Pan-Hijau (Politik Republic Cina)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pan-Hijau, juga dikenali sebagai Tentera Hijau, Kem Hijau, Tentera Pan-Hijau, Kem Koalition Pan-Hijau, dan Kem Tempatan, ialah istilah umum untuk pelbagai parti politik dan kumpulan yang mempunyai ideologi yang serupa dengan Parti Progresif Demokratik dalam arena politik Taiwan. Nama itu berasal daripada bendera Parti Progresif Demokratik yang utamanya berwarna hijau, dan ciri utamanya ialah kesedaran tempatan Taiwan. Istilah ini muncul selepas penggiliran parti politik pertama dalam pilihan raya presiden Republik China pada tahun 2000. Ia pada asalnya diguna oleh media Taiwan, dan kemudiannya diterima secara meluas oleh semua lapisan masyarakat. Pada masa ini termasuk Parti Progresif Demokratik, Parti Demokratik Sosial, Parti Hijau Taiwan, Parti Pembangunan Negeri Taiwan, Perikatan Solidariti Taiwan, Perikatan Pulau Formosa, dan Parti Pengasas Undang-undang dan Perundangan Antarabangsa Taiwan Penghu [1] [2] [3], serta Gereja Presbyterian Taiwan, Pertubuhan bukan kerajaan Taiwan yang pro-DPP, seperti Persatuan Profesor dan Perikatan Bina Negara Bebas Taiwan. Pesaing utama Pan-Hijau ialah Pan-Biru [4] [5] [6].

"Kem Hijau" merujuk kepada ideologi umum dan kabur, bukannya pendapat politik yang ketat dan khusus. Pelbagai parti politik, persatuan dan individu yang diklasifikasikan dalam Kem Hijau juga mempunyai tahap perbezaan yang berbeza-beza dalam falsafah politik mereka. Secara umumnya, Kem Hijau menekankan kesedaran tempatan Taiwan, sebarang bentuk anti-China, penentangan terhadap nasionalisme China, dan cenderung menyokong kemerdekaan Taiwan, menyokong penggunaan nama Taiwan secara rasmi, keutamaan Taiwan, nasionalisme Taiwan, teori dua negara dan satu negara mengenai setiap pihak, dsb., untuk memastikan kemerdekaan Taiwan di luar China . Berbanding dengan Kem Biru, dasar ekonomi lebih dekat dengan idea campuran sosialisme dan kapitalisme, dan dasar budaya lebih dekat dengan idea campuran nasionalisme dan antarabangsa daripada Kem Biru. Berbanding dengan ideologi sosialis dengan ciri-ciri Cina dan nasionalisme Cina yang Parti Komunis China(PKC), yang mengawal keadaan politik China hari ini, menekankan nilai-nilai kebebasan Taiwan, demokrasi, dan kedaulatan undang-undang . Skop Kem Hijau adalah lebih luas daripada mereka yang menganjurkan gerakan kemerdekaan, jadi ia tidak boleh disamakan dengan apa yang dipanggil "puak kemerdekaan" dalam masyarakat Taiwan. Orang dari puak penyatuan semula menuduh Kem Pan-Hijau menghalang penyatuan semula rentas selat, dan mengkritik tingkah laku dan gaya Kem Hijau.

Kedua-dua Kem Hijau dan Kem Biru adalah pertubuhan tidak rasmi, dan parti-parti itu sebenarnya tidak pernah membentuk pakatan. Mereka berpecah dalam operasi politik, dan terdapat "hijau gelap" dan "hijau muda" kerana perbezaan idea masing-masing. Konsep ini Ia telah diperluaskan secara meluas untuk memasukkan "jawatankuasa hijau" ( penggubal undang-undang dari kem Pan-Hijau, atau ahli Parti Progresif Demokratik), "penyokong Kem Hijau", "massa Kem Hijau", dan "kulit hijau dan tulang biru " (merujuk kepada mereka yang mempunyai keanggotaan parti Kem Hijau, Tetapi ideologi itu berat sebelah kepada Pan-Biru) dan penggunaan lain.

