Pembasmian kaum: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ychmatematik (bincang | sumb.)
Alistair (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 9: Baris 9:
*Secara keras, memindahkan kanak-kanak kumpulan berkenaan kepada kumpulan yang asing.
*Secara keras, memindahkan kanak-kanak kumpulan berkenaan kepada kumpulan yang asing.


Pembasmian Kaum ditakrifkan satu bentuk jenayah di bawah undang-undang antarabangsa yang berjudul [http://en.wikipedia.org/wiki/Convention_on_the_Prevention_and_Punishment_of_the_Crime_of_Genocide ''Convention on the Prevention and Punishment of the Crime of Genocide'']
Pembasmian Kaum ditakrifkan satu bentuk jenayah di bawah undang-undang antarabangsa yang berjudul [[Konvensyen mengenai Pencegahan dan Hukuman terhadap Jenayah Pembasmian Kaum]]


==Peringkat Pembentukan Pembasmian Kaum==
==Peringkat Pembentukan Pembasmian Kaum==

Semakan pada 04:54, 22 Julai 2006

Pembasmian Kaum (bahasa inggeris: Genocide)ialah satu bentuk jenayah yang bertujuan untuk menghapuskan kewujudan sesuatu suku-kaum manusia. Pada lazimnya tema ini merujuk kepada tindakan pembasmian suku-kaum tertentu yang terancang dan berorganisasi.

Tindakan seperti di bawah boleh dianggap sebagai jenayah pembasmian kaum:

  • Membunuh anggota suku-kaum berkenaan.
  • Mencederakan anggota suku-kaum berkenaan dari segi jasmaniah dan batiniah.
  • Merosakkan ruang kehidupan suku-kaum yang berkenaan dengan tujuan memusnahkan sebahagian ataupun keseluruhan suku kaum berkenaan.
  • Menghalang angota suku-kaum yang berkenaan untuk menurunkan zuriat.
  • Secara keras, memindahkan kanak-kanak kumpulan berkenaan kepada kumpulan yang asing.

Pembasmian Kaum ditakrifkan satu bentuk jenayah di bawah undang-undang antarabangsa yang berjudul Konvensyen mengenai Pencegahan dan Hukuman terhadap Jenayah Pembasmian Kaum

Peringkat Pembentukan Pembasmian Kaum

Jenayah membasmi suku kaum tertentu merupakan satu bentuk jenayah besar-besaran yang dilakukan secara kolektif oleh golongan tertentu dalam sesuatu masyarakat. Jenayah ini adalah tidak mungkin dilakukan pada peringkat individu. Sehubungan itu, jenayah ini sebenarnya adalah satu fenomena sosial yang kompleks, yang hanya akan berlaku selepas masyarakat berkenaan melalui beberapa perkembangan dalam masyarakat.


Peringkat Perkembangan Ciri-ciri Pencegahan
1.
Klasifikasi
Anggota masyarakat dibeza-bezakan menurut kriteria tertentu sehingga wujudnya pengucapan "kita dan mereka" di dalam masyarakat berkenaan. Masalah ini dapat diselesaikan dengan memupuk semangat kekitaan di dalam masyarakat.
2.
Simbolisasi
Sesuatu golongan dalam masyarakat tertentu mula diberi lebel ataupun simbol tertentu, khususnya simbol yang membawa konotasi buruk. Pemberian label terhadap golongan tertentu harus diharamkan.
3.
Nyah-Kemanusiaan
Sekumpulan manusia dianggap dan dirasai sebagai entiti non-manusia oleh suatu kumpulan yang lain. Propaganda kebencian terhadap kaum tertentu harus dihentikan secara serta merta.
4.
Organisasi
Jenayah pembasmian kaum sentiasanya dilakukan secara berorganisasi,khususnya organisasi yang bersenjata. Untuk melawan perkembangan ini, penubuhan dan penyertaan organisasi estrim ini harus diharamkan dengan serta merta.
5.
Polarisasi
Masyarakat mula berpecah kepada golongan yang bermusuhan Langkah kepolisan harus diambil.
6.
Identifikasi
Sasaran serangan mula dikenal pasti berdasarkan identiti ras, budaya, agama dan lain-lain lagi. Pembasmian hampir berlaku, dan
7.
Extermination
"It is "extermination" to the killers because they do not believe their victims to be fully human." "At this stage, only rapid and overwhelming armed intervention can stop genocide. Real safe areas or refugee escape corridors should be established with heavily armed international protection."
8.
Denial
"The perpetrators... deny that they committed any crimes..." "The response to denial is punishment by an international tribunal or national courts."