Kelompok Pan-Biru

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pakatan Biru (Cina Tradisional: 泛藍聯盟; pinyin: Fànlán Liánméng) atau Pasukan/Kem Biru (Cina Tradisional: 泛藍軍; pinyin: Fànlán Jūn) ialah istilah umum untuk pelbagai kumpulan dalam arena politik entiti Republik China di Taiwan yang sefahaman dengan Kuomintang, Parti Dekat Rakyat, Parti Baru serta beberapa parti kecil yang konservatif dan menentang kemerdekaan Taiwan.

Pengungkapan politik ini mula digunakan dalam arena politik Taiwan selepas pilihan raya presiden Republik China 2000 oleh Gao Xinwu, seorang veteran Parti Baru, dan kemudiannya dinaik pangkat oleh Xie Qida, seorang ahli parti yang sama, dalam media Taiwan Parti Baru dan Parti Dekat Rakyat (Pan-Biru dari 2000 hingga 2012); Parti Baru dan Parti Dekat Rakyat kedua-duanya berasal daripada Kuomintang dan mempunyai ideologi yang sesama dengan Kuomintang. Secara kolektif dirujuk sebagai Pan-Biru. Kemudian, ia diterima secara meluas dan digunakan oleh semua lapisan masyarakat, dan diperluaskan kepada penyokong tiga parti dan pertubuhan bukan kerajaan yang disebutkan di atas yang mempunyai kedudukan politik yang sama KMT. Pesaing utama Pan-Biru ialah Pan-Hijau.

Pan-Biru ialah ideologi politik umum dan bukannya proposisi politik yang ketat dan khusus. Terdapat pelbagai peringkat perbezaan dalam idea politik sebenar di kalangan parti politik, persatuan dan individu. Secara umumnya, Kem Pan-Biru bertentangan dengan politik pan-hijau, dan pandangan umum mereka menentang kemerdekaan Taiwan, menyokong Tiga Prinsip Rakyat, dan menekankan pewarisan budaya Cina .

Kebanyakan Pan-Birus bersetuju bahawa mereka adalah "kedua-dua orang Taiwan dan Cina ", dan menyokong pertahanan Republik China dan pembangunan aman hubungan rentas selat . Walau bagaimanapun, sesetengah "puak peribumi" cenderung untuk menyokong kemerdekaan China atau Taiwan ; antaranya, " puak penyatuan" percaya bahawa kedua-dua belah Selat Taiwan harus menandatangani perjanjian damai untuk merealisasikan penyatuan semula China secara aman dan bersama-sama mencari peremajaan besar negara cina.

Kedua-dua Pan-Biru dan Pan-Hijau adalah organisasi tidak formal, dan parti-parti itu tidak pernah benar-benar membentuk pakatan. Mereka berpecah dan digabungkan dalam operasi politik, dan terdapat "biru Tua" dan "Biru Muda" disebabkan jurang dalam idea masing-masing (terutamanya tahap kegigihan dalam isu penyatuan dan kemerdekaan) [註 1], malahkan "kulit biru tulang hijau" [註 2] .

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bendera Republik China
Bendera langit biru dan matahari putih ialah bendera utama Tentera Laut Republik China, dan bahagian matahari pada bendera parti Kuomintang China sedikit berbeza.

Pada tahun 1994 (Tahun Republik ke-83), sub-organisasi KMT "New KMT Link" yang diketuai oleh penggubal undang-undang Zhao Shaokang dan Yu Muming berpisah daripada KMT dan menubuhkan Parti Baru.

Pada tahun 1996 (Tahun Republik ke-85), pemilihan langsung presiden Republik China yang pertama telah diadakan. Sebagai parti pembangkang, Parti Baru pernah bekerjasama dengan Parti Progresif Demokratik untuk mempromosikan reformasi politik Februari.

Pada tahun 2000 (Tahun Republik ke-89), dalam pilihan raya presiden tahun 2000, selepas batalion biru dikalahkan dan kehilangan kuasa, bekas gabenor Taiwan James Soong, yang meninggalkan parti untuk bertanding dalam pilihan raya, berpisah daripada Kuomintang dan menubuhkan Parti Dekat Rakyat.

