Just Cause 3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Just Cause 3
PembangunAvalanche Studios
PenerbitSquare Enix
PengarahRoland Lesterlin
Pengeluar
  • Adam Davidson
  • Bill Podurgiel
PerekaFrancesco Antolini
Pengatur caraAndrew Yount
ArtisZach Schläppi
KomposerHenry Jackman
SiriJust Cause
Platform
Pelepasan1 Disember 2015
GenreAksi-pengembaraan
ModPemain tunggal

Just Cause 3 merupakan permainan video yang bertemakan aksi-pengembaraan 2015 yang dibangunkan oleh Avalanche Studios dan diterbitkan oleh anak syarikat Square Enix di Eropah. Diumumkan pada 11 November 2014, ia merupakan permainan video ketiga dalam siri Just Cause dan sekuel kepada Just Cause 2 yang dikeluarkan pada tahun 2010. Permainan video ini dilancarkan di seluruh dunia pada bulan Disember 2015, untuk platform Microsoft Windows, PlayStation 4 dan Xbox One.

Ditetapkan enam tahun selepas permainan video yang sebelumnya, Just Cause 3 mengikuti protagonis siri, Rico Rodriguez ketika dia kembali ke tanah airnya di Medici, sebuah negara pulau fiksyen Mediterranean yang diperintah oleh diktator Jeneral Sebastiano Di Ravello. Permainan ini dimainkan dari perspektif orang ketiga dan membolehkan pemain menjelajah pulau Medici dalam persekitaran dunia terbuka.

Just Cause 3 menerima ulasan bercampur-campur. Pengkritik memuji ciri permainan terbukanya, mekanik pemusnahan, dan penekanan pada agensi pemain. Kritikan ditujukan pada naratifnya, dengan beberapa orang pengkritik menganggapnya klise dan tidak memberikan inspirasi, dan juga masalah prestasinya, terutama pada versi permainan konsol.[1]

Susulannya, Just Cause 4, dikeluarkan pada bulan Disember 2018.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Just Cause 3 PC Review - IGN (dalam bahasa Inggeris), dicapai pada 2021-08-14