Kimberley (Australia Barat)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Map
Location of Kimberley region in Western Australia.
Kimberley
Australia Barat
Location in Australia
Penduduk50,113 (2011)[1]
 • Kepadatan0.1183258/km2 (0.306462/sq mi)
Ditubuhkan1881
Kawasan423,517 km2 (163,520.8 sq mi)
Kawasan kerajaan tempatan
Kawasan pilihan raya negeriKimberley
Kawasan pilihan raya persekutuanDurack

Kimberley adalah yang paling utara dari sembilan wilayah Australia Barat. Ia bersempadan di sebelah barat oleh Lautan Hindi, di utara oleh Laut Timor, di selatan oleh Pasir Besar dan padang pasir Tanami di wilayah Pilbara, dan di sebelah timur oleh Wilayah Utara.

Wilayah ini dinamakan pada tahun 1879 oleh juruukur kerajaan Alexander Forrest setelah Setiausaha Negara untuk Jajahan John Wodehouse, Earl 1 Kimberley.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

The Domes Walk, Purnululu National Park
Saluran Sungai Fitzroy, berhampiran Jambatan Willare, musim kering 2006
Yeeda Station homestead
Old Halls Creek Ruins

Kimberley adalah salah satu kawasan paling awal yang menetap di Australia, dengan manusia pertama mendarat sekitar 41,000 tahun yang lalu.[3] Mereka mencipta budaya kompleks yang berkembang selama ribuan tahun.

Pada tahun 1837, dengan sokongan ekspedisi dari Royal Geographical Society Great Britain, Leftenan George Gray dan Franklin Lushington dan 12 orang berlayar di atas kapal "Lynher" dari Cape Town, Afrika Selatan. Mereka sampai di Teluk Hanover pada 2 Disember 1837. Pesta penjelajahan bermula di pedalaman pada 19 Januari 1838. Pemimpin dan lelaki benar-benar tidak berpengalaman, kemajuan mereka ditunda oleh negara yang dilanda banjir, dan mereka meninggalkan banyak kedai di sepanjang jalan. Parti ini terus berpecah walaupun mereka harus bersaing dengan sebilangan besar orang Asli yang bermusuhan. Pada 11 Februari, Gray ditangkap dan jatuh sakit teruk tetapi, setelah dua minggu, meneruskan penjelajahan. Pesta tersebut menemui dan menamakan Sungai Gairdner, Sungai Glenelg, rentang Stephen dan Whately dan Gunung Lyell sebelum kembali ke Teluk Hanover pada bulan April . Di sana mereka dijemput oleh Beagle dan Lynher dan dibawa ke Mauritius untuk pulih.[4][5]

Pada tahun 1879, juru ukur pemerintah Australia Barat Alexander Forrest mengetuai rombongan tujuh dari pantai barat di Teluk Beagle ke Katherine, Wilayah Utara. Forrest menjelajah dan menamakan daerah Kimberley, sungai Margaret dan Sungai Ord dan Julat Raja Leopold, dan terletak di kawasan pastoral yang disirami dengan baik sungai Fitzroy dan sungai Ord.[6] Dia kemudian menetapkan dirinya sebagai ejen tanah yang mengkhususkan diri dalam Kimberley selama periode hingga 1883 ketika lebih dari 21,000,000 hektar (51,000,000 ekar) tanah diambil sebagai pegangan pajak pastoral di wilayah tersebut.[7]

Pada tahun 1881, Philip Saunders dan Adam Johns, dalam menghadapi kesulitan dan bahaya besar, menemui emas di pelbagai bahagian di Kimberley. Pada awal tahun 1881, lima penggembala pertama, yang menggelarkan diri mereka sebagai Syarikat Murray Squatting, mengambil 49,000 hektar (120,000 ekar) di belakang Beagle Bay dan menamakannya Stesen Yeeda.[6] Pada tahun 1883 mereka adalah orang pertama yang menggunting domba di selatan Kimberley. Penempatan Anglo-Eropah tambahan berlaku pada tahun 1885, ketika peternak mengemudi lembu di seluruh Australia dari negara-negara timur untuk mencari tanah padang rumput yang baik. Setelah emas ditemui di sekitar Halls Creek, banyak pelombong Eropah yang lain tiba dengan cepat.