Pada tahun 2000 (Tahun Republik ke-89), dalam pilihan raya presiden tahun 2000, Lien Chan, naib presiden ketika itu, menggantikan bekas presiden Lee Teng-hui, yang telah meletak jawatan daripada pengerusi parti, dan menjadi pengerusi parti selepas kegagalan pilihan raya presiden, dan merancang untuk menyusun semula organisasi, Kuomintang menjadi parti pembangkang buat kali pertama selepas kalah dalam pilihan raya presiden pada tahun 2000, tetapi dalam Yuan Perundangan, kem biru sentiasa memegang majoriti dan majoriti kerusi.

Pada tahun 2003 (Tahun Republik ke-92), Lien Chan dan James Soong bersama-sama bertanding untuk pilihan raya presiden tahun depan . Mereka masih kalah dengan margin yang kecil, tetapi mereka masih memegang majoriti kerusi di Yuan Perundangan.

Pada tahun 2008 (Tahun Republik ke-97), Ma Ying-jeou, yang dicalonkan oleh Kuomintang, memenangi pilihan raya presiden 2008 dan pilihan raya perundangan 2008, dan Kuomintang memperoleh semula kuasa.

Pada tahun 2012 (Tahun Republik ke-101) memenangi pilihan raya presiden 2012 dan pilihan raya perundangan 2012, dan batalion biru terus memerintah. Selepas pilihan raya perundangan 2012, parti baharu itu muncul dan mengumumkan bahawa ia akan memikirkan semula hubungannya dengan Kuomintang. Parti Didahulukan Rakyat tidak lagi bekerjasama dengan Kuomintang dan bekerjasama dengan kem pan-hijau dalam banyak isu.

Pada tahun 2014 (Tahun Republik ke-103) Ma Ying-jeou meletak jawatan sebagai pengerusi Kuomintang selepas tewas dalam pilihan raya 9 dalam 1 pada 2014 .

Pada tahun 2015 (Tahun Republik ke-104), Xu Xinying, bekas ahli Jawatankuasa Tetap Pusat Kuomintang dan ahli Majlis Perundangan, mengumumkan bahawa beliau akan berpisah daripada Kuomintang dan menubuhkan Parti Republik China Pada tahun 2019, ia telah digabungkan menjadi Perikatan Parti Kongres .

Pada tahun 2016 (Tahun Republik ke-105) Selepas pilihan raya presiden 2016 dan pilihan raya Majlis Perundangan 2016 dikalahkan, pasukan yang secara kolektif dikenali sebagai Kem Biru telah benar-benar kecewa. Tidak kira sama ada kerajaan pusat, Kongres atau kerajaan tempatan, peta kuasa telah mengalami kemerosotan yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Buat pertama kalinya, Perundangan Yuan kem biru gagal mendapat majoriti, dan Kuomintang menjadi parti pembangkang terbesar .

Pada tahun 2018 (Tahun Republik ke-107), pilihan raya 9-dalam-1 memenangi kemenangan besar pada 2018, dan Kem Biru memenangi sejumlah 15 majlis perbandaran dan daerah.

Pada tahun 2020 (Tahun Republik ke-109) , pilihan raya presiden 2020 dan pilihan raya perundangan 2020 telah dikalahkan, dan bilangan kerusi dalam Perundangan Yuan tidak melebihi separuh.

Pendirian politik[sunting | sunting sumber]

Istilah Pan-Biru hanya muncul selepas penggiliran parti politik pertama pada tahun 2000. Sebelum itu, pendahulu Pan-Biru terutamanya mewarisi Kuomintang sebelum pembebasan undang-undang tentera, serta Kuomintang dan Parti Baru pada era Presiden Lee Teng-hui .