Di samping itu, Perikatan Demokratik Sosial-Parti Hijau Taiwan telah mewarisi cadangan perlindungan alam sekitar pergerakan Parti Hijau antarabangsa dan serupa dengan tuntutan Kem Pan-Hijau. Oleh itu, pada 2016, DPP memberi laluan kepada Perikatan Sosial-Hijau di kawasan pilihan raya yang sukar (satu kawasan pilihan raya di mana Kem Biru mempunyai kelebihan).

Selepas pemergian Parti Kuasa Baru, parti politik keempat terbesar dalam Yuan Perundangan, beberapa pandangan tidak lagi menganggap Parti Kuas Baru sebagai ahli Pan-Hijau yang didominasi oleh Parti Progresif Demokratik, tetapi kedua-dua parti masih mempunyai pandangan yang sama tentang hal ehwal luar dan negara. pertahanan. [7]

Di samping itu, selepas bekas Presiden Lee Teng-hui meletak jawatan dan meninggalkan Kuomintang (KMT), ideologi politiknya cenderung untuk menekankan kesedaran subjektif Taiwan, dan dia mempunyai pengaruh tertentu dalam organisasi politik seperti Perikatan Solidariti Taiwan, dan menjadi penganjur penting daripada penyetempatan Taiwan.

Pendirian Politik[sunting | sunting sumber]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pendahulu Pan-Hijau terutamanya merujuk kepada Parti Progresif Demokratik sebelum penggiliran parti pada tahun 2000. DPP kebanyakannya diwarisi daripada orang luar parti semasa tempoh undang-undang tentera, tetapi DPP tidak mempunyai hubungan pewarisan yang lengkap dengan "orang luar parti". Antaranya, pasukan bukan parti dan kebanyakan aktivis sosial yang cenderung kepada puak bersatu tidak menyertai DPP.

Pada 1990-an, Parti Progresif Demokratik memenangi lebih daripada 30% sokongan dalam pilihan raya. Walau bagaimanapun, dalam pilihan raya presiden 1996, DPP tewas buat kali pertama dalam pilihan raya presiden, hanya mendapat 21.1%. Calon KMT Lee Teng-Hui dipilih sebagai Presiden dengan 54.0% undi, disebab oleh Krisis Selat Taiwan Ketiga.

Dalam pilihan raya presiden 2000, calon DPP dan bekas Datuk Bandar Taipei Chen Shui-bian telah dipilih sebagai presiden dengan 39.3% undi, yang menjadi penggiliran parti politik pertama dalam sejarah Taiwan. Parti Progresif Demokratik menjadi parti pemerintah bagi kerajaan Republik China. Pada pilihan raya presiden 2004, Presiden Chen Shui-bian telah dipilih semula dengan 50.11% undi. Walau bagaimanapun, sepanjang 8 tahun pemerintahan DPP, Kem Hijau tidak dapat mengawal Yuan Perundangan, dan Yuan Perundangan terus dikawal oleh Kem Biru.

Pada Pilihan Raya Legislatif 2008, Kem Hijau kalah dan hanya memenangi 27 kerusi perundangan. Dalam pilihan raya presiden pada tahun yang sama, Parti Progresif Demokratik kehilangan kuasa, dan Kuomintang kembali berkuasa.