Pada tahun 1890-an, kawasan itu adalah tempat pemberontakan bersenjata penduduk asli yang dipimpin oleh Jandamarra, seorang perwira Bunuba.[8]

Semasa Perang Dunia II, ketika Australia berada di antara negara-negara yang berperang dengan kekuatan Paksi, Jepun menyerang negara itu dengan hanya pesta pengintaian kecil di Kimberley pada 19 Januari 1944; mereka sedang menyiasat laporan bahawa Sekutu membangun pangkalan besar di wilayah ini. Empat pegawai Jepun menaiki kapal nelayan kecil. Mereka menyiasat wilayah York Sound selama sehari dan satu malam sebelum kembali ke Kupang di Timor pada 20 Januari. Setelah kembali ke Jepun pada bulan Februari, pegawai junior, yang telah memerintahkan pesta itu, menyarankan untuk menggunakan 200 tahanan penjara Jepun untuk melancarkan kempen gerila di Australia. Tidak ada atasan yang menggunakan cadangannya, dan pegawai itu ditugaskan untuk tugas lain.[9]

Demografi[sunting | sunting sumber]

Jumlah penduduk tetap Kimberley pada tahun 2011 adalah 34,794 tetapi ia meningkat secara mendadak semasa musim sejuk, apabila menarik penduduk bermusim. Pada malam Banci pada tahun 2011 (9 Ogos), itu adalah 50.113. Populasi diagihkan secara merata, dengan hanya tiga bandar yang mempunyai populasi melebihi 2,000: Broome (12,766), Derby (3,261), dan Kununurra (4,573). Kira-kira 40% penduduk wilayah ini adalah keturunan AboriginOrang Aborigin.[1][10]

Bahasa-bahasa Aborigin[sunting | sunting sumber]

Kimberley telah terkenal sebagai wilayah yang mempunyai kepelbagaian linguistik yang hebat, ditandingi di Australia hanya oleh Top End. Bergantung pada sempadan geografi Kimberley, dan definisi apa yang membentuk "bahasa" (berbanding dengan "dialek"), kira-kira 50-60 Bahasa-bahasa Aborigin pernah dituturkan di wilayah ini. Sebilangan besar ini bukan milik keluarga Bahasa Pama-Nyungan.[11] Empat endemik, [[keluarga bahasa | keluarga bahasa] primer dikenali] di wilayah inti Kimberley:

Bahasa Pama-Nyungan yang dituturkan di dan sekitar wilayah Kimberley merangkumi bahasa Marrngu (seperti Karajarri dan Nyangumarta, [[bahasa Ngumpin-Yapa | Bahasa Ngumpin ] [(seperti Walmajarri dan Jaru], bahasa Yapa (seperti Warlpiri) dan Bahasa Gurun Barat (termasuk Wangkajunga dan Kukatja]). Bahasa bukan Pama-Nyungan yang dituturkan di sekitar Kimberley (tetapi penutur yang sekarang ini tinggal di the Kimberley) merangkumi Bahasa Daly Murrinh-Patha dan Bahasa Mirndi Barat Jaminjung.

Pada masa ini, banyak bahasa peribumi tidak lagi digunakan setiap hari. Sebagai tambahan kepada Bahasa Inggeris Australia, bahasa pasca-kontak yang dituturkan dalam Kimberley termasuk Bahasa Inggeris orang Aborigin, Bahasa Kriol, Bahasa Inggeris Pidgin dan yang berasaskan Bahasa Melayu Broome Pearling Lugger Pidgin (tidak lagi dituturkan setiap hari).

Politik[sunting | sunting sumber]

Di peringkat persekutuan, Kimberley diwakili oleh anggota untuk Durack. Di peringkat negeri, pemilihan Kimberley mengambil bahagian di seluruh wilayah dan kotanya.

Wilayah Kimberley terdiri daripada kawasan pemerintahan tempatan dari Broome, Derby-West Kimberley, Halls Creek dan Wyndham-East Kimberley.