Pendirian politik biru-biru juga boleh dibahagikan kepada tiga era: selepas Kuomintang berundur ke Taiwan pada tahun 1949, sebelum pemansuhan undang-undang tentera pada tahun 1987, selepas pemansuhan undang-undang tentera pada tahun 1987, dan selepas Parti Progresif Demokratik berkuasa di 2000.

Dalam era undang-undang tentera[sunting | sunting sumber]

Semasa tempoh undang-undang tentera di Taiwan, Kuomintang melaksanakan sistem satu parti, menyokong serangan balas terhadap tanah besar China, mematuhi pemimpin tertinggi, dan menyokong bahawa kerajaan Republik China adalah satu-satunya kerajaan sah yang mewakili China.

Dalam pembubaran undang-undang tentera[sunting | sunting sumber]

Selepas Presiden bekas Lee Teng-hui mengambil alih sebagai presiden Republik China dan pengerusi Kuomintang pada tahun 1988, Kuomintang dibahagikan kepada dua puak, arus perdana dan bukan arus perdana. Puak bukan arus perdana kemudiannya mengnjurkan Sambungan KMT Baharu, yang akan menjadi Parti Baru pada masa hadapan.

Pada awal 1990-an, Taiwan lebih cenderung ke arah perdamaian rentas selat, dan KMT juga cuba memperbaiki hubungan dengan PKC; namun, kerana PKC meningkatkan usaha untuk menindas ruang antarabangsa Taiwan, Lee Teng-hui juga melanggar sekatan dan melawat negara asing banyak kali, terutamanya pada tahun 1995. Amerika Syarikat, jadi suasana perdamaian antara kedua-dua belah selat hanya sekejap dalam kuali.

Arus perdana Kuomintang mendominasi dasar Kuomintang pada masa ini: bidang anti-Jepun dan anti-Taiwan kemerdekaan Kuomintang telah sangat lemah. Lee Teng-hui juga membuat beberapa kenyataan pro-Jepun semasa menjadi presiden. Selepas bekerjasama dengan Parti Progresif Demokratik untuk mempromosikan pindaan perlembagaan, Kuomintang mula tidak lagi menganggap kemerdekaan Taiwan sebagai tindakan pemberontakan, dan mula menghadapi kesilapan yang dilakukan oleh Kuomintang dalam era autoritarian, seperti 228 Pemulihan kejadian, permohonan maaf kepada keluarga mangsa, dsb.; Dari segi hubungan rentas selat, Lee Teng-hui melancarkan " dasar arah selatan" yang menyekat ahli perniagaan Taiwan daripada melabur di tanah besar dan menggalakkan mereka beralih ke Asia Tenggara. Beliau juga melancarkan teori khas dua negara pada 1999, mengganggu rundingan politik rentas selat. Pada masa itu, KMT juga bersetuju bahawa kedua-dua belah Selat Taiwan mesti disatukan semula secara negara ke negara .

Puak-puak bukan arus perdana Kuomintang (seperti Sambungan Kuomintang Baru dan Parti Baru yang ditubuhkan pada 1993) mempunyai pendirian yang sangat berbeza dalam hal ini. Pendirian mereka lebih hampir dengan Kuomintang semasa tempoh undang-undang tentera dahulu. Mereka menentang keras teori dua negara dan berpegang kepada Perlembagaan Republik China .” Satu pendirian China .

Tuntutan hal luar negara[sunting | sunting sumber]

Kebanyakan rakyat biru bersetuju dengan prinsip satu China dalam "Perlembagaan Republik China" dan menyokong "Konsensus 1992. "

Sesetengah orang berwarna biru bersetuju dengan prinsip dua China, yang bermaksud bahawa Republik Rakyat China dan Republik China wujud bersebelahan di tanah besar China dan Taiwan, sama seperti pembahagian antara Korea Selatan dan Korea Utara . Ya, itu cuma kuasa memerintah hanya di Taiwan, Penghu, Jinma, dan Taiwan. Sebab mereka menentang kemerdekaan Taiwan ialah selain faktor emosi seperti kesedaran kebangsaan dan pertalian darah, sebab utama mereka bimbang PKC akan menyerang Taiwan dengan kekerasan.