Selepas penggiliran parti politik kedua pada 2008, bekas Presiden Chen Shui-bian dipenjarakan kerana rasuah. Beberapa parti dan persatuan politik Pan-Hijau masih menyokong Chen Shui-bian dan keluarga serta pasukannya yang terlibat dalam kes itu, dan dengan tegas percaya bahawa Chen Shui-bian telah dipenjarakan kerana penganiayaan kehakiman terhadap Kuomintang. Media pro-biru telah memberikan reputasi menyokong Chen Shui-bian dan kumpulan rasuahnya. Tetapi sebenarnya bukan semua kumpulan Pan-Hijau menyokong Chen Shui-bian, tetapi kerana Chen Shui-bian, sebagai presiden pertama Parti Progresif Demokratik, mencapai penggiliran parti politik pertama dan kali pertama DPP berkuasa, popularitinya dan pengaruh dalam Kem Hijau tidak boleh dipandang remeh. Oleh itu, menyelamatkan Chen Shui-bian telah menjadi salah satu tuntutan ramai ahli Parti Progresif Demokratik, Perikatan Solidariti Taiwan, dan kumpulan kemerdekaan. Bagaimanapun, selepas pengerusi Parti Progresif Demokratik yang baharu , Tsai Ing-wen menyatukan kepimpinannya dalam parti itu, kesan seruan untuk "meratakan" telah berkurangan.

Pada pilihan raya presiden 2012, Kem Hijau kalah sekali lagi, tetapi berjaya mendapat kerusi dalam Yuan Perundangan. Kem Hijau sentiasa menjadi minoriti dalam Yuan Perundangan. Pada Pilihan Raya Perundangan 2012, Kem Hijau memegang kira-kira 38% daripada kerusi dan mewakili kira-kira 45% undi.

Selepas pilihan raya presiden 2016, Tsai Ing-wen, pengerusi dan calon presiden Parti Progresif Demokratik, telah dipilih sebagai presiden wanita pertama. Dalam pilihan raya perundangan yang diadakan pada hari yang sama, DPP juga memenangi majoriti kerusi di Yuan Perundangan buat pertama kalinya, menguasai Yuan Perundangan, dan menjadi presiden wanita pertama sekali lagi. Sebuah parti besar; diwarisi daripada Pergerakan Pelajar Bunga Matahari, Parti Kuasa Baru yang telah ditubuhkan hanya satu tahun telah mendapat keuntungan yang besar. Ia memenangi sejumlah 5 penggubal undang-undang dan menjadi parti ketiga terbesar. Bersama penggubal bukan parti yang menyertai kumpulan parti DPP, Kem Pan-Hijau ini memenangi sejumlah 74 kerusi dan 65% kerusi.

Walau bagaimanapun, Perikatan Solidarity Taiwan hanya mendapat 2.5% undi, kehilangan semua kerusi adalah seperti gelembung; " Perikatan Demokratik Sosial-Parti Hijau ", yang mewarisi Pergerakan Pelajar Bunga Matahari, hanya mendapat 2.5% undi, dan kalah semua kawasan pilihan raya tempatan. Persekutuan Taiwan mahupun Perikatan Masyarakat Hijau tidak boleh memperoleh sebarang kerusi yang tidak berbelah bahagi.

Pandangan politik[sunting | sunting sumber]

Pendirian politik Pan-Hijau adalah berdasarkan kesedaran tentang subjektiviti Taiwan . Ia percaya bahawa hal ehwal Taiwan dan masa depan Taiwan hanya ditentukan oleh rakyat Taiwan melalui pilihan raya dan penentuan nasib sendiri melalui referendum. Ia menjadi sebuah negara yang merdeka. Di samping itu, ia juga menyokong realisasi "keadilan peralihan " (perbicaraan awam dan pampasan) untuk jenayah yang dilakukan semasa pemerintahan KMT, menghormati hak sivil mutlak, pluralisme politik dalam parti, mengekalkan kepelbagaian budaya Taiwan, dan keutamaan nilai tempatan Taiwan, sikap luarnya sentiasa pro-Amerika Syarikat dan Jepun juga telah bergerak ke arah anti-China dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dan pendirian anti-PKC mereka juga semakin kukuh.

Disebabkan pemerintahan autoritarian Kuomintang pada masa lalu, sesetengah penyokong Pan-Hijau tidak bersetuju dengan Republik China, malah mempunyai sikap jijik. Mereka percaya bahawa Kuomintang, yang datang ke Taiwan dari tanah besar China, adalah sebuah penerusan pemerintahan "rejim asing" dan hanyalah " tempoh apabila Republik China menjajah Taiwan ." (Sesetengah Pan-Hijau percaya bahawa sebelum pilihan raya popular langsung presiden pada tahun 1996, semua rejim pemerintah di Taiwan adalah rejim asing, dan perbezaannya hanya pada keupayaan mereka untuk mentadbir).

