I, Tonya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
I, Tonya
Logo filem
Logo filem
PengarahCraig Gillespie
PenulisSteven Rogers
Dihasilkan oleh
Dibintangi
SinematografiNicolas Karakatsanis
Disunting olehTatiana S. Riegel
Muzik olehPeter Nashel
Syarikat
penerbitan
  • LuckyChap Entertainment
  • Clubhouse Pictures
  • AI Film
Diedarkan olehNeon
Tarikh tayangan
  • 8 September 2017 (2017-09-08) (TIFF)
  • 8 Disember 2017 (2017-12-08) (United States)
Masa tayangan
119 minutes[1]
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$11 juta[2]
Pecah panggung$40 juta[3]

I, Tonya merupakan sebuah filem biografi Amerika Syarikat 2017 yang diarahkan oleh Craig Gillespie dan ditulis oleh Steven Rogers. Ia mengisahkan kehidupan peluncur ais berbunga Tonya Harding dan persaingannya terhadap Nancy Kerrigan pada tahun 1994; Margot Robbie (juga sebagai penerbit) membintagi filem ini sebagai Harding dan Sebastian Stan memegang watak suamnyq Jeff Gillooly, ia turut dibintangi Allison Janney, Julianne Nicholson, Caitlin Carver, dan Bobby Cannavale juga turut berlakon. Meskipun filem ini menyentuh tokoh sebenar, ia ada juga mencampurkan unsur-unsur cereka dalam penceritaannya seperti penerpan temuduga dengan watak-watak yang ditetapkan dalam mirip dokumentari zaman moden serta pemecahan "dinding keempat".

Filem ini mula ditayangkan di Festival Filem Antarabangsa Toronto pada 8 September 2017 ia kemudiannya telah ditayangkan di panggung wayangh serata Amerika Syarikat pada 8 Disember tahun sama. Ia menerima ulasan positif, dengan pujian tertentu untuk persembahan Robbie dan Janney, dan telah kotor $ 40 juta pada anggaran $ 11 juta.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pada 1970an Portland, Oregon, Tonya Harding yang berusia empat tahun digerakkan untuk meluncur ais oleh ibunya yang dilecehkan, LaVona. Apabila Tonya berkembang, LaVona membawanya keluar dari sekolah untuk memberi tumpuan kepada kerjaya skatingnya, dan dia melatih secara meluas di bawah jurulatih Diane Rawlinson. Tonya dengan cepat menjadi salah satu pemain skaters terbaik di Amerika Syarikat, tetapi tidak dapat melangkah lebih jauh dari reputasi "sampah putih", pakaian buatan sendiri dan pilihan muzik persembahan yang tidak konvensional. Pada usia 15 tahun, Tonya memulakan kencan Jeff Gillooly yang berusia 18 tahun walaupun tidak setuju dengan ibunya. Tonya berkahwin dengan Jeff untuk keluar dari rumah ibunya, tetapi tidak lama lagi Jeff mula menyalahgunakannya secara fizikal. LaVona mengejek Tonya kerana membantunya, tetapi Tonya menyalahkan LaVona kerana membesarkannya dalam persekitaran yang kesat.

Sementara itu, Tonya menjadi pemain wanita angka pertama Amerika untuk melengkapkan dua lompat axel tiga dalam pertandingan. Selepas pertikaian dengan Diane, Tonya menyerangnya dan menyewa Dody Teachman sebagai jurulatihnya untuk Olimpik Musim Sejuk 1992. Walau bagaimanapun, Tonya gagal melekatkan pendaratannya dan masuk ke tempat keempat, menyalahkan ini pada bilahnya yang longgar. Mengalahkan, dia kembali ke Portland dan mengambil pekerjaan sebagai pelayan, tetapi Diane kemudian menyakinkannya untuk melatih Sukan Olimpik Musim Sejuk 1994. Tonya melawat ibu bapanya yang menyoroknya kerana telah mendedikasikan pendapatannya kepada pelajaran luncur Tonya, dan mengatakan dia "menjadikannya juara."

Sesi latihan Olimpik Tonya terganggu oleh ancaman kematian; Sebagai tindak balas, Jeff mengarahkan kawan jahatnya Shawn Eckhardt untuk menghantar ancaman kematian kepada saingan utama Tonya, Nancy Kerrigan. Walau bagaimanapun, Eckhardt, mencari ketenaran dan prestij, menyewa dua penjahat yang tidak dapat menyerang Kerrigan selepas sesi latihan di Detroit. Lutut Kerrigan cedera parah oleh Shane Stant, dan kedua-dua lelaki yang terlibat tidak lama lagi ditangkap. Eckhardt membual di sekitar bandar dengan cepat membawa FBI kepadanya. Dia menunjuk jari di Jeff, yang terkejut untuk mengetahui bahawa Eckhardt memberi perintah melampaui ancaman kematian melalui surat. Tonya layak untuk pasukan Olimpik di tengah-tengah tuduhan bahawa dia terlibat dalam serangan Kerrigan. Menyedari bahawa dia akan didapati bersalah oleh persatuan, dia pergi ke FBI dan memberitahu mereka apa yang Jeff dan Shawn lakukan, yang kemudiannya menunjukkan kesaksian tertulisnya kepada Jeff semasa wawancara, dan dia berlumba ke rumahnya untuk menyerangnya. Tonya meninggalkannya dengan baik dan dia membujuknya ke pihak berkuasa, mendakwa dia tahu tentang serangan itu.

