Lambang Api

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Fire Emblem
Logo since 2013
GenreTactical role-playing
PembangunIntelligent Systems
Koei Tecmo (2019)
PenerbitNintendo
PenciptaShouzou Kaga
KomposerYuka Tsujiyoko
Platform
Keluaran pertamaShadow Dragon and the Blade of Light
April 20, 1990
Keluaran terkiniEngage
January 20, 2023
Spin-off


Fire Emblem ialah siri permainan peranan taktikal fantasi Jepun yang dibangunkan oleh Intelligent Systems dan diterbitkan oleh Nintendo. Dikeluarkan dan diterbitkan untuk Nintendo Entertainment System pada tahun 1990, siri ini kini terdiri daripada tujuh belas item utama dan lima cabangan. Permainan berpusing mengenai pergerakan taktikal dan tindakan watak-watak di medan perang berdasarkan grid, sambil memiliki cerita dan watak-watak yang serupa dengan permainan video peranan tradisional.

Aspek permainan yang ketara ialah kematian kekal watak-watak dalam pertempuran, menyebabkan mereka tidak dapat digunakan apabila dikalahkan. Daripada Fire Emblem: New Mystery of the Emblem dan seterusnya, pemain boleh memilih antara "Classic Mode", di mana watak yang gugur kekal mati, atau "Casual Mode", di mana watak yang gugur akan dihidupkan semula selepas pertempuran. Tajuk siri ini merujuk kepada "Lambang Api", elemen berulang yang biasanya digambarkan sebagai senjata atau perisai diraja yang mewakili kuasa perang dan naga. Pembangunan permainan pertama bermula sebagai projek dōjin oleh Shouzou Kaga dan tiga pembangun lain, dan kejayaannya mendorong perkembangan permainan selanjutnya dalam siri ini. Kaga mengetuai pembangunan setiap entri sehingga keluaran Thracia 776, apabila dia meninggalkan Intelligent Systems. Dia kemudiannya menubuhkan studio permainannya sendiri, Tirnanog, yang membangunkan Tear Ring Saga.

Siri ini memulakan kerjayanya di Barat dengan permainan ketujuh, The Blazing Blade, pada tahun 2003, di bawah tajuk Fire Emblem. Menurut pengarah permainan, ini disebabkan oleh kejayaan antarabangsa Advance Wars yang berdasarkan giliran yang sama.[1] Kemasukan Marth dan Roy sebagai watak yang boleh dimainkan dalam permainan pertempuran Super Smash Bros. Melee pada tahun 2001 juga disebut sebagai alasan. Walaupun banyak permainan dalam siri ini dijual dengan baik, jualan mengalami penurunan pada tahun 2000-an. Hal ini hampir menyebabkan pembatalan siri ini sehingga kejayaan kritikal dan komersial Fire Emblem Awakening (2012) yang sebelum ini tidak pernah berlaku. Siri ini telah dipuji kerana permainannya dan sering disebut sebagai siri terunggul dalam genre lakonan taktikal, memperkenalkan pelbagai elemen permainan yang kemudiannya menjadi ciri-ciri genre tersebut. Watak dari seluruh siri ini juga telah disertakan dalam persilangan dengan frança permainan video lain, termasuk siri Super Smash Bros.

Unsur biasa[sunting | sunting sumber]

Permainan[sunting | sunting sumber]

Pembangun Fire Emblem menggambarkannya sebagai "simulasi RPG" yang menggabungkan permainan simulasi taktikal dengan plot dan pembangunan watak untuk permainan peranan, mencipta rasa keterlibatan dengan watak yang belum pernah ada dalam permainan taktikal sebelum ini.[2] Pertempuran dalam siri Fire Emblem berlaku pada peta berdasarkan grid, dengan pemain mengendalikan sejumlah set watak yang melintasi peta yang terikat dengan cerita permainan dan cerita sampingan pilihan. Setiap watak mempunyai kelas watak tertentu yang memberikan kebolehan yang ditetapkan dan mempengaruhi sejauh mana mereka boleh bergerak di atas padang; beberapa kelas mempunyai kemahiran semula jadi yang unik bagi mereka. Bergantung pada edisi permainan, kelas watak boleh ditukar atau dinaik taraf, kadang-kadang dengan menggunakan item khas. Semasa pertempuran, watak memperoleh mata pengalaman dengan melakukan tindakan, seperti menyerang musuh, menyembuhkan sekutu, atau membunuh musuh, yang biasanya memberikan jumlah mata pengalaman terbanyak. Setiap watak mempunyai statistik mereka sendiri, dan apabila mencapai tahap tertentu, mereka naik tahap dan mata kemahiran baru diberikan secara rawak kepada atribut mereka, seperti kesihatan, ketangkasan, atau kekuatan. Watak memperoleh lebih banyak pengalaman dengan penggunaan yang lebih kerap dalam pertempuran.

Elemen utama yang terdapat dalam pertempuran sejak Genealogi Perang Suci ialah Segitiga Senjata, sebuah sistem yang mengawal kekuatan dan kelemahan senjata dan jenis sihir tertentu terhadap satu sama lain dalam gaya gunting batu-kertas. Untuk senjata, tombak mempunyai kelebihan terhadap pedang, pedang mempunyai kelebihan terhadap kapak, dan kapak mempunyai kelebihan terhadap tombak. Dalam sistem sihir, api lebih kuat daripada angin, angin lebih kuat daripada guruh, dan guruh lebih kuat daripada api.[3] [4] [5] Daripada The Binding Blade melalui Radiant Dawn, ketiga-tiga elemen ini secara kolektif dikenali sebagai sihir anima. Anima lebih kuat daripada cahaya, terang lebih kuat daripada kegelapan, dan kegelapan lebih kuat daripada anima. Dalam Fates, hubungan Segitiga Senjata diperluas dengan menambah senjata lain: pedang dan buku tebal lebih kuat daripada kapak dan busur, kapak dan busur lebih kuat daripada tombak dan shuriken, dan tombak dan shuriken lebih kuat daripada pedang dan buku tebal.[6] Kebanyakan permainan menggunakan sistem Ketahanan Senjata: selepas digunakan beberapa kali, senjata watak akan pecah. Ansuran yang berbeza mempunyai pelbagai sistem berkaitan dengan senjata: dalam Genealogy of the Holy War, senjata boleh dibaiki di kedai khas; dalam Path of Radiance dan permainan akan datang, senjata boleh dibeli dan dinaik taraf. Fates menggantikan sistem ketahanan dengan sistem di mana senjata yang lebih berkuasa melemahkan beberapa statistik pengguna mereka.[7]

Hubungan watak boleh dibangunkan melalui pertalian sokongan di dalam dan di luar pertempuran, yang meningkatkan kebolehan pertempuran tertentu.[8][9] Ciri yang diperkenalkan dalam Genealogy of the Holy War dan digunakan dalam ansuran kemudian ialah watak yang jatuh cinta boleh mempunyai anak yang mewarisi kemahiran dan statistik tertentu daripada mereka.