Pan-Hijau percaya bahawa orang Taiwan berbeza daripada darah Cina (pendatang Han yang berhijrah ke Taiwan hampir semua lelaki bujang kerana larangan menyeberang ke Taiwan. Untuk mendapatkan tanah dan sumber lain, mereka telah bercampur dengan orang asli Taiwan secara matrilineal masyarakat secara besar-besaran. ). Ramai Pan-Hijau tidak menyukai identiti Cina, dan akan mengejek atau bahkan menyerang nasionalisme Cina dengan kata-kata sengit, tetapi kebanyakannya masih menganggap bahawa orang Taiwan mempunyai keturunan Cina, seperti konsep Cina-Taiwan . Walau bagaimanapun, terdapat juga orang Pan-Hijau yang percaya bahawa darah utama orang Taiwan masih merupakan kumpulan etnik Pingpu orang asli (orang asli selepas Sinicization ), dengan darah orang Austronesia . Kebanyakan pendatang ke Taiwan adalah lelaki bujang, dan hanya sebahagian daripada darah dan budaya Han dibawa masuk. [8] [9] [10] . Saling meluat dengan kemerdekaan anti-Taiwan yang pro-biru (KMT) luar negara, rakyat dan negara yang pro-PKC, dan orang Cina di luar negara yang menyokong penyatuan semula China.

Berbanding dengan Pan-Biru, pandangan politik Pan-Hijau menekankan hak asasi manusia dan nilai sejagat, menjaga rakyat akar umbi, perlindungan alam sekitar, isu ekologi, dan dasar kebajikan sosial [11], yang telah mendapat sokongan pengundi muda. [12]

Perbezaan dari Pan-Biru[sunting | sunting sumber]

Di mata banyak Kem Pan-Hijau, Kuomintang pada masa lalu adalah sama dengan Parti Komunis China, Parti Fasis, Parti Nazi dan pemerintahan diktator lain, tetapi disebabkan kekurangan kuasanya sendiri dan usaha pihak berkuasa Kuomintang untuk mengekalkan keseimbangan politik Taiwan, adalah sukar untuk mencairkan jenayah diktator mereka; hanya Ia boleh terus mencadangkan undang-undang dan peraturan yang berkaitan dalam Yuan Perundangan dan mendapatkan semula aset parti KMT yang tidak wajar, dan menggunakannya untuk meminta sokongan orang ramai semasa tempoh pilihan raya, tetapi Pan-Biru menentang.

Ramai orang Pan-Hijau percaya bahawa China mesti terlebih dahulu mempromosikan demokrasi, PKC mesti menamatkan pemerintahan diktator satu parti, memulihkan insiden 4 Jun, dan kemudian membincangkan sama ada untuk bersatu semula.

Pan-Hijau melayan Republik China secara acuh tak acuh dalam negara, dan secara amnya menganggap Republik China sebagai alat penting untuk anti-China, kemerdekaan China, dan simbol kuasa negara Taiwan. Sesetengah orang Pan-Hijau juga akan memberikan sedikit penghormatan kepada nama negara Republik China. Sejak tahun 2000, Republik China ialah Taiwan, menjadikan Republik China nama negara semasa Taiwan, sebagai asas tadbir urus. Pada masa ini, Pan-Hijaus menentang penindasan berterusan pihak berkuasa Beijing terhadap ruang antarabangsa Taiwan, dan bersetuju bahawa masa depan Taiwan mesti ditentukan oleh 23 juta rakyat Taiwan, bukan apa yang dipanggil "semua 1.3 bilion orang Cina termasuk Taiwan" oleh PKC dan tanah besar China putuskan.