Seni[sunting | sunting sumber]

Seni rock di Kimberley adalah yang tertua di Australia dan boleh wujud sejak 40,000 tahun. [12] Contoh seni rock yang paling terkenal dari Kimberley adalah Wandjina dan lukisan batu Bradshaw, atau Gwion. Bentuk seni rock Kimberley yang paling awal adalah stensil tangan,[13] and rock art continued up to the 1960s when Wandjina were still being repainted.[14]

Sebilangan artis asli Australia yang terkenal berasal dari Kimberley. Artis-artis ini melukis dengan gaya yang unik untuk kawasan ini, gaya yang pada awalnya dikaitkan dengan upacara Krill Krill tetapi kemudian dikenali sebagai Pergerakan Seni Kimberley.[15] Artis-artis ini merangkumi Rover Thomas, Jaminji Paddy Bedford dan Queenie McKenzie.

Seni dan budaya masih berkembang hingga kini, dengan banyak seniman kontemporari disokong oleh Pusat Kesenian dan Kebudayaan Aborigin Mowanjum.

Geograpfi[sunting | sunting sumber]

Sungai Lennard
Bungle Bungles - Echidna Chasm

Kimberley adalah luas 423,517 kilometer persegi (163,521 bt2), yang berukuran kira-kira tiga kali ganda dari England, dua kali ukuran Victoria, atau sedikit lebih kecil daripada California.

Kimberley terdiri dari lereng gunung kuno yang curam di barat laut Australia yang ditebang dengan batu pasir dan ngarai batu kapur dan tebing curam, dari mana iklim monsun yang melampau telah menghilangkan banyak tanah. Hujung selatan Kimberley di luar Dampier Peninsula rata dengan padang rumput tropis kering dan digunakan untuk peternakan lembu. Di bahagian-bahagian Kimberley, seperti lembah Sungai Ord dan Sungai Fitzroy di selatan, tanah-tanah relatif dapat digunakan tanah retak , sementara di tempat lain mereka adalah laterit Orthent. Walaupun tidak ada gunung yang mencapai bahkan 1,000 meter (3,281 ka), terdapat begitu banyak daratan yang curam sehingga membuat banyak kawasan sukar dilalui, terutama pada musim hujan, walaupun jalan raya yang ditutup rapat sering kali dilanda banjir. Pantai biasanya tebing curam di utara tetapi rata di selatan, semuanya mengalami pasang surut.

Iklim[sunting | sunting sumber]

Kimberley mempunyai iklim tropis monsun. Wilayah ini menerima sekitar 90% hujannya pada musim hujan yang pendek, dari bulan November hingga April, ketika siklon sering terjadi (terutama di sekitar Broome) dan banjir sungai. Hujan tahunan paling tinggi di barat laut, di mana Kalumburu dan Dataran Tinggi Mitchell rata-rata 1,270 milimeter (50 in) setahun, dan terendah di tenggara di mana ia berada sekitar 520 milimeter (20 in). Pada musim kemarau, dari Mei hingga Oktober, angin paskah selatan membawa hari cerah dan malam yang sejuk. Perubahan Iklim sejak tahun 1967 telah menyebabkan peningkatan besar sebanyak 250 milimeter (10 in) per tahun dalam hujan tahunan di seluruh wilayah. Kajian terbaru menunjukkan pencemaran Asia dan bukan pemanasan global sebagai penyebab peningkatan hujan ini.[16] Pada tahun 1997 dan 2000, wilayah ini menerima hujan lebat, yang mengakibatkan banjir di Fitzroy dan sungai-sungai lain.

Kimberley adalah salah satu kawasan terpanas di Australia, dengan suhu purata tahunan sekitar 27 °C (81 °F), dan dengan suhu maksimum rata-rata hampir selalu di atas 30 °C (86 °F), walaupun pada bulan Julai. Bahagian paling panas tahun ini adalah November sebelum hujan turun, ketika suhu sering mencapai di atas 37 °C (99 °F) di pesisir dan lebih dari 40 °C (104 °F) pedalaman. Purata suhu minimum pada bulan Julai berkisar dari sekitar 12 °C (54 °F) di selatan hingga 16 °C (61 °F) di sepanjang pesisir, sementara pada bulan November dan Disember mereka biasanya sekitar 26 °C (79 °F).[17] Rakam suhu tinggi berkisar antara sekitar 47 hingga 48 °C (117 hingga 118 °F), sementara rekod rendah adalah sekitar 2 hingga 3 °C (36 hingga 37 °F), walaupun beberapa bahagian dari dataran tinggi tengah Kimberly boleh turun di bawah 0 °C (32 °F) semasa musim kemarau.

Orang Asli Kimberley mengenali enam musim tradisional berdasarkan peristiwa meteorologi, serta pengamatan flora dan fauna.