Salah satu ciri berulang dalam siri ini ialah kematian kekal, di mana unit yang kalah dalam pertempuran dialih keluar secara kekal daripada parti, dengan sedikit pengecualian, seperti watak utama, yang kematiannya mengakibatkan Game Over. Lambang Api: Misteri Lambang Baharu memperkenalkan Mod Kasual, di mana watak yang mati dihidupkan semula pada penghujung pertempuran. Nasib menambah Mod Phoenix, di mana watak yang dikalahkan dihidupkan semula pada giliran seterusnya pemain.

Kemasukan lain daripada Fates ialah 'My Castle', istana yang boleh disesuaikan yang berfungsi sebagai pangkalan operasi pemain sepanjang permainan.[10]

Cerita dan tema[sunting | sunting sumber]

Permainan Fire Emblem berlaku dalam pelbagai tetapan yang tidak berkaitan dalam tempoh masa bertemakan zaman pertengahan atau Renaissance. Protagonis utama, yang biasanya merupakan diraja atau tentera upahan, terperangkap dalam konflik dua atau lebih negara merentasi benua dan berjuang untuk perjuangan mereka.[11] [12] [13] [14] Benua Archanea dan Valentia merupakan tetapan bagi Naga Bayangan dan Bilah Cahaya, Gaiden, Misteri Lambang, dan Kebangkitan, serta dirancang untuk Lambang Api 64.[15] [16] Genealogy of the Holy War dan Thracia 776 berlatarkan Jugdral, yang bersambung jauh dengan Archanea dan Valentia, manakala The Blazing Blade dan The Binding Blade berlangsung di Elibe. The Sacred Stones terletak di Magvel, dan Path of Radiance serta Radiant Dawn terletak di benua Tellius. Nasib berlatarkan benua yang tidak dinamakan, dengan cerita fokus kepada dua kuasa yang bertempur di wilayahnya.[17] [18] Tiga Rumah berlaku di benua Fódlan, sementara Engage ditetapkan di benua Elyos.

Elemen berulang dalam siri ini ialah artifak tituler yang dikenali sebagai "Lambang Api". Dalam Shadow Dragon and the Blade of Light dan permainan lain yang ditetapkan dalam Archanea, ia adalah inset perisai dengan lima permata ajaib yang dinamakan sempena kaitannya dengan naga dan senjata perang, sebagai "lambang api".[19] Ia juga muncul sebagai lambang keluarga dalam Genealogy of the Holy War, meterai keluarga dalam The Binding Blade, batu permata ajaib dalam The Sacred Stones, pingat gangsa yang memegang dewi huru-hara dalam Path of Radiance dan Radiant Dawn, pedang dalam Fates, dan sigil ajaib turun temurun di Three Houses.[20] Unsur ajaib lain, termasuk tuhan yang bermusuhan dan spesies mistik seperti naga dan pengubah bentuk, juga merupakan elemen berulang dalam siri ini.

Perkembangan dan sejarah[sunting | sunting sumber]

Permainan Fire Emblem pertama, Shadow Dragon and the Blade of Light, pada awalnya tidak dimaksudkan sebagai permainan komersial, tetapi dipandang sebagai projek dōjin(fan-made) oleh pencipta Shouzou Kaga dan tiga pelajar lain. Walau bagaimanapun, kejayaan komersial yang tidak dijangka permainan itu mendorong pembangunan lebih banyak permainan dalam siri ini. Permainan ini telah dibangunkan oleh Intelligent Systems, yang sebelum ini terkenal dengan permainan strategi Famicom Wars.

Kaga terus bekerja pada siri Fire Emblem sehingga Thracia 776, apabila beliau meninggalkan Nintendo dan memulakan pembangunan pada Tear Ring Saga untuk PlayStation.[21] Selepas Thracia 776, siri Fire Emblem mempunyai beberapa keluaran pada peranti mudah alih. Pada tahun 2001, Marth dan Roy, masing-masing daripada Shadow Dragon and the Blade of Light dan The Binding Blade, muncul sebagai watak yang boleh dimainkan dalam Super Smash Bros. Melee. Kejayaan Advance Wars dan kejayaan antarabangsa Super Smash Bros. Melee disebut-sebut sebagai faktor yang mendorong Nintendo untuk menyelaraskan The Blazing Blade untuk wilayah Barat di bawah tajuk Fire Emblem. Walaupun Path of Radiance untuk GameCube tiba lewat dalam kitaran hayat konsol tersebut, ia memberikan rangsangan lewat kepada jualan dan mengesahkan kepercayaan Nintendo dalam siri ini.[22] Menjelang 2010, siri ini mengalami penurunan jualan, dan Nintendo memberitahu Intelligent Systems bahawa jika Fire Emblem seterusnya tidak dapat menjual melebihi 250,000 unit, siri itu akan dibatalkan. Ini mendorong Intelligent Systems untuk memasukkan banyak ciri baharu ke dalam siri ini dengan harapan menjadikannya puncak siri secara keseluruhan sehingga tahap tersebut.[23] [24] Penerimaan dan jualan permainan akhirnya menyelamatkan siri ini daripada pembatalan, meyakinkan Nintendo untuk terus melanjutkan pengeluaran.[25]

Muzik asal siri ini digubah oleh Yuka Tsujiyoko. Sebagai satu-satunya komposer muzik di Intelligent Systems semasa Shadow Dragon and the Blade of Light diterbitkan, beliau bertindak sebagai komposer dan pengarah bunyi sehingga Thracia 776, ketika beliau meninggalkan syarikat tersebut untuk menjadi pekerja bebas selepas menyelesaikan markah untuk Paper Mario. Beliau telah terus bekerja pada permainan Fire Emblem kemudian, bersama dengan komposer lain termasuk Saki Kasuga, Hiroki Morishita, dan Rei Kondoh. [26] [27] Siri ini melibatkan beberapa ahli pasukan lain yang terkenal, termasuk Tohru Narihiro, yang terlibat dalam setiap Lambang Api sejak yang asal; Masahiro Higuchi, yang bermula sebagai pereka grafik untuk Genealogy of the Holy War; dan Kouhei Maeda, yang menulis senario untuk setiap permainan sejak The Blazing Blade dan menjadi pengarah untuk Awakening.