Penglibatan politik[sunting | sunting sumber]

Penggiliran parti pertama[sunting | sunting sumber]

Aktivis Pan-Biru mengibarkan bendera ROC pada malam sebelum pilihan raya presiden ROC 2004

Selepas penggiliran parti politik dalam pilihan raya presiden ROC pada tahun 2000, Parti Dekat Rakyat telah ditubuhkan, dan beberapa media mula menggunakan "pan-biru" untuk merujuk kepada Kuomintang, Parti Baru dan Parti Dekat Rakyat. Dengan kekalahan Kuomintang, bekas Presiden Lee Teng-hui terpaksa meletakkan jawatan sebagai pengerusi Kuomintang. Selepas Lien Chan mengambil alih Kuomintang, Kuomintang cenderung untuk mengecilkan sokongannya terhadap teori dua negara, dan hubungannya yang bermusuhan. dengan PKC juga menurun.

Pada tahun 2005, selepas pemimpin Pan-Biru seperti Pengerusi KMT Lien Chan, Pengerusi Parti Dekat Rakyat James Soong, dan Pengerusi Parti Baru Yu Muming berturut-turut melawat tanah besar China, Pan-Birus telah mengurangkan antikomunisme mereka dengan ketara, menyokong pembangunan aman hubungan rentas selat, dan menentang kemerdekaan Taiwan. Pihak berkuasa PKC membangkitkan bantahan terhadap " Undang-undang Anti-Pemisahan Negara " Taiwan dan " Undang-undang Keselamatan Negara Republik Rakyat China ".

Pemimpin ketiga-tiga parti, Kuomintang, Parti Dekat Rakyat dan Parti Baru, terutamanya bekas presiden dan bekas pengerusi Kuomintang, Ma Ying-jeou, masih mempertahankan pendirian Republik China dan menyokong "Konsensus 1992", yang merupakan "satu China, setiap bentuk" dilanjutkan oleh Pan-Biru atas dasar mengatakan, berkomunikasi dengan pihak lain, dan "satu China" ialah " Republik China ". Pada masa yang sama, dari segi propaganda, KMT juga terus menekankan penyetempatan Taiwan, keutamaan Taiwan, dan bergerak lebih dekat ke tengah.

Di luar negara, golongan kanan (pro-Republik China ) dan kiri (pro-PRC) dengan kedudukan bertentangan pada masa lalu juga menjadi semakin kabur kerana konsensus menentang kemerdekaan Taiwan. Penyokong Pan-Biru juga sering menyertai protes Pan-Biru di luar negara.

Hari ini, KMT jarang menekankan anti-komunisme, tetapi secara lembut menekankan nilai kebebasan dan demokrasi. Sebagai contoh, bekas Presiden Ma Ying-jeou menyatakan bahawa "4 Jun mesti dibatalkan" dan bahawa "kebebasan dan demokrasi harus menjadi bahasa umum kedua-dua belah Selat Taiwan." Walau bagaimanapun, disebabkan polisinya yang menyokong peningkatan pertukaran rentas selat, ia sering dituduh oleh kem lawan sebagai "orang yang lewat dengan Parti Komunis China." KMT kini kurang menitikberatkan isu penyatuan semula dan kemerdekaan, sebaliknya menumpukan kepada isu ekonomi dan sara hidup rakyat. Pada Januari 2008, sebagai calon presiden, Ma Ying-jeou mengemukakan dasar tiga-tidak baharu iaitu " tiada penyatuan semula, tiada kemerdekaan, dan tiada kekerasan ", serta pembukaan penerbangan terus antara kedua-dua belah selat itu, dan pembukaan sekatan pelaburan untuk syarikat Taiwan di tanah besar, sebagai dasar rentas selatnya.

Pada Pilihan Raya Legislatif 2004, kebanyakan calon dari Parti Baru mendaftar sebagai calon KMT, dalam Pilihan Raya Legislatif 2008, kebanyakan calon PFP juga mendaftar sebagai calon KMT. Tokoh parti telah kembali ke Kuomintang.