Geology[sunting | sunting sumber]

Geikie Gorge National Park, Fitzroy River, 2007
Tembok China - pembentukan batu semula jadi berhampiran Halls Creek

Dalam tempoh Devonian, sistem terumbu penghalang terbentuk sebelum penurunan permukaan laut seterusnya di Kimberley. Sistem terumbu ini serupa dengan Great Barrier Reef dan masih dapat dilihat hari ini dalam bentuk Napier Range dan Ningbing Range. Beberapa ciri adalah Tunnel Creek, Windjana Gorge dan Geikie Gorge.[18]

Kawasan ini juga dikenali sebagai wilayah fisiografi Kimberley Block, di mana ia merupakan bahagian dari bahagian Perisai Australia Barat yang lebih besar. Wilayah ini mengandungi bahagian Julat Raja Leopold, Julat Durack, Leveque Rise, Kemuraman Browse, dan Londonderry Rise bahagian fisiografi.

Pinggir pantai[sunting | sunting sumber]

Tanjung Leveque

Dalam Badan Meteorologi cuaca melaporkan "Pantai Kimberley Utara" adalah sempadan WA ke bahagian Teluk Kuri di pesisir, sementara "Pantai Kimberley Barat" dari Teluk Kuri ke Wallal Downs. Bahagian penting di pesisir pantai antara Broome dan Wyndham tidak mempunyai jalan masuk, dan kapal atau helikopter adalah satu-satunya cara. Kerana pengasingan, sejumlah operasi pelancongan di pesisir pantai disebut lokasi "belantara".

Ekologi[sunting | sunting sumber]

Lanskap batu pasir yang lasak dan bervariasi adalah rumah bagi campuran hidupan liar yang khas, yang telah dipetakan secara menyeluruh dan dijelaskan oleh Jabatan Pemuliharaan dan Pengurusan Tanah Australia Barat.[19][20][21][22][23][24][25][26][27][28][29] Terdapat habitat yang serupa dengan Kimberley di seberang sempadan di Wilayah Utara, termasuk lembah Sungai Victoria dan Sungai Daly tetapi ini telah dikaji dengan lebih teliti.[30][31]

Flora[sunting | sunting sumber]

Pokok Boab berhampiran Kununurra

Sebilangan besar Kimberley terutama ditutupi hutan terbuka savana yang dikuasai oleh pokok bloodwood dan boab rendah ([[[Adansonia gregorii]]) dengan Darwin stringybark dan Darwin woollybutt kayu putih di kawasan yang lebih basah. Tanah berpasir merah di [Semenanjung Dampier]] di selatan terkenal dengan ciri khas pindan padang rumput berhutan sementara di kawasan yang lebih subur seperti lembah Ord, pokok-pokoknya adalah padang rumput Chrysopogon, Aristida, Dicanthium and Xerochloa (rumput sawah) di lembah yang lebih basah. Tebing Sungai Ord, Fitzroy dan sungai-sungai lain adalah rumah bagi pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan sementara di gaung-lorong yang dilindungi dengan hujan tinggi di utara terdapat sebidang daun tropis kering hutan, disebut hutan monsun, hutan tanaman merambat atau semak belukar di Australia (sering keliru disebut "hutan hujan kering"), yang tidak diketahui oleh sains hingga tahun 1965,[32] dan merupakan salah satu bahagian Australia yang paling kaya bunga di luar Tropika Lembap dan AB barat daya. Terdapat juga kawasan bakau di muara sungai di mana pesisirnya rata.

Kawasan flora[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1979, Beard mengenal pasti empat daerah fitogeografi di Wilayah Botani Utara: [33]

  • Daerah Gardner (Ga) di utara (dan seterusnya dibahagikan kepada Gardner Barat (WGa), Gardner Tengah (CGa) dan Gardner Timur (EGa))
  • Fitzgerald District (Fi) di tengah
  • Daerah Dampier (Da) dan Hall (Ha) di selatan

Fauna[sunting | sunting sumber]

Sarang Bowerbird
Desert mouse

Haiwan yang dijumpai di sini termasuk buaya air masin dan pelbagai jenis burung seperti saluran cuckoo, koel Pasifik, purple-crowned fairywren dan bowerbird. Ngarai batu pasir di utara Kimberley adalah tempat perlindungan penting bagi koleksi spesies endemik yang sangat kaya termasuk beberapa yang telah hilang dari kawasan yang rata, termasuk dongeng mahkota ungu, Gouldian finch yang terancam dan sebilangan besar katak: katak berkepala rata, katak tempat tinggal gua, katak pokok yang luar biasa, katak Derby, katak kecil, katak gemuk, yang tidak disahkan toadlet marbled, toadlet Mjoberg, toadlet mole dan katak stonemason. Mamalia yang telah menurun terutama di dataran rata termasuk bilby, quoll utara, tikus ladang pucat, tikus pokok belakang emas, dan bandik emas.