Beberapa artis terlibat dengan siri ini. Watak-watak Misteri Lambang dan Genealogi Perang Suci direka oleh Katsuyoshi Koya, yang kemudiannya terlibat dalam reka bentuk untuk Permainan Kad Dagangan Lambang Api. Katsuyoshi, tidak puas dengan hasil kerjanya dalam siri tersebut, meletakkan jawatan sebelum Thracia 776. Pereka untuk Thracia 776 adalah Mayumi Hirota, yang kehadiran singkatnya dengan siri itu berakhir selepas meninggalkan Sistem Pintar bersama Kaga setelah permainan itu selesai. Walau bagaimanapun, seninya untuk siri tersebut digambarkan oleh Kaga sebagai kegemarannya pada masa itu.[28] [29] Artis-artis lain yang terlibat kemudiannya termasuk Eiji Kaneda (The Binding Blade), Sachiko Wada (The Sacred Stones), dan Senri Kita (Path of Radiance, Radiant Dawn).[30] Untuk Shadow Dragon, seni watak direka semula oleh artis Ghost in the Shell, Masamune Shirow.[31] Potret dalam permainan direka oleh penyumbang lama Daisuke Izuka, yang kembali sebagai pereka watak untuk pembuatan semula Mystery of the Emblem. Untuk Awakening, pengarah seni Toshiyuki Kusakihara bekerja bersama pereka watak Yūsuke Kozaki, yang diambil masuk untuk memberikan wajah baru kepada siri ini.[32] Kozaki kemudiannya kembali sebagai pereka watak untuk Fates dan Heroes.[33] Untuk Echoes: Shadows of Valentia, ilustrator Hidari diupah untuk meninjau semula reka bentuk Gaiden klasik dan mencipta yang baru. Untuk menggambarkan "masyarakat bangsawan yang glamor" dalam Three Houses, Intelligent Systems mengontrak pereka watak Chinatsu Kurahana, yang terkenal dengan karyanya dalam permainan otome seperti Uta no Prince-sama.[34] Artis bebas Kazuma Koda menyediakan seni konsep.[35] Kurahana kembali untuk merancang protagonis Shez, Arval, dan ketua rumah dalam spin-offnya, Warriors: Three Hopes, dengan Kusakihara memainkan peranan lain dalam projek tersebut.[36]

Permainan[sunting | sunting sumber]

Pada masa ini terdapat tujuh belas permainan dalam siri Fire Emblem teras, di mana empat belas adalah permainan asal dan tiga telah dibuat semula. [37]

Siri utama[sunting | sunting sumber]

Entri pertama dalam siri ini, Shadow Dragon and the Blade of Light, dikeluarkan pada tahun 1990 untuk Japanese Famicom. Permainan kedua untuk Famicom, Fire Emblem Gaiden, telah dikeluarkan pada tahun 1992. Ia terkenal kerana mempunyai mekanik yang luar biasa berbanding dengan siri yang lain, seperti penerokaan penjara bawah tanah. Walaupun berlaku dalam jangka masa yang sama seperti Shadow Dragon and Blade of Light, ceritanya berlaku di benua yang berbeza. Pada tahun 1994, Mystery of the Emblem telah dikeluarkan untuk Super Famicom, yang mengandungi kedua-dua pembuatan semula Shadow Dragon and Blade of Light dan sekuel permainan pertama. Dua lagi permainan telah dikeluarkan untuk Super Famicom pada tahun 1996 dan 1999 masing-masing: Genealogy of the Holy War dan Thracia 776.[38]

Entri seterusnya yang dikeluarkan ialah The Binding Blade pada tahun 2002 untuk Game Boy Advance.[39] Prekuel kepada The Binding Blade, The Blazing Blade, telah dikeluarkan untuk Game Boy Advance pada tahun berikutnya. Ia dikeluarkan di luar negara di bawah tajuk Fire Emblem pada tahun 2003 di Amerika Utara dan 2004 di Eropah, menjadi keluaran rasmi pertama siri Fire Emblem di wilayah ini.[40] Entri terakhir untuk Game Boy Advance, The Sacred Stones, dikeluarkan pada tahun 2004 di Jepun, dan pada tahun 2005 di Amerika Utara dan Eropah.[41]

Ansuran kesembilan dalam siri ini, Path of Radiance, telah dikeluarkan di seluruh dunia pada GameCube pada tahun 2005. Ia merupakan permainan Fire Emblem pertama yang menampilkan grafik 3D, lakonan suara dan adegan potongan animasi gerak penuh.[42] [43] Sekuel terus kepada Path of Radiance, Radiant Dawn telah dikeluarkan untuk Wii pada tahun 2007 di Jepun dan Amerika Utara, dan 2008 di Eropah.[44] [45]

Pada tahun 2008, siri ini kembali ke sistem pegang tangan dengan dua keluaran untuk Nintendo DS. Fire Emblem: Shadow Dragon, pembuatan semula yang meluas bagi permainan pertama, dikeluarkan pada tahun 2008 di Jepun dan Eropah, serta 2009 di Amerika Utara. Shadow Dragon menggunakan ciri unik DS yang tidak terdapat dalam Famicom dan memperkenalkan watak-watak baru, menambahkan unsur cerita tambahan, mekanik yang diubah suai, dan grafik yang dimodenkan.[46] [47] [48] Entri Jepun sahaja, Misteri Lambang Baharu, telah dikeluarkan pada tahun 2010 untuk DS sebagai pembuatan semula yang meluas untuk Mystery of the Emblem.[49] [50]