Tuntutan terhadap Bendera Kebangsaan dan Nama Negara[sunting | sunting sumber]

Kerana sudut kiri atas bendera negara adalah Bendera Langit Biru dan Matahari Putih, iaitu bendera Tentera Laut Republik China dan juga digunakan oleh Kuomintang China sebagai bendera parti. Sikap bahagian Pan-Hijau terhadap bendera kebangsaan Republik China adalah untuk melayannya dengan dingin di rumah, tetapi ia gembira melihatnya secara luaran (contohnya, pada majlis antarabangsa), kerana Republik China mewakili kedaulatan Taiwan dan menggunakannya sebagai pengimbang kepada rakyat. Republik China. Pada November 2008, Chen Yunlin, presiden ARATS ketika itu, melawat Taiwan untuk mengambil bahagian dalam rundingan Jiang-Chen kedua . Ramai pegawai awam Pan-Hijau mengangkat bendera negara untuk mencekik Chen Yunlin. Penggubal undang-undang DPP Guan Biling berucap kepada Presiden Eksekutif Yuan ketika itu. Liu Zhaoxuan dalam Perundangan Yuan.Membentangkan bendera negara sebagai protes [13] . Terdapat juga pihak lain yang percaya bahawa bendera kebangsaan Republik China dan gelaran kebangsaan Republik China mewakili rejim China dalam buangan dan harus dimansuhkan, dan gelaran kebangsaan dan bendera negara harus ditukar kepada " bendera Taiwan ".

Tuntutan Politik dan Ekonomi terhadap Isu Rentas Selat[sunting | sunting sumber]

Pan-Hijau tidak mementingkan kepentingan ekonomi dan perdagangan antara kedua-dua belah Selat seperti halnya kepada kedaulatan Taiwan. Walau bagaimanapun, sesetengah Pan-Hijau tidak membantah integrasi dengan tanah besar China dalam model EU (dengan syarat Taiwan mesti menjadi negara berdaulat dan merdeka yang diiktiraf di peringkat antarabangsa). Sebelum tahun 1990-an, untuk mendapatkan lebih banyak sokongan daripada pengundi Taiwan, Pan-Hijau sengaja memperkecilkan suara dalaman kemerdekaan Taiwan.Pada masa itu, dasar rasmi KMT masih anti-komunis, malah mempunyai hubungan baik dengan PKC. Ramai ahli parti kanan malah melawat China. Lawatan ke tanah besar; Pan-Hijau juga mempunyai puak pro- China pada masa lalu, dan mempunyai hubungan yang agak baik dengan PKC sebelum pemansuhan undang-undang tentera; Hubungan dengan PKC adalah beransur-ansur hanyut.

Apabila DPP berkuasa pada 2000, kemudian Presiden Chen Shui-bian mengumumkan dalam ucapan perasmian pertamanya pada 20 Mei bahawa isu penyatuan dan kemerdekaan tidak akan disentuh. Walau bagaimanapun, cadangan ini tidak mendapat sambutan mesra daripada kerajaan Republik Rakyat China [14], dan kerajaan Republik Rakyat China tidak percaya bahawa Chen Shui-bian telah melepaskan kemerdekaan Taiwan . Tanpa sambutan mesra dari tanah besar China, kerajaan Chen Shui-bian melepaskan cadangan empat-tiada-satu-tiada, dan pada tahun 2002 mengemukakan hujah " satu negara di setiap sisi Selat Taiwan" untuk mengukuhkan perbincangan mengenai Kemerdekaan Taiwan dari China (kadang-kadang Gunakan Republik China (Taiwan)).