Spesies tokek endemik, Gehyra kimberleyi, dinamai wilayah Kimberley.[34]

Jurang Kimberley tengah terkenal dengan fosil dan kelawar yang besar, termasuk Windjana, Tunnel Creek, dan Geikie Gorge. Lake Argyle dan tanah lembap lain di Ord dan Kimberley adalah habitat penting sementara terdapat populasi burung pantai yang penting di muara Ord, Pantai Eighty-miles dan Teluk Roebuck, yang telah dijelaskan sebagai "salah satu kawasan persinggahan terpenting untuk burung pantai di Australia dan global".[35] Akhirnya terdapat sebilangan pulau berbatu di lepas pantai utara yang menjadi tempat burung dan kura-kura.

Ancaman dan pemeliharaan[sunting | sunting sumber]

Taman Negara Purnululu

Sebilangan kecil Kimberley telah dikenakan pembebasan selain dari bahagian yang sangat subur di Lembah Ord (dan kawasan habitat jenis Kimberley di seberang lembah Sungai Daly di Wilayah Utara) tetapi padang rumput di wilayah selatan telah terjejas oleh 100 penggembalaan ternakan selama bertahun-tahun dan ancaman lain termasuk rumpai yang diperkenalkan (seperti cocklebur, parkinsonia, bellyache bush dan kilang minyak jarak), kucing liar dan perubahan pada adat rejim kebakaran Orang Aborigin (cara padang rumput dibakar dan dibenarkan untuk diperbaharui). Walau bagaimanapun, kawasan batu pasir terpencil di utara mempunyai habitat asli yang berharga dalam keadaan baik yang memberikan perlindungan kepada banyak haiwan liar.

Taman Negara Purnululu - kubah batu pasir dari Julat Bungle Bungle

Kawasan perlindungan terbesar adalah Taman Negara Prince Regent dan Taman Negara Sungai Drysdale bersama dengan Taman Negara Gregory dan Taman Nasional Sungai Keep di seberang di Wilayah Utara, yang melestarikan habitat serupa. (Bandar terdekat Sungai Keep adalah Kununurra di Kimberley.) Kimberley adalah destinasi pelancongan yang popular, dengan kawasan seperti Bungle Bungle Range, Gibb River Road, Lake Argyle, El Questro Station, Mornington Sanctuary, Horizontal Falls dan Cape Leveque. Jalan Sungai Gibb dan jalan masuk ke Bungle Bungles kadang-kadang dapat diakses dengan kereta pacuan dua roda, walaupun seseorang dapat mengakses banyak kawasan tambahan dalam kenderaan pacuan empat roda.

Taman-taman lain di rantau ini termasuk Taman Negara Geikie Gorge, Taman Negara Mirima, Taman Nasional Sungai Mitchell, Taman Negara Point Coulomb, Taman Negara Purnululu, Taman Negara Tunnel Creek, Taman Negara Windjana Gorge dan Taman Negara Kawah Meteorit Wolfe Creek. Pada tahun 2012, pemerintah Australia Barat mengumumkan penciptaan Taman Laut Camden Sound seluas 7,062 kilometer persegi dengan tiga lagi akan datang.Templat:Update-inline

Pengunjung ke kawasan ini harus sedar bahawa kawasan tersebut boleh mengalami kebakaran terkawal pada bila-bila masa sepanjang tahun. Pada bulan September 2011, satu kebakaran membakar lima orang, dua yang parah, yang telah bertanding di Kimberley Ultramarathon, sebuah ketahanan lumba kaki rentas desa.[36]

Kempen selamatkan Kimberley[sunting | sunting sumber]

Pindan negara berhampiran James Price Point

The Wilderness Society telah memimpin kempen untuk membantah cadangan untuk mengindustrikan James Price Point kawasan Broome. Syarikat Woodside, dengan penglibatan tambahan BHP Billiton dan pemerintah Australia, telah berusaha untuk membina sebuah kompleks perindustrian gas, dan mereka yang menentangnya berpendapat bahawa perkembangan seperti itu mengancam wilayah tersebut. Kempen ini telah mendapat sokongan daripada tokoh awam seperti John Butler, Clare Bowditch, Missy Higgins dan bekas pemimpin the Green Greens, Bob Brown.

