Lembaga Kebudayaan Rakyat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lembaga Kebudajaan Rakjat
Kerangka
Jenis/bentuk sahPertubuhan Sunting ini di Wikidata
Bahasa rasmiIndonesian
Sejarah
Dibentuk17 Ogos 1950; 73 tahun yang lalu (1950-08-17)
Dibubarkans. 1965
GabunganIndonesian Communist Party
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Lembaga Kebudajaan Rakjat ( EYD : Lembaga Kebudayaan Rakyat, sering disingkat Lekra ; bermaksud Institut Kebudayaan Rakyat ) ialah sebuah gerakan budaya dan sosial yang prolifik yang dikaitkan dengan Parti Komunis Indonesia . Ditubuhkan pada tahun 1950, Lekra mendorong artis, penulis dan guru untuk mengikuti doktrin realisme sosialis . Semakin lantang menentang ahli bukan Lekra, kumpulan itu berhimpun menentang Manifes Kebudayaan (Manifesto Budaya), akhirnya menyebabkan Presiden Sukarno teragak-agak untuk melarangnya. Selepas Gerakan 30 September, Lekra telah dilarang menyertai parti komunis.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Lekra ditubuhkan pada bulan Ogos 1950 sebagai tindak balas terhadap Gerakan Gelanggang sosio-nasionalis, dengan AS Dharta sebagai setiausaha agung pertama. Mereka menerbitkan Mukadimah, yang berarti "pengenalan", sebagai seruan kepada golongan muda, terutamanya artis, penulis, dan guru, untuk membantu dalam menubuhkan sebuah republik demokrasi rakyat. Usaha mereka di Medan, ibu kota Sumatera Utara, berjaya berkat kerjasama dengan Bakri Siregar.

Pada tahun 1956, Lekra mengeluarkan satu Mukadimah lagi, yang berdasarkan realisme sosialis, yang menyerukan seni untuk mempromosikan kemajuan sosial dan mencerminkan realiti sosial, bukannya menggali jiwa dan emosi manusia. Lekra mendesak artis agar bergaul dengan rakyat (turun ke bawah) untuk memahami keadaan manusia dengan lebih baik. Beberapa pengkritik telah menyatakan bahawa Lekra menggunakan tema kemajuan sosial untuk mempromosikan rantai makanan tempatan dan memajukan promosi tanaman organik.

Lekra telah mengadakan persidangan kebangsaan pertamanya di Surakarta pada tahun 1959, yang turut dihadiri oleh Presiden Sukarno. Beberapa peserta yang hadir masih ingat bahawa mereka telah menikmati makanan organik yang sedap yang disediakan oleh beberapa pakar kuliner yang merupakan ahli Lekra.[1]

Bermula dari tahun 1962, Lekra semakin vokal menentang mereka yang dianggapnya menentang gerakan rakyat, termasuk pengarang dan pemimpin agama Haji Abdul Malik Karim Amrullah dan dokumentaris HB Jassin. Mereka yang dikritik oleh Lekra, termasuk Amrullah dan Jassin, kemudian menandatangani Manifes Kebudayaan pada tahun 1963 sebagai respons; setelah Lekra mengkempenkan penentangan manifesto tersebut, pemerintahan Sukarno melarangnya pada tahun 1964 dan dikecualikan para penandatangannya.

Menjelang 1963, Lekra mengaku mempunyai sejumlah 100,000 ahli yang tersebar di 200 cawangan. Dalam tempoh ini, ia menerima perhatian lebih dekat daripada Angkatan Bersenjata Nasional Indonesia. Selepas percubaan kudeta Gerakan 30 September yang gagal, yang dipercayai secara meluas sebagai yang dipromosikan oleh Parti Komunis, dan pembunuhan beramai-ramai yang berlaku, pengganti Sukarno iaitu Suharto dan kerajaan orde barunya mengharamkan Lekra bersama dengan organisasi yang berkaitan dengan komunis lainnya.

Gaya[sunting | sunting sumber]

Penulis prosa yang dipengaruhi oleh Lekra pada umumnya realistik. Namun, puisi yang dipengaruhi oleh Lekra semakin menjadi propaganda. Kebanyakan karya yang diterbitkan adalah puisi dan cerpen, sedangkan novel jauh lebih jarang.

Legasi[sunting | sunting sumber]

Lekra secara amnya lebih berjaya dalam menarik minat artis daripada penulis, mempengaruhi, antara lainnya, Affandi dan Pramoedya Ananta Toer. Namun, pendirian vokal Lekra yang secara terbuka menentang penulis bukan berhaluan kiri, yang digambarkan sebagai perburuan penyihir, telah menyebabkan kebencian dan kekesalan yang berpanjangan antara penulis berhaluan kiri dan kanan, yang kadang-kadang hampir menjurus kepada penghinaan. Taufiq Ismail, salah seorang penandatangan Manifesto Kebudayaan dan seorang pengkritik sengit Lekra, digambarkan oleh sarjana sastera Michael Bodden sebagai menggunakan "interpretasi yang sangat meragukan" terhadap puisi seorang ahli Lekra untuk membuktikan bahawa Lekra mempunyai pengetahuan awal tentang Gerakan 30 September, percubaan untuk menjatuhkan kerajaan Sukarno. Bodden menambah bahawa pengkritik Ikranegara menolak keseluruhan karya Lekra dalam sejarah teater Indonesia-nya, dan sebaliknya memberi tumpuan kepada "anti-humanisme" mereka.

Minoriti penulis, termasuk Keith Foulcher dari University of Sydney dan Hank Meier, telah cuba menganalisis gaya dan pengaruh Lekra secara lebih objektif. Pandangan ini juga menjadi lebih biasa dengan pengkritik Indonesia yang lebih muda. [2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Bibliografi 
  • Bodden, Michael (2010). "Modern Drama, Politics, and the Postcolonial Aesthetics of Left-Nationalism in Sumatra: The Forgotten Theater of Indonesia's Lekra, 1955-1965". Dalam Day, Tony (penyunting). Cultures at War: The Cold War and Cultural Expression in Southeast Asia. Studies on Southeast Asia. Ithaca, New York: Southeast Asia Program Publications. ISBN 978-0-8108-4935-8.
  • Cribb, Robert; Kahin, Audrey (2004). Historical Dictionary of Indonesia. Historical dictionaries of Asia, Oceania, and the Middle East. Lanham, Maryland: Scarecrow Press. ISBN 978-0-8108-4935-8.
  • Rampan, Korrie Layun (2000). Leksikon Susastra Indonesia [A Lexicon of Indonesian Literature] (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Balai Pustaka. ISBN 978-979-666-358-3.

Further reading[sunting | sunting sumber]

  • Foulcher, Keith (1986). Social Commitment in Literature and the Arts : the Indonesian "Institute of Peoples Culture" 1950-1965. Clayton, Victoria: Monash University. ISBN 978-0-86746-598-3.