Di Sukan Olimpik, Tonya berada di tempat kelapan dan Kerrigan memenangi pingat perak. Kembali ke Portland, Tonya mendapati dirinya dalam sarkas media. LaVona melawat Tonya dan menawarkan kata-kata baiknya; dia akhirnya memberitahu dia bangga dengannya dan dia berada di pihaknya. Walau bagaimanapun, apabila LaVona bertanya sama ada Tonya tahu apa-apa mengenai serangan itu, Tonya sedar dia memakai alat rakaman dan mengeluarkannya dari rumahnya. Jeff, Eckhardt dan Stant semuanya dihukum, dengan perbicaraan Tonya ditangguhkan sehingga selepas Olimpik. Tonya mengelakkan penjara tetapi diberi tempoh tiga tahun percubaan, 500 jam perkhidmatan masyarakat, dan denda $ 100,000. Dia juga terpaksa berundur dari Kejohanan Skate Dunia 1994 dan diharamkan dari skating angka kompetitif untuk kehidupan. Pecahnya, dia memohon kepada hakim untuk memberikan masa penjara kepadanya daripada mengambil satu perkara yang dia tahu bagaimana untuk melakukannya; hakim menolak. Jeff mengakui bahawa dia merosakkan kerjaya Tonya, menukar namanya dan berkahwin semula. Tonya merangkul ketenarannya dan menjadi peninju.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

  • Margot Robbie sebagai Tonya Harding
    • Mckenna Grace sebagai Tonya Harding muda
    • Maizie Smith sebagai Tonya Harding (umur 4)
  • Sebastian Stan sebagai Jeff Gillooly, kekasih dan rakan Harding, kemudian menjadi suaminya
  • Allison Janney sebagai LaVona Golden, ibu Harding
  • Julianne Nicholson sebagai Diane Rawlinson, Jurulatih luncur Harding dan isteri Bob
  • Caitlin Carver sebagai Nancy Kerrigan, saingan luncur Harding dan rakan sepasukan Olimpik, dan mangsa serangan 1994
  • Bojana Novakovic sebagai Dody Teachman, seorang lagi jurulatih Harding
  • Paul Walter Hauser sebagai Shawn Eckhardt, pengawal peribadi dan rakan Gillooly
  • Bobby Cannavale sebagai Martin Maddox, penerbit televisyen
  • Dan Triandiflou sebagai Bob Rawlinson, suami Diane
  • Ricky Russert sebagai Shane Stant, diupah oleh Jeff dan Shawn untuk menyerang Nancy

Keluaran[sunting | sunting sumber]

I, Tonya dirasmikan pada Festival Filem Antarabangsa Toronto 2017 pada 8 September 2017.[4] Tidak lama selepas itu, Neon memperoleh hak pengedaran A.S. untuk filem itu.[5][6][7] Ia secara teatrikal dikeluarkan pada 8 Disember 2017.[8] Ditanya pada Januari 2018 jika beliau menonton filem itu, Kerrigan menjawab bahawa dia tidak tahu dan bahawa "Saya adalah mangsa" dan dia "hanya sibuk hidup [dia]."[9]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "I, TONYA (15)". British Board of Film Classification. November 30, 2017. Dicapai pada January 21, 2018.
  2. ^ Ford, Rebecca (December 1, 2017). "How Margot Robbie Nailed Her Landing for 'I, Tonya'". The Hollywood Reporter. Dicapai pada December 1, 2017.
  3. ^ "I, Tonya (2017)". The Numbers. Dicapai pada March 4, 2018.
  4. ^ "Toronto Film Festival 2017 Unveils Strong Slate". Deadline. Dicapai pada 25 July 2017.
  5. ^ Lang, Brent (September 11, 2017). "Toronto: Neon, 30WEST Land 'I, Tonya' With Margot Robbie". Variety. Dicapai pada September 15, 2017.
  6. ^ Fleming Jr, Mike (September 11, 2017). "Neon & 30WEST Land 'I, Tonya' For $5 Million – Toronto". Deadline.com. Dicapai pada September 11, 2017.
  7. ^ Kohn, Eric (September 11, 2017). "'I, Tonya' Sells to Neon: Why Tonya Harding's Story Is Taking Margot Robbie and Allison Janney Into Oscar Season". Indiewire. Dicapai pada September 15, 2017.
  8. ^ Feinberg, Scott (September 22, 2017). "'I, Tonya' Sets 2017 Awards-Qualifying Release Date (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Dicapai pada September 22, 2017.
  9. ^ Shaughnessy, Dan (January 11, 2018). "Nancy Kerrigan Has Very Little to Say About I, Tonya". Boston Globe. Dicapai pada January 30, 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]