Pada 5 Oktober 2012, sebuah konsert diadakan di Square Square di Melbourne, Australia, untuk meningkatkan kesedaran mengenai kempen; acara tunjuk perasaan itu menarik kira-kira 6,000 orang.

Pada 24 Februari 2013, dianggarkan 20,000 orang berkumpul untuk konsert amal[37] di Fremantle, Australia Barat untuk meningkatkan kesedaran dan dana untuk membantu melindungi Kimberley, dengan persembahan dari Ball Park Music, Missy Higgins, dan John Butler.

Ekonomi[sunting | sunting sumber]

Dermaga dan jeti air dalam Broome
Argyle diamond mine
Kereta api jalan lembu di Stesen Louisa Downs

Wilayah Kimberley mempunyai ekonomi wilayah yang beragam. Perlombongan, pembinaan, pelancongan, runcit, pertanian, dan mutiara merupakan penyumbang utama kepada pengeluaran ekonomi wilayah ini.[38]

Bandar Broome mempunyai industri mutiara yang berkembang, yang beroperasi di sekitar pantai Kimberley. Beberapa petani utama adalah Paspaley Pearls, Clipper Pearls, Broome Pearls dan Ladang Willie Creek Pearl.

Sepertiga pengeluaran tahunan dunia berlian dilombong di Argyle dan lombong berlian Ellendale. Minyak diekstrak dari ladang minyak Blina dan gas dijangka diambil dari sumber luar pesisir tidak lama lagi[bila?]. Zinc dan lead ditambang di lombong Pillara dan Cadjebut dekat Fitzroy Crossing, dengan nikel masih ditambang di Sallay Mallay berhampiran Halls Creek. Derby adalah pangkalan eksport terdekat untuk penghantaran logam ini.

Secara tradisinya, ekonomi bergantung pada pajakan pastoral, dengan sebahagian besar wilayah dilindungi oleh pajakan.

Baru-baru ini pertanian telah difokuskan di Sungai Ord Kawasan Pengairan berhampiran Kununurra. Pengairan juga diuji di Kimberley Barat dengan cara yang sekarang Skema Pengairan Camballin yang tidak berfungsi. Terdapat juga penanam buah di Broome dan di kawasan lain di West Kimberley. Sapi lembu ditanam di Kimberley dan dieksport secara langsung. Wyndham menampilkan baki daging terakhir yang tersisa di Kimberley - sebelum ini terdapat karya di Broome dan Derby tetapi kekangan kewangan menyebabkan semuanya ditutup.

Ikan barramundi dibiakkan di Danau Argyle, dan Broome mempunyai Taman Akuakultur yang lengkap berhampiran pelabuhan; penyewa termasuk Paspaley Pearls dan Broome TAFE. Kimberley juga mempunyai industri perikanan yang berkembang maju.

Beberapa seniman dan pusat seni asli Australia yang paling terkenal berada di atau berdekatan dengan wilayah Kimberley. Artis seperti Paddy Bedford dan Freddie Timms mempunyai profil antarabangsa, dan terdapat sebilangan pusat dan syarikat seni milik orang Asli dan terkawal yang membantu seniman, mengatur pameran dan menjual karya. Pusat seni di rantau ini juga diatur melalui Persatuan Seniman Utara, Kimberley dan Arnhem. Isu telah dibangkitkan mengenai eksploitasi seniman asli oleh perniagaan dan individu, termasuk di Kimberley, yang diteliti dalam laporan jawatankuasa parlimen Senat Australia.