Pada tahun 2000, apabila Parti Progresif Demokratik berkuasa pada hari-hari awal, pengumuman dasar ialah "Keterbukaan Aktif, Pengurusan Berkesan", dan publisiti kemudiannya ditukar kepada "Pengurusan Aktif, Pembukaan Berkesan", "Memperkukuh Barat dan Kekal. di Taiwan", menentang usaha ahli perniagaan Taiwan terhadap strategi pelaburan berlebihan Tanah Besar China. Walau bagaimanapun, tidak kira sama ada pendekatan yang lebih konservatif untuk " mengekang tergesa-gesa dan menggunakan kesabaran " atau pendekatan yang agak aktif untuk "menguatkan akar kita dan memajukan ke arah barat", tanah besar China mematuhi dasar satu Chinanya, mengakibatkan rundingan rentas selat. selepas penggiliran parti politik pada tahun 2000 dihadkan kepada PKC dan Kuomintang. Sementara itu, terutamanya kerana tanah besar China tidak mengiktiraf kewujudan kerajaan ROC, dan DPP mengekalkan ideologinya yang menyokong kemerdekaan Taiwan, PKC sengaja melangkau keputusan itu. Kerajaan DPP dan terus membangunkan hubungan dengan pembangkang Kuomintang. Keadaan ini menyebabkan kem Pan-Hijau mempunyai sedikit ruang untuk pembangunan mengenai isu ini.

Antara penerbangan penumpang langsung yang paling simbolik antara tiga pautan merentasi Selat Taiwan, Pan-Hijau memilih penerbangan terus untuk mengehadkan penggunaan beberapa lapangan terbang antarabangsa, dan menggunakan keselamatan negara, pembaziran dana pembinaan, menghalang Lapangan Terbang Taoyuan daripada menjadi pusat pemindahan penghantaran., dan penerbangan terus berbilang lapangan terbang sebenarnya Menentang penerbangan terus dari lapangan terbang domestik seperti Lapangan Terbang Taipei Songshan dengan alasan ia tidak selesa untuk penumpang; dan berharap Lapangan Terbang Songshan dapat dimansuhkan kerana pemansuhan Lapangan Terbang Songshan memberi manfaat kepada bandar. perancangan kawasan metropolitan Taipei dan dijangka meningkatkan daya saing kawasan metropolitan Taipei. Di samping itu, Pan-Hijau lebih menyokong penerbangan kargo langsung dan pertukaran hak lanjutan daripada penerbangan terus penumpang, kerana faedah ekonomi penerbangan kargo langsung ke Taiwan jauh lebih besar daripada penerbangan langsung penumpang, dan pertukaran hak sambungan adalah setara dengan menganggap penerbangan terus sebagai laluan antarabangsa. Ia mempunyai kepentingan politik untuk mengisytiharkan " satu negara pada setiap pihak ".

Tuntutan Hal Luar Negara[sunting | sunting sumber]

Diplomasi antarabangsa Pan-Hijau terutamanya menyasarkan kedaulatan dan kemerdekaan Taiwan dari tanah besar China, dengan kata kunci "persekutuan dengan negara demokrasi dunia dan menghadapi China komunis", menyokong pengembangan hubungan luar di bawah konsep persahabatan dan pakatan. Sebelum penggiliran parti politik, Pan-Hijau dan Pan-Biru bekerjasama untuk memperjuangkan ruang antarabangsa Taiwan; selepas penggiliran parti politik, dari segi hubungan dengan Amerika Syarikat, kerana Pan-Hijau melebih-lebihkan Amerika Syarikat dan sokongan Pan-Biru untuk Taiwan, kekurangan pengalaman diplomatik dan kebanyakan diplomat adalah pro- Biru, kadang-kadang terdapat perbezaan dan juga pertikaian diplomatik dalam hubungan berkaitan asing dengan Amerika Syarikat (seperti referendum untuk kembali ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ). Semasa pentadbiran bekas Presiden Chen Shui-bian, kerajaan Parti Progresif Demokratik menggunakan kaedah prosedur demokrasi seperti pilihan raya presiden secara langsung dan referendum sebagai sokongan, dan merancang semula strategi aktiviti politik Pan-Hijau di Amerika Syarikat dalam bentuk kerajaan. Dasar pertahanan negara secara amnya mengikut dasar era kerajaan KMT (contohnya, kes pembelian senjata yang ditentang oleh Pan-Biru telah dicadangkan semasa pentadbiran KMT, dan Pan-Biru berpaling untuk menyokong kes pembelian senjata selepas memegang jawatan); dasar adalah untuk mengekalkan pro-AS dan Jepun, sambil berharap Berjaya menyesuaikan diplomasi bantuan kewangan yang lalu untuk membantu rakyat di peringkat akar umbi di negara yang mempunyai hubungan diplomatik.