Siri ini melangkah ke platform Nintendo 3DS dengan Fire Emblem Awakening, permainan ketiga belas dalam siri ini, dikeluarkan pada tahun 2012 di Jepun dan 2013 di Amerika Utara dan Eropah.[51] [52] [53] Awakening mencapai kejayaan kritikal dan komersial yang besar, dan diiktiraf kerana menghidupkan semula francais ini.[54] Entri kedua untuk Nintendo 3DS, Fates, telah dikeluarkan pada Jun 2015 di Jepun, Februari 2016 di Amerika Utara, dan Mei 2016 untuk Eropah dan Australia. Fates hadir dalam tiga versi: dua versi fizikal yang dinamakan Birthright dan Conquest, dan laluan ketiga yang bernama Revelation dikeluarkan sebagai kandungan muat turun.[55] [56] Fates kemudiannya dikeluarkan semula sebagai versi khas dengan ketiga-tiga versi dimasukkan.[57] [58] [59] Entri ketiga, Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia, dikeluarkan pada Nintendo 3DS pada April 2017 di Jepun, dan di Amerika Utara dan Eropah pada bulan berikutnya. Echoes merupakan pembuatan semula yang diperkemas untuk Gaiden, mengekalkan banyak ciri unik Gaiden sambil mengemaskini grafik dan skrip, serta menambah beberapa penambahbaikan yang memudahkan permainan.

Permainan Fire Emblem telah diumumkan untuk Nintendo Switch semasa Fire Emblem menjadi tumpuan dalam Nintendo Direct pada Januari 2017.[60] Permainan ini secara rasmi dinamakan Fire Emblem: Three Houses semasa acara Nintendo Direct di E3 2018, dan dikeluarkan pada bulan Julai 2019.[61] Fire Emblem Engage, entri kedua untuk Nintendo Switch, diumumkan semasa Nintendo Direct pada September 2022 dan dikeluarkan pada bulan Januari 2023.[62]

Spin-off dan cameo[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1997, prekuel episod Misteri Lambang yang bertajuk BS Fire Emblem: Archanea Senki-hen telah dikeluarkan melalui Satellaview.[63] Peristiwa dalam Archanea Senki telah dimasukkan dalam pembuatan semula Misteri Lambang.[64] BS Fire Emblem dianggap sebagai sebahagian rasmi dari siri ini oleh beberapa pembangun, tetapi tidak secara umumnya oleh peminat. Crossover dengan siri Shin Megami Tensei, Tokyo Mirage Sessions ♯FE, telah dikeluarkan pada Disember 2015 di Jepun dan di seluruh dunia pada Jun 2016 untuk Wii U.[65] Tokyo Mirage Sessions ♯FE telah dibangunkan oleh Atlus dan bukan oleh Intelligent Systems, menggabungkan unsur permainan, naratif, dan estetik daripada kedua-dua siri Fire Emblem dan Shin Megami Tensei.[66] Pada 17 Januari 2020, versi dipertingkat yang diberi nama Tokyo Mirage Sessions ♯FE Encore telah dikeluarkan untuk Nintendo Switch. Fire Emblem Heroes adalah permainan gacha spin-off untuk Android dan iOS, dan telah dikeluarkan pada Februari 2017 untuk peranti mudah alih.[67] Heroes merupakan persilangan watak dari seluruh siri Fire Emblem, bukannya dengan siri lain, dan juga memperkenalkan watak asli yang tidak dilihat dalam mana-mana permainan Fire Emblem yang lain. Crossover dengan siri Dynasty Warriors, Fire Emblem Warriors, telah dikeluarkan untuk New Nintendo 3DS dan Nintendo Switch pada tahun 2017. Ia dibangunkan oleh Omega Force dan Team Ninja. Permainan Warriors kedua, berdasarkan Three Houses, dan bertajuk Fire Emblem Warriors: Three Hopes telah diumumkan dalam Nintendo Direct pada 9 Februari 2022 dan dikeluarkan pada 24 Jun 2022.[68]

Watak dari siri Fire Emblem telah muncul dalam beberapa permainan lain sebagai cameo atau sebagai sebahagian daripada crossover. Ini termasuk berbilang entri dalam siri Super Smash Bros., bermula dengan protagonis Marth dan Roy dalam Super Smash Bros. Melee.[69] Watak daripada siri ini juga muncul dalam permainan strategi Sistem Pintar dengan nama kod: STEAM sebagai watak pilihan yang boleh dibuka kunci melalui amiibo.[70]

Permainan yang dibatalkan[sunting | sunting sumber]

Permainan Fire Emblem pada mulanya sedang dibangunkan untuk Nintendo 64 dan 64DD persisiannya. Pada asalnya diberi nama kod Fire Emblem 64, ia pertama kali didedahkan oleh Shigeru Miyamoto pada tahun 1997.[71] Akhirnya, disebabkan oleh jualan yang lemah untuk 64DD dan perubahan struktur dalaman di Intelligent Systems, Fire Emblem 64 telah dibatalkan pada tahun 2000, dan pembangunan beralih kepada apa yang kemudiannya menjadi Fire Emblem: The Binding Blade.[72] [73] Kerja yang telah dilakukan untuk Fire Emblem 64 kemudian dimasukkan ke dalam The Binding Blade.

Sebuah permainan berasaskan RTS tambahan untuk Wii telah dirancang dan dijadualkan untuk dikeluarkan selepas Fire Emblem: Radiant Dawn. Walau bagaimanapun, selepas beberapa percubaan dan kesilapan, dan dengan jadual pembangunan yang tidak terfokus, projek tersebut akhirnya dibatalkan.[74] Sistem Pintar tidak pernah merancang permainan Fire Emblem untuk Wii U. Pengeluar Nintendo, Hitoshi Yamagami, menyatakan bahawa permainan seperti itu perlu menjual 700,000 salinan untuk mencapai keuntungan.[75] Dikhabarkan juga bahawa pembuatan semula Fire Emblem untuk Nintendo 3DS sedang dibangunkan oleh AlphaDream, tetapi projek ini telah dibatalkan berikutan kebankrapan syarikat tersebut pada akhir 2019. Menurut laporan, ini adalah salah satu daripada banyak permainan video yang telah dibangunkan, tetapi akhirnya dibatalkan untuk platform tersebut. Spekulasi banyak yang mengemukakan bahawa projek ini mungkin dipindahkan ke Nintendo Switch.[76]