Pelancongan dijangka kekal sebagai salah satu industri pertumbuhan utama wilayah Kimberley. Rata-rata pada tahun 2010, 2011, dan 2012, terdapat 292,600 pelawat domestik dan antarabangsa ke Kimberley setiap tahun.[38]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "High Census Night Ratios, Western Australia". Perspectives on Regional Australia: Comparing Census Night and Usual Resident Populations in Local Government Areas, 2011. Australian Bureau of Statistics. 16 September 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Ogos 2014. Dicapai pada 12 Ogos 2014.
  2. ^ "Legislative Council". The West Australian. Perth, WA. 31 Ogos 1880. m/s. 1. Dicapai pada 5 April 2020.
  3. ^ Balme, Jane (Disember 2000). "Penggalian yang mendedahkan pendudukan selama 40,000 tahun di Gua Mimbi, pusat selatan Kimberley, Australia Barat". Australian Archaeology. 51 (51): 1–5. doi:10.1080/03122417.2000.11681674. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 Jun 2013. Dicapai pada 27 Ogos 2012.
  4. ^ Grey, George (1841). Jurnal dua ekspedisi penemuan di Barat Laut dan Australia Barat, selama tahun 1837, 38, dan 39, yang menggambarkan banyak daerah yang baru ditemui, penting, dan subur, dengan pemerhatian mengenai keadaan moral dan fizikal penduduk asli, dll. dan lain-lain. 1. London: T. and W. Boone. Dicapai pada 17 Disember 2016.
  5. ^ "Grey, Sir George (1812–1898)". Australian Dictionary of Biography. National Centre of Biography, Australian National University. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 September 2011. Dicapai pada 25 Ogos 2011.
  6. ^ a b The Australian Encyclopaedia, Vol. V, The Grolier Society, Sydney
  7. ^ Bolton, G. C. (1981). "Forrest, Alexander (1849–1901)". Australian Dictionary of Biography. National Centre of Biography, Australian National University. ISBN 9780522861310. Dicapai pada 6 April 2020.
  8. ^ Pedersen, Howard; Woorunmurra, Banjo (1995). Jandamarra and the Bunuba Resistance. Broome, Western Australia: Magabala Books. ISBN 1-875641-60-2.
  9. ^ Frei (1991), pg 173–174.
  10. ^ "Kimberley - All people - usual residents". 2011 Census QuickStats. Australian Bureau of Statistics. 16 September 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 24 September 2015. Dicapai pada 12 Ogos 2014.
  11. ^ McGregor, William (2004), The languages of the Kimberley, Western Australia, RoutledgeCurzon, m/s. 1–48, ISBN 978-0-415-30808-3
  12. ^ Donaldson, Mike. (2012). Kimberley rock art. Mount Lawley, W.A.: Wildrocks Publications. ISBN 978-0-9805890-2-3. OCLC 795867696.
  13. ^ "Kimberley Rock art | Kimberley Art | Kimberley cace painting". Aboriginal Bark Paintings (dalam bahasa Inggeris). 2020-01-29. Dicapai pada 2020-04-03.
  14. ^ "Alec Mingelmanganu wandjina | wondjina | sell Alec Mingelmanganu". Aboriginal Bark Paintings (dalam bahasa Inggeris). 2017-09-18. Dicapai pada 2020-04-03.
  15. ^ Ryan, Judith (Museum curator) (1993). Images of power : aboriginal art of the Kimberley. Akerman, Kim., National Gallery of Victoria. Melbourne, Vic.: National Gallery of Victoria. ISBN 0-7241-0160-8. OCLC 29776440.
  16. ^ Australian rainfall and Asian aerosols Diarkibkan 16 Jun 2012 di Wayback Machine, Have Australian Rainfall and Cloudiness Increased Due to the Remote Effects of Asian Anthropogenic Aerosols? (in press, 23/10/2006) JOURNAL OF GEOPHYSICAL RESEARCH
  17. ^ Bureau of Meteorology (Australia) http://www.bom.gov.au/jsp/ncc/climate_averages/temperature/index.jsp?maptype=1&period=an
  18. ^ Western Australia's Department of Environment and Conservation (2007). "The Devonian 'Great Barrier Reef'". Diarkibkan daripada yang asal pada 11 September 2007. Dicapai pada 12 Mac 2007.
  19. ^ Miles, J. M., and A. A. Burbidge. editors. 1975. A biological survey of the Prince Regent River reserve, north-west Kimberley, Western Australia. Wildlife Research Bulletin no. 3. Department of Fisheries and Wildlife, Perth