Dalam ucapannya pada Hari Tahun Baru, 2007, bekas presiden dan bekas pengerusi KMT Ma Ying-jeou secara terbuka menyatakan bahawa "jurang antara KMT dan DPP tidaklah sebesar mana dengan PKC ."

Penggiliran politik kedua[sunting | sunting sumber]

Dalam pilihan raya presiden Republik Cina 2008 dan pilihan raya Majlis Perundangan Republik Cina 2008, selepas Kuomintang memenangi pilihan raya dan kembali berkuasa, ahli-ahli Parti Baru dan Parti Dekat Rakyat mula mengambil bahagian dalam pemilihan penjawat awam di semua peringkat melalui pencalonan daripada parti asal dan pencalonan daripada Kuomintang. Selepas pilihan raya, beliau hilang keahlian parti asalnya dan secara rasmi menyertai organisasi KMT; Lin Zhenger, satu-satunya penggubal undang-undang yang dipilih atas nama Parti Dekat Rakyat pada tahun 2010, telah diisytiharkan tidak sah oleh mahkamah pada peringkat kedua kerana dia melanggar undang-undang mogok pilihan raya.Parti Dekat Rakyat telah menarik diri sepenuhnya daripada Yuan Perundangan .

Pada tahun 2011, Pengerusi James Soong dari Parti Dekat Rakyat menyatakan bahawa beliau berharap untuk mempunyai kumpulan parti Parti Dekat Rakyat dalam Yuan Perundangan . Susun atur menyeluruh, sumber pro-Song mendedahkan bahawa Parti Dekat Rakyat bukan sahaja memainkan peranan peranan yang kuat di kawasan bukan wilayah kali ini, tetapi penggubal undang-undang wilayah juga tidak akan hadir [1] . Pengerusi Parti James Soong memutuskan untuk bertanding jawatan presiden. Beliau juga memutuskan untuk mencalonkan calon serantau dan bukan serantau PFP sendiri untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya Presiden Republik Cina, Naib Presiden dan Majlis Perundangan 2012. Walaupun James Soong tewas dalam pilihan raya, PFP mencapai keputusannya matlamat asal Selain itu, parti baharu yang sentiasa terikat dengan Kuomintang tidak memenangi sebarang kerusi selepas pilihan raya, malah dikejar oleh Parti Hijau yang sentiasa dipandang remeh. Kadar undi bagaikan gelembung [2] [3] [4] .

Yu Muming, pengerusi parti baharu itu berkata, kekalahan parti baharu itu sepenuhnya disebabkan KMT tidak menganggap parti baharu itu sebagai parti yang mesra; pada masa ini, pengaruh politik sebenar parti baharu itu telah hilang., dan Parti Dekat Rakyat malah telah mula bekerjasama dengan Pan-Hijau dalam banyak isu, seperti pada 2013 Beliau mengundi memihak kepada Jiang Yihua, bekas Perdana Menteri Eksekutif Yuan, dalam kes menggulingkan kabinet ( tidak percaya gerakan), dan menarik garis yang jelas dengan Kuomintang, yang pernah dianggap sebagai kem pan-biru oleh orang ramai.

Penggilliran politik ketiga[sunting | sunting sumber]

Selepas pilihan raya Presiden ROC, Naib Presiden dan Majlis Perundangan 2016, calon presiden Kuomintang Chu Lilun kalah dalam pilihan raya, dan Yuan Perundangan tidak dapat mengekalkan lebih separuh daripada kerusi dan berundur kepada parti pembangkang terbesar; Parti Dekat Rakyat memenangi 3 kerusi dan penggubal undang-undang kekal tidak berubah; Tiada bahagian yang melepasi ambang 3% geran parti dan naik semula kepada parti kelima terbesar, tetapi gagal melepasi ambang 5% untuk mendapatkan kerusi kongres. Sejak itu, Parti Dekat Rakyat telah berpisah daripada kem Pan-Biru di Perundangan Yuan.

