Umaiyyah bin Khalaf: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Umayyah bin Khalaf bin Safwan''' adalah seorang Arab [[jahiliyah]], dan merupakan ketua kaum [[Bani Jumah]]. Beliau paling diingati kerana kekejamannya menyiksa bilal bin Rabah, seorang daripada hamba sahayanya kerana Bilal memeluk agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhamamd S.A.W.
'''Umayyah bin Khalaf bin Safwan''' adalah seorang yang berbangsa Arab [[jahiliyah]] dan merupakan ketua kaum [[Bani Jumah]]. Beliau paling diingati kerana kekejamannya menyeksa [[Bilal bin Rabah]], salah seorang daripada hamba sahayanya. Ini kerana Bilal telah memeluk agama [[Islam]] yang dibawa oleh Nabi Muhamamd S.A.W.


==Keluarga==
==Keluarga==
Beliau diriwayatkan mengadakan hubungan sulit dengan [[Layla binti Harmalah]] <ref>http://www.holynajaf.net/eng/html/nahjulbalaga/179.htm</ref>


Anak lelakinya, [[Safwan bin Umayah]], memeluk agama Islam selepas penaklukan [[Mekah]] oleh orang-orang Islam.
Beliau diriwayatkan mengadakan hubungan sulit dengan [[Layla binte Harmalah]] <ref>http://www.holynajaf.net/eng/html/nahjulbalaga/179.htm</ref>

Anak lelakinya, [[Safwan bin Umayah]], memeluk agama Islam selepas penaklukan Makkah oleh orang-orang Islam.



==Biogafi==
==Biogafi==
Sebelum datangnya Islam, dia menjadi menjadi seorang kawan kepada [[Sa'ad ibn Mua'dh]]. Dengan kedatangan Islam, dia mula menindas nabi Muhammad dan para Muslimin lain, misalnya [[Bilal]], yang Umayah memberi penuh seksaan.
Sebelum datangnya Islam, dia merupakan seorang kawan kepada [[Sa'ad ibn Mua'dh]]. Dengan kedatangan Islam, dia mula menindas nabi Muhammad dan para Muslimin yang lain, misalnya [[Bilal]], yang diseksa oleh Umayyah dengan penuh seksaan.

Pada satu masa, semasa sebelum tempoh [[Perperangan Badar]], Sa'ad ibn Mua'dh, ketua [[Bani Aus]], melawat [[Mekkah]] untuk menunaikan [[Umrah]] bersama dengan Umayah ibn Khalaf, rakan lamanya yang tidak memeluk Islam tidak seperti Sa'ad. Pada satu hari Sa'ad dan Umayah keduanya dalam perjalanan ke [[Ka'ba]] untuk menunaikan [[Tawaf]], apabila mereka bertembung dengan Abu Jahl.

{{terjemahan}}

"Who goes with you," asked [[Abu Jahl]] of Umayya. "He is Sa'ad," said Umayya. Then Abu Jahl turned to Sa'ad and said, "You people have given shelter to the Sabaean". The non-Muslims of Mecca called [[Muhammad]] and the Muslims ''Sabaeans'', "the apostates".

Abu Jahl continued, "I cannot bear to see you step into the Ka'ba. By my God, you would not have returned home, had not Umayya accompanied you." Sa'ad replied, "If you let us not perform the [[Hajj]], mind, we will stop your [[Medina]] route" (meaning the trade route to [[Syria]]). <ref>http://www.usc.edu/dept/MSA/fundamentals/hadithsunnah/bukhari/059.sbt.html#005.059.286</ref>

He was persuaded by [[Abu Jahl]] to follow to the [[Battle of Badr]] <ref>http://www.sunnipath.com/Resources/PrintMedia/Hadith/H0002P0065.aspx</ref>

He was reportedly killed by Bilal, his former slave, in the [[Battle of Badr]]<ref>http://www.tamilislam.com/ENGLISH/OTHERS/islamic_quiz.htm</ref>.


Pada suatu masa, sebelum berlakunya [[Perang Badar]], Sa'ad ibn Mua'dh, ketua [[Bani Aus]] melawat Mekah untuk menunaikan umrah bersama dengan Umayah ibn Khalaf, rakan lamanya yang tidak memeluk Islam tidak seperti Sa'ad. Pada satu hari, Sa'ad dan Umayah kedua-duanya berada dalam perjalanan ke [[Kaabah]] untuk menunaikan tawaf, apabila mereka bertembung dengan Abu Jahl.
==Rujukan==
<references/>

Semakan pada 09:16, 23 Mac 2007

Umayyah bin Khalaf bin Safwan adalah seorang yang berbangsa Arab jahiliyah dan merupakan ketua kaum Bani Jumah. Beliau paling diingati kerana kekejamannya menyeksa Bilal bin Rabah, salah seorang daripada hamba sahayanya. Ini kerana Bilal telah memeluk agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhamamd S.A.W.

Keluarga

Beliau diriwayatkan mengadakan hubungan sulit dengan Layla binti Harmalah [1]

Anak lelakinya, Safwan bin Umayah, memeluk agama Islam selepas penaklukan Mekah oleh orang-orang Islam.

Biogafi

Sebelum datangnya Islam, dia merupakan seorang kawan kepada Sa'ad ibn Mua'dh. Dengan kedatangan Islam, dia mula menindas nabi Muhammad dan para Muslimin yang lain, misalnya Bilal, yang diseksa oleh Umayyah dengan penuh seksaan.

Pada suatu masa, sebelum berlakunya Perang Badar, Sa'ad ibn Mua'dh, ketua Bani Aus melawat Mekah untuk menunaikan umrah bersama dengan Umayah ibn Khalaf, rakan lamanya yang tidak memeluk Islam tidak seperti Sa'ad. Pada satu hari, Sa'ad dan Umayah kedua-duanya berada dalam perjalanan ke Kaabah untuk menunaikan tawaf, apabila mereka bertembung dengan Abu Jahl.