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Jualan di Jepun adalah yang tertinggi dengan Shadow Dragon dan Blade of Light, tetapi secara beransur-ansur menurun dengan permainan masa depan, yang menjual 329,087; 324,699; 776,338; 498,216 dan 106,108 salinan masing-masing. Sehingga tahun 2002, jumlah jualan telah mencapai lebih dua juta salinan.[77] Awakening mendahului jumlah jualan kedua-dua Radiant Dawn dan Mystery of the Emblem pembuatan semula pada minggu pertamanya. Ia terus menjual 2.35 juta salinan di seluruh dunia dan menjadi permainan Fire Emblem terlaris di wilayah Barat pada masa itu.[78] [79]

Pada tahun 2007, tinjauan umum Jepun menamakan Mystery of the Emblem sebagai salah satu permainan video 100 Teratas Sepanjang Masa di negara tersebut.[80] Dalam wawancara dengan USGamer, pencipta Massive Chalice, Brad Muir, memberikan ulasan tentang bagaimana Fire Emblem telah mempengaruhi permainan secara umum, merujuk padanya sebagai "[a] siri strategi yang dihormati", memberikan pujian positif kepada permainan dan hubungan wataknya.[81] Dalam ulasannya tentang Awakening, Audrey Drake dari IGN menyatakan bahwa "Terlalu sedikit orang telah memainkan siri Fire Emblem", dan memanggilnya "[a] sayang orang ramai RPG strategi tegar - dan salah satu permata yang bersinar dalam genre".[82]

Beberapa laman web kewartawanan telah menyebut tentang rendahnya populariti di barat sebagai hasil daripada usaha pengeksporan yang terputus-putus dari Nintendo, bersama-sama dengan kedudukannya dalam genre permainan yang lebih khusus. Pada masa yang sama, mereka telah memuji siri ini, sering kali menyoroti kesukaran yang tinggi dan mekanik hubungannya.[83] Siri ini diakui sebagai sumber inspirasi bagi permainan lakonan taktikal kemudian, dengan Gamasutra menyebut Tactics Ogre: Let Us Cling Together, Final Fantasy Tactics, dan siri Disgaea sebagai terpengaruh oleh reka bentuk Fire Emblem.[84] Pada tahun 2014, penulis Destructoid, Chris Carter, memuji mekanik siri ini, dan pada masa yang sama memilih Mystery of the Emblem, Path of Radiance, dan Awakening dalam senarai lima permainan terbaik dalam siri ini. Awakening khususnya sering disebut-sebut sebagai permainan yang membawa siri ini ke dalam sorotan dan menarik perhatian pemain di luar Jepun.[85]

Legasi[sunting | sunting sumber]

Saman Tear Ring Saga[sunting | sunting sumber]

Selepas Kaga meninggalkan Sistem Pintar, beliau mendirikan sebuah studio bernama Tirnanog dan memulakan pembangunan permainan bertajuk Emblem Saga, permainan peranan strategi untuk PlayStation. Permainan ini mempunyai banyak persamaan dengan siri Fire Emblem, dan Nintendo memfailkan tuntutan mahkamah terhadap Tirnanog kerana pelanggaran hak cipta. Saman pertama tidak berjaya, dan mahkamah memutuskan memihak kepada Tirnanog. Nintendo kemudian memfailkan saman kedua, dan kali ini penyelesaian tunai sebanyak ¥76 juta dianugerahkan. Walaupun begitu, Tirnanog dan penerbit Enterbrain masih dibenarkan untuk menerbitkan entri tersebut, walaupun mereka mengubah namanya kepada "Tear Ring Saga", dan akhirnya melanjutkan dengan menghasilkan sekuel. Nintendo cuba membawa saman ketiga ke Mahkamah Agung Jepun pada tahun 2005, tetapi keputusan sebelumnya dikekalkan. [86] [87] [88] [89]

Dalam media lain[sunting | sunting sumber]

Siri animasi video asal pendek dua episod berdasarkan Misteri Lambang[90] dikeluarkan pada tahun 1996. Episod anime ini kemudiannya dikeluarkan di Amerika Utara pada tahun 1998,[91] lima tahun sebelum The Blazing Blade diterbitkan, menjadikannya media Fire Emblem rasmi pertama yang dihadirkan di rantau ini.[92] Nintendo menghasilkan tokoh Amiibo daripada beberapa watak Fire Emblem; mereka serasi dengan Fates, Echoes: Shadows of Valentia, Three Houses, Nama Kod: STEAM, Super Smash Bros. untuk Nintendo 3DS dan Wii U, dan Super Smash Bros. Ultimate.[93] [94] [95] [96] Manga berdasarkan permainan juga telah dihasilkan, termasuk The Binding Blade, Awakening, dan Engage. [97] [98] Dua permainan kad dagangan telah dibuat dalam francais Fire Emblem: Fire Emblem: Trading Card Game, yang dikeluarkan dari 2001 hingga 2006, dan Fire Emblem 0 (Cipher), yang dikeluarkan pada 2015 dan dihentikan pada akhir 2020 dengan dua puluh pek pengembangan kedua menjadi yang terakhir.[99]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • <i id="mwAuw">Siri Wars</i>, siri strategi ketenteraan moden yang turut dibangunkan oleh Intelligent Systems
  • Senarai francais permainan main peranan Jepun