Semasa sambutan Parti Baharu 2016, pengerusi KMT Hong Xiuzhu menghadiri dan menyokongnya. Yu Muming, pengerusi parti baharu itu, berkata KMT mempunyai ibu pejabat parti tempatan di pelbagai tempat, yang boleh bertanggungjawab ke atas organisasi itu. Parti baharu itu boleh bertanggungjawab ke atas Institut Amalan Revolusi, dinamakan semula oleh Institut Pembangunan Negara, untuk melatih generasi muda [5] .

Pada 2019, pengerusi KMT Wu Dunyi menyatakan bahawa jika KMT hanya mempunyai 50 kerusi pada tahun depan, ia akan berusaha untuk membentuk pakatan dengan parti politik lain seperti Parti Dekat Rakyat dan Parti Rakyat Taiwan untuk memperoleh lebih separuh daripada pengaruhnya. [6]

Selepas pilihan raya Presiden Republik Cina, Naib Presiden dan Majlis Perundangan 2020, calon presiden Kuomintang Han Kuo-yu kalah dalam pilihan raya itu. Perundangan Yuan mempunyai kerusi yang lebih panjang sedikit tetapi tidak mempunyai lebih daripada separuh kerusi. Ia masih merupakan parti pembangkang terbesar . Parti Dekat Rakyat hancur, tanpa sebarang kerusi kongres sama sekali, dan wakilnya menarik diri daripada operasi kongres. Bagaimanapun, Parti Rakyat memenangi 5 kerusi dengan hanya undi parti, malah mengatasi kuasa zaman dengan hanya tinggal 3 kerusi, dan menjadi parti ketiga terbesar dalam Kongres. Cai Biru, seorang penggubal undang-undang Parti Rakyat, mencadangkan penubuhan pakatan pembangkang, tetapi hanya KMT yang bertindak balas secara positif. [7]

Akan ada pilihan raya kecil untuk pengerusi pada bulan Mac. Sebagai penggubal undang-undang, Jiang Qichen, yang dianggap sebagai Mesozoik, telah dipilih sebagai pengerusi Kuomintang. Mula memperhalusi garis rentas selat, mencairkan konsensus 1992, dan berhenti cuba bekerjasama dengan PKC. "Pad brek yang tidak betul" dalam operasi Kongres, bukan sahaja tidak menyekat cadangan rentas selat radikal yang dicadangkan oleh DPP, malah mempromosikan prosiding secara terbalik. Sebaliknya, Kuomintang meluluskan rang undang-undang pembaharuan untuk memastikan "Konsensus 1992 berdasarkan Perlembagaan Republik China". Semasa insiden "mencari keamanan" CCTV, keengganan terakhir untuk menghadiri Forum Selat atas alasan "PKC tidak meminta maaf" dianggap sebagai simbol konkrit perubahan dalam garisan rentas selat.

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 即泛藍陣營政黨立法委員或親泛藍的無黨籍立法委員,狹義上甚至直接指國民黨籍立法委員
  2. ^ 指曾經或現在擁有泛藍政黨黨籍,但意識型態偏向泛綠者,或與泛綠結盟的人士等之用法

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "立委選舉提名 國親鬧家變". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-12-27. Dicapai pada 2012-01-30.
  2. ^ 綠黨超越新黨 成小黨落選頭 存檔,存档日期2012-01-18.
  3. ^ "郁慕明將辭黨主席". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-17. Dicapai pada 2012-01-30.
  4. ^ "新局/新黨慰留郁慕明 不解散". Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2012-01-30.
  5. ^ "洪秀柱出席新党党庆 泛蓝大团结". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-13. Dicapai pada 2016-08-23.
  6. ^ "若親民黨衝擊立委選情 吳敦義:選後可與泛藍結盟". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-02-04. Dicapai pada 2019-11-19.
  7. ^ 民眾黨拋與國民黨組「在野聯盟」:時力「錯愕不解」、台灣基進籲勿成投票部隊, 關鍵評論網, diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-25, dicapai pada 2020-01-20 Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)