Nasionalis Pan-Hijau dan Cina (iaitu Chinaisme Besar, Tongisme ) saling membenci. Nasionalis China tidak menyukai idea Pan-Hijau untuk menyokong kemerdekaan Taiwan dan memusuhi China, manakala pandangan Pan-Hijau mengenai nasionalisme atau liberalisme Taiwan tidak menyukai penyatuan semula . Pan-Hijau juga percaya bahawa Taiwan memberi beberapa orang Cina di luar negara layanan yang agak diutamakan. Orang Taiwan tidak mempunyai kewarganegaraan asing yang dimiliki oleh orang Cina di luar negara untuk mengelakkan krisis selepas penyatuan semula. Oleh itu, adalah tidak wajar untuk orang Cina di luar negara memusuhi kemerdekaan Taiwan. Konsep ini juga menimbulkan rasa tidak puas hati kedua belah pihak. Selain itu, Pan-Hijau juga menuduh orang Cina di luar negara memandang tinggi risiko perang kemerdekaan Taiwan dan meremehkan kesan negatif penyatuan semula terhadap Taiwan dari segi hubungan antarabangsa, kerana jika Taiwan digabungkan menjadi Republik Rakyat China, ia akan menjadi barisan hadapan barisan konfrontasi tentera Republik Rakyat China dengan Amerika Syarikat. Di samping itu, Pan-Hijau kebanyakannya mesra kepada aktivis pro-demokrasi di tanah besar China seperti Wang Dan .

Pan-Biru menuduh kem Pan-Hijau mengikuti barisan pasca kerajaan Chen Shui-bian, dan secara amnya dianggap sebagai "pembuat masalah" oleh masyarakat antarabangsa. Di peringkat antarabangsa, ia menarik tentangan orang ramai yang kuat dari Amerika Syarikat, Kesatuan Eropah, Jepun, dan Rusia [15], dan hubungan diplomatik tidak pernah berlaku sebelum ini. Pan-Hijau percaya bahawa pembelian anti-tentera Pan-Biru, memandang rendah pertahanan dan diplomasi negara, melemahkan kesedaran musuh dan diri kita sendiri, dan amalan pro-China telah menyebabkan kerosakan sebenar kepada kedaulatan Taiwan.

Ramai penyokong Pan-Hijau juga pro-AS. Contohnya, Pan-Hijau berasa tenang apabila melihat tentera AS datang ke Taiwan. Apabila Pan-Hijau menentang pengembangan import daging lembu A.S., ia juga menekankan bahawa ia bukan anti-Amerika [16], malah mempersoalkan bahawa Pan-Biru sengaja menggunakan konsesi yang berlebihan untuk membahagikan hubungan Taiwan-A.S., atau memperluaskan import akan menggalakkan Kepentingan Pan-Biru dan bukannya kepentingan Taiwan [17] . Tetapi suara Pan-Hijau juga menegaskan bahawa Amerika Syarikat telah mengurangkan sokongannya terhadap Taiwan, seperti menentang referendum kemerdekaan Taiwan, berkompromi dengan rejim tanah besar China, dan meninggalkan Taiwan. Bimbang tentang membalikkan sikap benar-benar pro-Amerika terhadap pendapat umum Pan-Hijau, preseden adalah Insiden Gwangju di Korea Selatan [18] .

