Kittel

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rencana ini berkenaan jubah Yahudi. Untuk kegunaan lain dari "kittel", lihat kittel (nyahkekaburan).

Kittel (Yiddish: קיטל;, jubah) adalah jubah putih yang dipakai pada waktu istimewa oleh Yahudi beragama. Menurut pada banyak tradisi seorang pengantin memakai kittel untuk pertama kali pada hari perkahwinannya. Ia dipakai pada Rosh Hashanah dan Yom Kippur, dalam menyimpan dengan Biblikal "dosa kita akan dibuat seputih salji" (Isaiah 1:18). Ramai Yahudi juga memakai kittel apabila mengetuai Passover Seder. Kantor juga memakainya semasa sedikit khidmat khas semasa tahun, seperti malam pertama dari Selichot, hari ketujuh dari Cuti Sukkot (juga dikenali sebagai Hoshanah Rabbah), ibadat Musaf dari Shemini Atzeret dan hari pertama dari Passover, dimana ibadat untuk hujan (Tefilat HaGeshem) dan embun (Tefilat HaTal) adalah masing-masing dilafaazkan.

Warna putih dikatakan bersimbolkan kesucian, dimana sebahagian menerangkan kegunaannya semasa perkahwinan. Ia juga dirasai untuk menandakan kesatuan dengan pengantin perempuan (dimana juga memakai putih) dan permulaan dari kehidupan baru bersama.

Dalam tambahan penggunaan ini, si mati juga dikebumikan dalam kittel, melengkapi pakaian mudah yang menjaminkan kesamaan untuk semua dalam kematian.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]