Jalan Raya Epifanio de los Santos

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


EDSA
Jalan Raya Epifanio de los Santos
EDSA
Lebuh raya 54
Laluan EDSA di Metro Manila. EDSA diserlahkan dengan warna merah.
02705jfLight Mall Light Residences SMDC EDSA Boni Pioneer Woodlands Mandaluyong Cityfvf 21.jpg
EDSA dari stesen Boni MRT, menghadap selatan menuju Guadalupe
Maklumat laluan
Diselenggara oleh Pihak Berkuasa Pembangunan Metro Manila dan Jabatan Kerja Raya dan Lebuh Raya
Panjang23.8 km (14.8 mi)
termasuk peluasan di Bay City, Pasay
Wujud1940 (1940)–kini
Komponen
lebuh raya
SekatanTiada trak berat di seluruh EDSA.
Simpang utama
Jalan lingkaran mengelilingi Manila
Hujung utaraMonumento di Grace Park, Caloocan,
Hujung selatanSM Mall of Asia Rotunda di Bay City, Pasay, 14°32′6.24″N 120°58′55.75″E / 14.5350667°N 120.9821528°E / 14.5350667; 120.9821528
Lokasi
Bandar utamaCaloocan, Quezon City, San Juan, Mandaluyong, Makati, Pasay
Sistem lebuh raya
Templat:Infobox road/browselinks/PHL

Jalan Raya Epifanio de los Santos (Filipina: Abenida Epifanio de los Santos; Inggeris: Epifanio de los Santos Avenue), yang lazimnya dirujuk melalui singkatan EDSA, ialah sebuah jalan raya keliling yang terhad di sekitar Manila, bandar raya Filipina. Ia merupakan jalan utama di Metro Manila melalui 6 unit kerajaan tempatan dari wilayah utara, selatan, Caloocan, Quezon City, San Juan, Mandaluyong, Makati dan Pasay. Jalan raya ini menghubungkan Lebuhraya Utara Luzon di Persimpangan Balintawak di utara ke Lebuhraya Luzon Selatan di Persimpangan Magallanes di selatan, serta daerah kewangan utama Daerah Perniagaan Makati, Pusat Ortigas dan Pusat Araneta. Ia merupakan lebuh raya yang paling lama dan paling padat di metropolis, yang membentang kira-kira 23.8 kilometer (14.8 mi).

Struktur[sunting | sunting sumber]

Seluruh jalan raya itu sendiri ialah sebahagian daripada sistem Jalan Lingkaran 4 (C-4), iaitu rangkaian jalan dan jambatan yang bertindak sebagai laluan keempat untuk Bandar Manila. Ia juga merupakan komponen N1 (AH26) rangkaian lebuh raya Filipina. Lokasi di sekitar jalan itu ditandakan dengan pertumbuhan ekonomi dan perindustrian yang besar, terbukti oleh fakta bahawa semua tetapi 2 pusat perindustrian di Metropolis dapat diakses secara langsung dari jalan raya. Pertumbuhan ekonomi yang baik di kawasan di sekitar saluran menambah jumlah lalu lintas yang signifikan di jalan raya, dan dalam anggaran terkini,[1] dan purata 2.34 juta kenderaan melaluinya setiap hari.[2] EDSA ialah jalan raya yang dibahagikan, selalunya terdiri daripada 12 lorong, 6 di kedua-dua arah, dengan kereta api lebuh raya Transit Keretapi Metro Manila sering berfungsi sebagai mediannya. EDSA bukanlah sebuah lebuh raya, tetapi peraturan lalu lintas dan had laju dilaksanakan dengan ketat ke kenderaan yang melaluinya. Ia dikendalikan oleh Lembaga Pembangunan Metropolitan Manila dan sentiasa dibaiki serta dinaik taraf oleh Jabatan Kerja Raya dan Lebuh Raya.

Dalam budaya masyhur[sunting | sunting sumber]

EDSA ditampilkan dalam filem The Bourne Legacy. Bahagian jalan dari Pertukaran Magallanes ke Taft Avenue dipaparkan dalam adegan mengejar kereta di mana Aaron Cross, yang dilakonkan oleh Jeremy Renner, melompat dari jambatan Persiaran Taft ke bas yang berulang.[3][4] Juga, pada setiap 25 Februari, hari Revolusi Kuasa Rakyat EDSA, patung-patung di Monumen Kuasa Rakyat di persimpangan White Plains telah dicat semula dan bendera kuning diletakkan di tangan mereka, untuk memperingati revolusi yang berjaya.[5]

EDSA juga terus digunakan dalam kempen politik oleh beberapa ahli politik, terutamanya mereka yang terlibat dalam Revolusi EDSA seperti Joseph Estrada dan Benigno Aquino III.

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Philippine Daily Inquirer (July 7, 2009). "Inquirer Headlines: EDSA". Philippine Daily Inquirer. Dicapai pada July 9, 2012.
  2. ^ Jao-Grey, Margarte (December 27, 2007). "Too Many Buses, Too Many Agencies Clog Edsa". Philippine Center for Investigative Journalism. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-08. Dicapai pada December 28, 2007.
  3. ^ "'Bourne Legacy' shoot at EDSA-Taft then Palawan". Dicapai pada August 25, 2012.
  4. ^ GMA News Online (January 27, 2012). "'Bourne Legacy' to shoot on EDSA in Pasay, some roads closed". GMA News. Dicapai pada August 25, 2012.
  5. ^ "iReport EDSA 20th Anniversary Special Issue | Dr. William Castro". Philippine Center for Investigative Journalism, February 2006. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-01-20. Dicapai pada 2008-01-16.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]