  20. ^ Kabay, E. D., and A. A. Burbidge. editors. 1977. A biological survey of the Drysdale River National Park, north Kimberley, Western Australia. Wildlife Research Bulletin no. 6. Department of Fisheries and Wildlife, Perth.
  21. ^ Burbidge, A. A., and N. L. McKenzie. editors. 1978. The islands of the north-west Kimberley, Western Australia. Wildlife Research Bulletin no. 7. Department of Fisheries and Wildlife, Perth
  22. ^ McKenzie, N.L. editor. 1981a. Wildlife of the Edgar Ranges area, south-west Kimberley, Western Australia. Wildlife Research Bulletin no. 10. Department of Fisheries and Wildlife, Perth
  23. ^ McKenzie, N.L. editor. 1981b. Mammals of the Phanerozoic South-west Kimberley, Western Australia: biogeography and recent changes. Journal of Biogeography 8: 263-280.
  24. ^ McKenzie, N.L. editor. 1983. Wildlife of the Dampier Peninsula, south-west Kimberley, Western Australia. Wildlife Research Bulletin no. 11. Department of Fisheries and Wildlife, Perth.
  25. ^ Western Australian Museum. 1981. Biological survey of Mitchell Plateau and Admiralty Gulf, Kimberley, Western Australia. Western Australian Museum, Perth
  26. ^ Burbidge, A. A., N. L. McKenzie, and K.F. Kenneally. 1991. Nature conservation reserves in the Kimberley, Western Australia. Department of Conservation and Land Management, Perth.
  27. ^ McKenzie, N. L., R. B. Johnston, and P. G. Kendrick. editors. 1991. Kimberley rainforests of Australia. Surrey Beatty & Sons, Sydney.
  28. ^ Wheeler, J.R. editor. 1992. Flora of the Kimberley region. Department of Conservation and Land Management, Perth.
  29. ^ Kenneally, K. F., D. C. Edinger, and T. Willing 1996. Broome and beyond. Plants and people of the Dampier Peninsula, Kimberley, Western Australia. Department of Conservation and Land Management, Perth.
  30. ^ Price, O., D. Milne, G. Connors, B. Harwood, J. Woinarski, and M. Butler. 2001. A conservation plan for the Daly Basin bioregion. Parks and Wildlife Commission of the Northern Territory, Darwin.
  31. ^ "Kimberly tropical savanna". Terrestrial Ecoregions. Tabung Hidupan Liar Sedunia.
  32. ^ Beard, J. S. 1976. The monsoon forests of the Admiralty Gulf, Western Australia. Plant Ecology, 31(3): 177-192. doi:10.1007/BF00114864
  33. ^ Wheeler, J. R. (Judith Roderick); Western Australian Herbarium (1992), Flora of the Kimberley region, Western Australia Herbarium. Department of Conservation and Land Management, ISBN 978-0-7309-5221-3
  34. ^ Beolens, Bo; Watkins, Michael; Grayson, Michael (2011). The Eponym Dictionary of Reptiles. Baltimore: Johns Hopkins University Press. xiii + 296 pp. ISBN 978-1-4214-0135-5. ("Kimberley", p. 141).
  35. ^ Lane, J., R. Jaensch, and R. Lynch. 1996. Western Australia. Pages 759-943 in A directory of important wetlands in Australia. Australian Nature Conservation Agency, Canberra, Australia.
  36. ^ "Inquiry into the 2011 Kimberley Ultramarathon". Economics and Industry Standing Committee, Western Australian Legislative Assembly. Ogos 2012. Report No. 13. Diarkibkan daripada yang asal pada 2 Februari 2017. Dicapai pada 22 Januari 2017.
  37. ^ "Music Icons Unite Over JPP Fight - Save The Kimberley". www.savethekimberley.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 23 Mac 2016. Dicapai pada 28 April 2018.
  38. ^ a b "Economic Activity". Kimberley Development Commission. Government of Western Australia. Diarkibkan daripada yang asal pada 13 Ogos 2014. Dicapai pada 12 Ogos 2014.
General
  • Frei, Henry P. (1991). Japan's Southward Advance and Australia. From the Sixteenth Century to World War II. Melbourne: Melbourne University Press. ISBN 0-522-84392-1.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Western Australian regions Templat:Drainage basins of Australia

Koordinat: 16°S 126°E / 16°S 126°E / -16; 126