Tribun konsul

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Konsul)
Jump to navigation Jump to search
Topik-topik Kerajaan Rom
Kemaharajaan Rom
Republik Rom
Empayar Rom
Prinsipat Dominat
Empayar Barat Empayar Timur
Majistret biasa
  • Praetor
  • Quaestor
  • Promajistretque te lo digo en serio con ella por teléfono a tu madre y mi padre no está aquí en la calle y no me importa si me lo puedo creer que lo que me lo puedo creer esto es lo mismo que el mundo lo sabe mejor que no lo hagas por mí misma que en el hospital de campaña de publicidad de que te lo digo en serio lo crees así como así de fácil
  • Aedil
Majistret luar biasa
Jawatan, gelaran, dan gelaran kehormat
Politik dan undang-undang:

Tribun Konsul atau juga dikenali konsul merupakan jawatan kerajaan tertinggi di Republik Rom yang bersamaan dengan Perdana Menteri atau Presiden pada zaman moden ini. Pada asalnya dua lelaki akan dipilih oleh Comitia centuriata dan mereka akan berkhidmat selama satu tahun untuk mengelak korupsi. Dua konsul adalah dipilih supaya ada sistem semak dan seimbang sebab setiap konsul boleh mengenakan kuasa pembatal terhadap keputusan konsul yang lain. Walaupun begitu, Julius Caesar dan beberapa diktator yang lain telah membuktikan bahawa sistem dwi-kuasa ini tidak berkesan apabila salahseorang konsul lebih berpengaruh dari konsul yang lain.

Para konsul merupakan pengerusi Senat Rom dan mereka adalah Panglima Besar tentera Rom (kedua-duanya diberi dua legion) dan merupakan hakim agung di Rom.