juruanimasi, penulis skrip, penyunting
Tahun aktif2016–kini
Terkenal keranaDugaan Raya Aida
Karya terkenal
Tiga Janda Melawan Dunia
PasanganAmirra Razak

Hyrul Anuar (lahir 1988) merupakan seorang pengarah dan juru animasi Malaysia. Beliau dilahirkan di Sabak Bernam, Selangor pada 1988. Pada 2011, beliau menamatkan pengajian Sarjana Muda di dalam bidang Filem dan Video di Akademi Seni Budaya & Warisan Kebangsaan (ASWARA).

Pada 2012, beliau menyertai Leo Burnett Kuala Lumpur sebagai pereka grafik. Semasa berada di Leo Burnett, beliau mengendalikan Samsung dan telah membangunkan beberapa kempen bersepadu untuk jenama itu. Begitu ketara projek untuk jenama tersebut ialah The Sparkle Project dan Galaxy Wonderland. Selain itu, dia dipilih sebagai Naib Johan Young Kancil dalam Kancil Awards 2012.

Pada 2013, Hyrul mewakili Malaysia untuk Adfest Asia Pasifik. Pesta Pengiklanan, dan memenangi kedua-dua kategori Young Lotus dengan projek The Real Daydream Nation. Hyrul kemudian menerima tawaran untuk menyertai Fabrica (United Colors of Benetton - Benetton Group's communications research centre yang berpangkalan di Treviso, Itali) pada pertengahan 2014 dan telah dianugerahkan dengan working scholarship Fabrica selepas menghasilkan projek yang dipanggil #Endstatelessness untuk UNHCR.

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem dan iklan arahan Hyrul Anuar
Tahun Tajuk Ruj.
2017 Dugaan Raya Aida
2017 Suddenly Get Six Pack
2018 Puki Power - Pussy Power
2018 HANDBAG
2018 Anak Bapak
2022 Tiga Janda Melawan Dunia
2023 Gamers Mangkuk

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]