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "The Making Of: Advance Wars - Edge Magazine". Edge. 2012-04-26. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-26. Dicapai pada 2020-01-16.
  2. ^ 「ファイアーエムブレム」のこれまでとこれから。ファミコン時代の開発秘話から最新作「ファイアーエムブレムif」までを制作陣に聞く. 4Gamer.net. April 28, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada June 27, 2015. Dicapai pada July 10, 2015.
  3. ^ East, Thomas (April 13, 2013). "Fire Emblem through the ages". Official Nintendo Magazine. Diarkibkan daripada yang asal pada April 16, 2013. Dicapai pada July 17, 2015.
  4. ^ "Fire Emblem Awakening European instruction manual" (PDF). Nintendo. Dicapai pada March 27, 2015.
  5. ^ Jenni, Lada (February 1, 2008). "Important Importables: Best SNES role-playing games". TechnologyTell. Diarkibkan daripada yang asal pada January 14, 2015. Dicapai pada September 11, 2009.
  6. ^ Sato (May 19, 2015). "Fire Emblem If Introduces New Weapon Triangle System". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2015. Dicapai pada May 21, 2015.
  7. ^ Sato (May 12, 2015). "Fire Emblem If Adds Easier Modes, And No Longer Has Limited Weapon Usage". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada June 26, 2015. Dicapai pada May 21, 2015.
  8. ^ "Fire Emblem: Radiant Dawn—Nintendo Au". Nintendo. February 7, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada August 1, 2008. Dicapai pada June 12, 2008.
  9. ^ Totilo, Stephen (February 4, 2013). "Tips for Playing Fire Emblem: Awakening". Kotaku (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada August 19, 2019.
  10. ^ Gantayat, Anoop (February 15, 2012). "Fire Emblem 3DS Includes Permadeath Option". Andriasang.com. Diarkibkan daripada yang asal pada April 21, 2014. Dicapai pada March 27, 2015.
  11. ^ Carter, Chris (February 5, 2013). "Ranked: The five best Fire Emblem games". Destructoid. Diarkibkan daripada yang asal pada March 27, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  12. ^ Gilbert, Henry (February 1, 2013). "What is Fire Emblem? Learn about the classic SRPG". GamesRadar. Diarkibkan daripada yang asal pada July 22, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  13. ^ ファイアーエムブレム 聖戦の系譜公式ガイドブック (dalam bahasa Jepun). Shogakukan. 1996. m/s. 110–111. ISBN 978-4091025494.
  14. ^ "「ファイアーエムブレム 風花雪月」制作者インタビュー。初のSwitchでの展開やコーエーテクモゲームス参画で変わったところ,変わらないところ". 4Gamer.net (dalam bahasa Jepun). July 26, 2019. Diarkibkan daripada yang asal pada July 27, 2019. Dicapai pada July 27, 2019.
  15. ^ Parish, Jeremy (January 10, 2013). "Fire Emblem Awakening: Killing for Keeps". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada April 2, 2015. Dicapai pada March 26, 2015.
  16. ^ ファイアーエムブレム 聖戦の系譜 スーパーガイド (dalam bahasa Jepun). SoftBank Creative. 1994. ISBN 978-4797300352.
  17. ^ ファイアーエムブレム if ファイナルパーフェクトガイド (dalam bahasa Jepun). ASCII Media Works. July 15, 2015. ISBN 978-4-0486-9406-3.
  18. ^ メイキング オブ ファイアーエムブレム 開発秘話で綴る25周年、覚醒そしてif (dalam bahasa Jepun). Tokuma Shoten. November 28, 2015. ISBN 978-4-19-864056-9.
  19. ^ ファイアーエムブレムワールド 【FIRE EMBLEM WORLD】 - What is Fire Emblem. Fire Emblem World. Diarkibkan daripada yang asal pada August 18, 2014. Dicapai pada July 17, 2015.
  20. ^ "World Guide". 任天堂公式ガイドブック 20th Anniversary 『ファイアーエムブレム大全』が発売中です (dalam bahasa Jepun). Shogakukan. June 30, 2010. ISBN 978-4091064677.
  21. ^ "Interview with Yuka Tsujiyoko". RocketBaby. 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada August 21, 2002. Dicapai pada July 17, 2015.
  22. ^ "Nintendo Dream". Serenes Forest (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-12-18.
  23. ^ "Iwata asks "Fire Emblem Awakening"". Nintendo UK. March 21, 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada July 7, 2013. Dicapai pada March 26, 2015.
  24. ^ Laura (May 25, 2013). "Fire Emblem: Awakening Was Almost The Last Game In The Series". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada February 26, 2015. Dicapai pada June 19, 2013.
  25. ^ "Iwata Asks "Fire Emblem Fates"". Nintendo UK. 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada November 5, 2015. Dicapai pada July 9, 2015.
  26. ^ Greening, Chris (August 23, 2014). "Namco, Nintendo, and freelance composers team up for Super Smash Bros. 3DS". Video Game Music Online. Diarkibkan daripada yang asal pada April 5, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  27. ^ Greening, Chris (June 28, 2015). "Fire Emblem Fates combines music from series' veterans and newcomers". Video Game Music Online. Diarkibkan daripada yang asal pada July 4, 2015. Dicapai pada July 10, 2015.
  28. ^ Ward, Robert (July 10, 2015). "Fire Emblem Artist Spotlight: Mayumi Hirota". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada July 14, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  29. ^ Ward, Robert (July 8, 2015). "Fire Emblem Artist Spotlight: Katsuyoshi Koya". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  30. ^ ファイアーエムブレム メモリアルブック アカネイア・クロニクル. Dengeki Online. Diarkibkan daripada yang asal pada April 14, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  31. ^ Shirow, Masamune (March 4, 2014). "Fire Emblem: Shadow Dragon". Intron Depot 5 - Battalion. Udon Entertainment. m/s. 10–16. ISBN 978-1616552732.
  32. ^ 8-4 Inc. "Fire Emblem Awakening Developer Interview". Fire Emblem Official Website. Diarkibkan daripada yang asal pada February 10, 2015. Dicapai pada March 26, 2015.
  33. ^ Robinson, Martin (May 30, 2017). "Đánh giá về Fire Emblem Echoes". Eurogamer. Dicapai pada July 12, 2022.
