Markas Angkatan Tentera Diraja Thai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Markas Angkatan Tentera Diraja Thai
กองบัญชาการกองทัพไทย
Lambang Markas ATDT
Aktif1957–kini
Negara Thailand
Cawangan Tentera Darat Diraja Thai
Tentera Laut Diraja Thai
Tentera Udara Diraja Thai
JenisMarkas pemerintahan
Sebahagian daripadaKementerian Pertahanan
HeadquartersMerkas Angkatan Tentera Diraja Thai, Bangkok
Komander
Panglima Angkatan TenteraJeneral Chalermpol Srisawat
Tanda kebesaran
Bendera

Markas Angkatan Tentera Diraja Thai (Bahasa Thai: กองบัญชาการกองทัพไทย) atau MK ATDT, adalah markas bersama Angkatan Tentera Diraja Thai yang "paling kemas"[1], terdiri daripada Tentera Darat Diraja Thai, Tentera Laut Diraja Thai dan Kor Marin Diraja Thai, dan Tentera Udara Diraja Thai. Bekas Markas Perintah Ulung (Bahasa Thai: กองบัญชาการทหารสูงสุด), namanya telah ditukar pada Februari 2008. Markas tersebut dibahagikan kepada dua cabang: iaitu "Kumpulan Markas" dan "Kumpulan Bersama". Markas ini diketuai oleh Panglima Angkatan Tentera (Bahasa Thai: ผู้บัญชาการทหารสูงสุด) terkini, Jeneral Chalermpol Srisawat dari Tentera Darat Diraja Thai. Panglima dibantu oleh beberapa jabatan dan direktorat, termasuk 4 timbalan panglima. Markas ini dibawah tanggungjawab Kementerian Pertahanan Thailand dan Menteri Pertahanan.

Para panglima[sunting | sunting sumber]

Panglima Angkatan Tentera[sunting | sunting sumber]

"Panglima Angkatan Tentera" (Bahasa Thai: ผู้บัญชาการทหารสูงสุด) dan Timbalan Panglima Angkatan Tentera (Bahasa Thai: รองผู้บัญชาการทหารสูงสุด) bertanggungjawab bagi pemerintahan dan pelaksanaan operasi ketenteraan angkatan tentera Thailand.[2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Chambers, Paul (2015). Civil-Military Relations in Thailand since the 2014 Coup; The Tragedy of Security Sector "Deform". Frankfurt: Peace Research Institute Frankfurt (PRIF). ISBN 978-3-946459-04-0. Dicapai pada 22 June 2016.
  2. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada November 29, 2014. Dicapai pada November 18, 2014.CS1 maint: archived copy as title (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Military of Thailand

Templat:Military Headquarters