Selain itu, Pan-Hijau juga mempunyai hubungan yang sangat baik dengan Jepun . Ramai penyokong Pan-Hijau menolak nasionalisme China dan menentang pandangan China terhadap sejarah. Sumbangan kepada pembangunan perindustrian. Walau bagaimanapun, sokongan wilayah terhadap pasukan bukan parti datang daripada sokongan puak anti-Jepun yang tidak ganas semasa era pemerintahan Jepun. Mereka dahulunya mempunyai sentimen Cina yang agak besar [19], tetapi ia hanya kerana tindakan ROC kerajaan selepas penempatan semula bahawa ia menjadi anti-China dan agak pro-Jepun. Berbanding dengan keganasan putih dan undang-undang tentera yang muncul semasa zaman Kuomintang dan Chiang Kai-shek, penyokong Pan-Hijau mempunyai tanggapan yang baik terhadap Jepun. Pan-Hijaus menyokong hubungan yang lebih kukuh dengan AS dan Jepun sebagai pengimbang kepada kerajaan Republik Rakyat China.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ 小黨搶票源整合不易 民進黨立委選戰隱憂 Diarkibkan Januari 24, 2021 di Wayback Machine,葉素萍,中央社,2019-08-31,"綠營內部雖推動「抗中保台大聯盟」,但包括時代力量、台灣民眾黨、一邊一國行動黨、喜樂島聯盟都磨刀霍霍,由於整合不易,成為民進黨隱憂。"
  2. ^ 拚整合找刺客 民進黨力保國會優勢 Diarkibkan Januari 24, 2021 di Wayback Machine,葉素萍,中央社,2018-08-04,"已在夾縫中求生存的綠黨、社民黨、台聯、基進黨、時代力量等泛綠陣營小黨各自備戰。"
  3. ^ 搖擺選民決定2020大選勝敗 Diarkibkan Ogos 26, 2021 di Wayback Machine,張家豪,新新聞,2019-10-09,"泛綠(民進黨、時代力量、綠黨社會民主黨聯盟、台聯等)"
  4. ^ "【政治事】時代力量十席「緊箍咒」 套到民進黨". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-12-08. Dicapai pada 2015-12-08.
  5. ^ "存档副本". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-24. Dicapai pada 2015-12-14.
  6. ^ "超越藍綠?台灣社運型政黨前進立法院". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-05-13. Dicapai pada 2015-12-15.
  7. ^ "不願淪大黨附庸、時代力量挺過分裂危機 黃國昌:2022爭取地方執政". 今周刊. 2020-01-15. Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-01-15. Dicapai pada 2021-02-20. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  8. ^ "民謠證實來台閩客生活不易,娶妻不也易,10夫共1妻". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-12. Dicapai pada 2009-09-30.
  9. ^ 沈建德. "血統獨立". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-08-22. Dicapai pada 2009-09-30.
  10. ^ "馬關條約與台灣意識的形成". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-25. Dicapai pada 2009-09-30.
  11. ^ "票投公義憐憫 善盡公民責任". 2012-01-06. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-01-13. Dicapai pada 2016-10-10.
  12. ^ 台灣總統選舉首投族傾向支持綠營 抗拒親中 Salinan arkib di Wayback Machine,美國之音, 2016-1-14
  13. ^ 「立院,上演愛國旗秀」 Diarkibkan Disember 7, 2008 di Wayback Machine聯合報 2008.11.04
  14. ^ "中共中央台办、国务院台办受权 就两岸关系问题发表声明". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020年5月7日. Dicapai pada 2000年5月20日. Check date values in: |access-date= dan |archive-date= (bantuan)
  15. ^ 國家政策研究基金會 國安(析) 096-005 號
  16. ^ "策動反美?民進黨:蔡英文會司徒文盼重新協商,但非反美". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-12-15. Dicapai pada 2009-11-15.
  17. ^ "反毒牛數萬人上街嗆 謝長廷批馬為綠卡出賣台灣". Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-11-15. Dicapai pada 2016-01-20.
  18. ^ "韓國人的反美情結". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-24. Dicapai pada 2009-11-15.
  19. ^ 彭明敏,1984,自由的滋味:彭明敏回憶錄。Irvine,Calif.:台灣出版社。

Lihat Pula[sunting | sunting sumber]