  34. ^ Tran, Edmond (August 4, 2019). "Fire Emblem: Three Houses Developers Are Unsure Why The Series Is Popular In The West". GameSpot. Dicapai pada July 12, 2022.
  35. ^ Donaldson, Alex (July 5, 2019). "Without the help of Koei Tecmo it simply wouldn't have been possible" – Fire Emblem: Three Houses developers on their biggest strategy RPG yet". VG247. Dicapai pada July 12, 2022.
  36. ^ "Fire Emblem Warriors: Three Hopes devs on origins, Byleth, Shez, weapon triangle, more". Nintendo Everything. July 2, 2022. Dicapai pada July 12, 2022.
  37. ^ Minotti, Mike (January 14, 2015). "Nintendo announces new Fire Emblem for 3DS". VentureBea. Diarkibkan daripada yang asal pada July 11, 2015. Dicapai pada April 1, 2015.
  38. ^ ファイアーエムブレムワールド 【FIRE EMBLEM WORLD】 - Series. Fire Emblem World. Diarkibkan daripada yang asal pada April 17, 2015. Dicapai pada July 17, 2015.
  39. ^ "Fire Emblem - Maiden of the Dark". IGN. January 23, 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  40. ^ "Ten Big GBA Games of 2003". IGN. July 1, 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  41. ^ "GC 2003: Fire Emblem Goes to Europe". IGN. August 21, 2003. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  42. ^ Castro, Juan (July 22, 2005). "Nintendo Reveals Fall Schedule". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  43. ^ "Fire Emblem: Path of Radiance". Nintendo UK. Diarkibkan daripada yang asal pada November 21, 2013. Dicapai pada July 18, 2015.
  44. ^ Buchanan, Levi (August 27, 2007). "PAX 07: Fire Emblem: Radiant Dawn". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  45. ^ "Fire Emblem: Radiant Dawn comes to Wii!". Nintendo UK. February 14, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  46. ^ "Iwata Asks: Fire Emblem: Shadow Dragon". Fire Emblem: Shadow Dragon Official Website. 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada November 4, 2010. Dicapai pada July 17, 2015.
  47. ^ "Europe - Fire Emblem: Shadow Dragon in December". GoNintendo. October 8, 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2014. Dicapai pada October 8, 2008.
  48. ^ Pigna, Kris (December 17, 2008). "Nintendo Reveals Tons of Early '09 Releases for North America". 1UP.com. Diarkibkan daripada yang asal pada May 2, 2015. Dicapai pada December 17, 2008.
  49. ^ Graft, Kris (July 22, 2010). "Fire Emblem DS Remake Leads Japanese Charts". Gamasutra. Diarkibkan daripada yang asal pada November 14, 2013. Dicapai pada July 18, 2015.
  50. ^ Loe, Casey (2010). "Japan's Summer of RPGs". Nintendo Power. Jil. 257. m/s. 24.
  51. ^ Romano, Sal (February 24, 2012). "Fire Emblem: Awakening Japanese box art". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada August 23, 2012. Dicapai pada July 18, 2015.
  52. ^ Brian (February 14, 2013). "Europe's Fire Emblem: Awakening bundle includes blue 3DS XL". Nintendo Everything. Diarkibkan daripada yang asal pada December 19, 2014. Dicapai pada June 19, 2013.
  53. ^ Fletcher, JC (December 5, 2012). "Fire Emblem Awakening launches Feb. 4 in North America". Joystiq. Diarkibkan daripada yang asal pada February 2, 2015. Dicapai pada December 12, 2012.
  54. ^ Gaston, Martin (May 23, 2013). "Strong Fire Emblem: Awakening sales saved the series' cancellation". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada December 31, 2014. Dicapai pada March 28, 2015.
  55. ^ Romano, Sal (April 1, 2015). "Dự kiến ra mắt vào năm 2016". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada July 2, 2015. Dicapai pada July 11, 2015.
  56. ^ 『ファイアーエムブレムif』 第3のシナリオ"インビジブルキングダム"が配信開始【動画あり】. Famitsu. July 9, 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada July 10, 2015. Dicapai pada July 10, 2015.
  57. ^ "「ファイアーエムブレム エコーズ もうひとりの英雄王」が3DSで4月20日に発売。シリーズ2作目「ファイアーエムブレム外伝」のリメイク" (dalam bahasa Jepun). 4Gamer.net. January 18, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada January 18, 2017. Dicapai pada January 18, 2017.
  58. ^ Frank, Allegra (January 18, 2017). "Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia heading to 3DS this May". Polygon. Diarkibkan daripada yang asal pada January 18, 2017. Dicapai pada January 18, 2017.
  59. ^ Robinson, Martin (January 18, 2017). "There's a new Fire Emblem coming to the 3DS this year". Eurogamer. Diarkibkan daripada yang asal pada January 18, 2017. Dicapai pada January 18, 2017.
  60. ^ Byrd, Matthew (January 19, 2017). "New Fire Emblem Games Coming to Mobile, 3DS, and Switch". Den of Geek. Diarkibkan daripada yang asal pada November 26, 2022. Dicapai pada November 26, 2022.
  61. ^ Nintendo 公式チャンネル (June 12, 2018). "ファイアーエムブレム 風花雪月(ふうかせつげつ) E3 2018 出展映像". Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-12-12 – melalui YouTube.
  62. ^ Petrana, Samit (2022-09-13). "New Fire Emblem game lets you summon old heroes in battle". Polygon. Dicapai pada 2022-09-13.
  63. ^ 任天堂公式ガイドブック 20th Anniversary 『ファイアーエムブレム大全』が発売中です (dalam bahasa Jepun). Shogakukan. June 30, 2010. m/s. 9–17. ISBN 978-4091064677.
  64. ^ ファイアーエムブレム 新・紋章の謎 ~光と影の英雄~ : 『新・紋章の謎』で広がる楽しみ方. Fire Emblem: Mystery of the Emblem remake website. Diarkibkan daripada yang asal pada July 17, 2015. Dicapai pada July 17, 2015.
  65. ^ Romano, Sal (June 16, 2015). "Shin Megami Tensei x Fire Emblem launches 2016". Gematsu. Diarkibkan daripada yang asal pada June 17, 2015. Dicapai pada July 14, 2015.
  66. ^ "アトラスとファイアーエムブレムが融合した『幻影異聞録♯FE Encore』がNintendo Switchに登場!あらかじめダウンロードも開始! | トピックス | Nintendo".
  67. ^ McWhertor, Michael (January 18, 2017). "Fire Emblem Heroes brings the tactical RPG to Android and iOS". Polygon. Dicapai pada January 18, 2017.
  68. ^ Kim, Matt (February 9, 2022). "Fire Emblem Warriors: Three Hopes Announced for Nintendo Switch". IGN. Dicapai pada February 10, 2022.
  69. ^ McFerran, Damien (July 14, 2014). "Sakurai Explains Why Chrom Didn't Make It Into Super Smash Bros. For Wii U And 3DS". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada February 5, 2015. Dicapai pada March 28, 2015.
  70. ^ Fahey, Mike (January 15, 2015). "How Amiibo Work In Nintendo's New Games, And At What Cost". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada July 10, 2015. Dicapai pada January 28, 2015.
  71. ^ "Miyamoto Reveals Secrets: Fire Emblem, Mario Paint 64". IGN. July 30, 1997. Diarkibkan daripada yang asal pada November 5, 2013. Dicapai pada July 17, 2015.
  72. ^ "From the Beginning of Fire Emblem up to Awakening's Development". メイキング オブ ファイアーエムブレム 開発秘話で綴る25周年、覚醒そしてif (dalam bahasa Jepun). Tokuma Shoten. November 28, 2015. ISBN 978-4198640569.
  73. ^ N64「ファイアーエムブレム」は開発中止、別機種移行へ. Gameiroiro. September 24, 2000. Diarkibkan daripada yang asal pada November 2, 2005. Dicapai pada July 17, 2015.
  74. ^ メイキング オブ ファイアーエムブレム 開発秘話で綴る25周年、覚醒そしてif (dalam bahasa Jepun). Tokuma Shoten. November 28, 2015. m/s. 260–295. ISBN 978-4198640569.
  75. ^ Kaplan, Zack (July 10, 2013). "Nintendo: Fire Emblem on Wii U Would Need to Sell 700,000 Units to be Worth It". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  76. ^ "Another Fire Emblem Remake For 3DS Was Reportedly Cancelled--Will It Come To Switch Instead?". GameSpot. Dicapai pada November 3, 2019.
  77. ^ 日本ユニ著作権センター/判例全文・2002/11/14d. Translan. November 14, 2002. Diarkibkan daripada yang asal pada April 2, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  78. ^ Gantayat, Anoop (April 27, 2012). "High Sell-Through For Fire Emblem Awakening". Andriasang.com. Diarkibkan daripada yang asal pada December 25, 2012. Dicapai pada March 28, 2015.
  79. ^ McFerran, Damien (May 22, 2015). "An Impressive 1.79 Million Players Have Crossed Swords With Fire Emblem Awakening". Nintendo Life. Diarkibkan daripada yang asal pada May 24, 2015. Dicapai pada May 24, 2015.
  80. ^ Campbell, Colin (March 3, 2006). "Japan Votes on All Time Top 100". Edge. m/s. 2. Diarkibkan daripada yang asal pada February 23, 2012. Dicapai pada October 27, 2009.
  81. ^ Bailey, Kat (October 1, 2014). "Game Dev Recipes: Massive Chalice". USGamer. Diarkibkan daripada yang asal pada December 9, 2014. Dicapai pada July 18, 2015.
  82. ^ Drake, Audrey (January 30, 2013). "Fire Emblem Awakening". IGN. Diarkibkan daripada yang asal pada March 14, 2015. Dicapai pada January 30, 2013.
  83. ^ "RPG Site Awards 2013". RPG Site. January 27, 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada June 28, 2014. Dicapai pada July 18, 2015.
  84. ^ Wallace, Kimberley (October 22, 2014). "Kèo nhà cái". Game Informer. Diarkibkan daripada yang asal pada December 29, 2014. Dicapai pada July 18, 2015.
  85. ^ Harris, John (July 2, 2009). "Game Design Essentials: 20 RPGs". Gamasutra. m/s. 14. Diarkibkan daripada yang asal pada October 29, 2013. Dicapai pada July 18, 2015.
  86. ^ "Nintendo Sues Over Emblem Copyright". IGN. July 25, 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada January 28, 2013. Dicapai pada July 17, 2015.
  87. ^ Parish, Jeremy (September 2, 2013). "Why Mighty No. 9 Should be Clear for Takeoff". USgamer. Diarkibkan daripada yang asal pada April 15, 2015. Dicapai pada July 17, 2015.
  88. ^ 「ティアリングサーガ」裁判が決着. Gameiroiro. April 13, 2005. Diarkibkan daripada yang asal pada February 20, 2015. Dicapai pada May 29, 2008.
  89. ^ Sato, Yukiyoshi (April 5, 2001). "Emblem Saga receives name change". GameSpot. Diarkibkan daripada yang asal pada July 17, 2015. Dicapai pada July 17, 2015.
  90. ^ "Fire Emblem (OAV) - Anime News Network". www.animenewsnetwork.com. Dicapai pada 2020-09-11.
  91. ^ "Fire Emblem". ADV Films. 1998-01-02. Diarkibkan daripada yang asal pada 1998-02-21. Dicapai pada 2023-06-20.
  92. ^ Fahey, Mike (November 2, 2014). "Ten Things You Might Not Know About Fire Emblem". Kotaku. Diarkibkan daripada yang asal pada November 6, 2014. Dicapai pada July 18, 2015.
  93. ^ Theriault, Donald (April 17, 2015). "Frustrations Of A New Fire Emblem Fan". Nintendo World Report. Diarkibkan daripada yang asal pada July 18, 2015. Dicapai pada July 18, 2015.
  94. ^ Ward, Robert (July 6, 2015). "Fire Emblem Fates amiibo Break The Fourth Wall, Talk About Super Smash Bros". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada July 8, 2015. Dicapai pada July 11, 2015.
  95. ^ "Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia amiibo features". Diarkibkan daripada yang asal pada June 15, 2018. Dicapai pada February 8, 2018.
  96. ^ "Super Smash Bros. Ultimate amiibo features". Nintendo. Diarkibkan daripada yang asal pada February 20, 2019. Dicapai pada February 19, 2019.
  97. ^ "The Sacred Blacksmith Light Novels Get Anime Green-Lit". Anime News Network. January 19, 2009. Diarkibkan daripada yang asal pada November 10, 2013. Dicapai pada July 18, 2015.
  98. ^ Tu, Trumann (January 20, 2023). "Fire Emblem Engage Manga Release Date Revealed". Dicapai pada January 20, 2023.
  99. ^ Sato (January 15, 2015). "Fire Emblem Also Gets A New Card Game And Manga In Japan". Siliconera. Diarkibkan daripada yang asal pada July 6, 2015. Dicapai pada July 10, 2015.