MasterChef Australia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
MasterChef Australia
Ditulis olehEsi Bartels
PengarahRichard Franc
PengacaraSarah Wilson (2009)
Juri
Pencerita suara latar
Penggubah lagu tema
Lagu pembukaanHot n Cold
Penggubah
Negara asalAustralia
BahasaInggeris
Bilangan siri12
Bilangan episod750
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Marty Benson
  • Adam Fergusson
  • Tim Toni
Penerbit
  • Tim Toni
LokasiSydney, New South Wales (2009–12)
Melbourne, Victoria (2013–kini)
Tempoh siaran30–120 minit per episod
Syarikat penerbitan
FremantleMedia Australia (2009–11)
Endemol Shine Australia (2012–)
Penyiaran
Saluran asalNetwork 10
Format gambar576i (SDTV)
1080i (HDTV) (2016– )
Format audioStereo
Dolby Digital 5.1
Siaran asal27 April 2009 – kini
Kronologi
Rancangan berkaitan
Celebrity MasterChef Australia
Junior MasterChef Australia
MasterChef Australia All-Stars
MasterChef Australia: The Professionals
Pautan luar
Laman sesawang
Tapak sesawang penerbitan FremantleMedia Australia (2009–11)
Endemol Shine Australia (2012–)

MasterChef Australia ialah sebuah rancangan televisyen pertandingan memasak secara kompetitif Australia berdasarkan rancangan asal MasterChef British. Ia diterbitkan oleh Shine Australia dan disiarkan di Network 10. Pemilik restoran dan chef Gary Mehigan, chef George Calombaris dan pengkritik makanan Matt Preston berperanan sebagai juri utama pertunjukan itu sehingga 2019, apabila mereka digantikan oleh bekas pemenang Siri 4 dan chef Andy Allen, makanan pengkritik Melissa Leong, dan pemilik restoran dan chef Jock Zonfrillo.

Siri ini juga telah menerbitkan empat siri sampingan: Celebrity MasterChef Australia, yang menampilkan peserta selebriti,[1] Junior MasterChef Australia, yang menampilkan peserta muda,[2] MasterChef Australia All-Stars, yang menampilkan peserta yang kembali dari tiga siri pertama,[3] dan MasterChef Australia: The Professionals, yang menampilkan chef profesional sebagai peserta.[4] Tayangan siri sampingan ini tidak ditayangkan pada tahun 2014 setelah penerbit rancangan tersebut mengumumkan bahawa mereka hanya ingin menumpukan perhatian pada versi asal.[5]

Format[sunting | sunting sumber]

MasterChef Australia mempunyai format yang berbeza dengan format MasterChef British dan MasterChef Goes Large yang asli. Pusingan awal terdiri daripada sebilangan besar calon yang bertanding dari seluruh Australia di"uji bakat" secara individu dengan menyajikan hidangan makanan di hadapan ketiga-tiga juri untuk memperoleh salah satu daripada 50 tempat kelayakan awal. Peserta mestilah berumur lebih dari 18 tahun dan sumber pendapatan utama mereka tidak boleh datang dari penyediaan dan memasak makanan segar di persekitaran profesional.[6]

Mereka yang berjaya mendapat kelayakan awal kemudian bertanding dalam beberapa cabaran yang menguji pengetahuan dan kemahiran penyediaan makanan mereka. Pada Musim 1, 50 teratas bertanding hingga 20 orang yang tinggal, dengan 20 orang tersebut mara ke pentas utama. Dari Musim ke-2, 24 orang peserta pula bertanding. Peserta kemudian akan disaring dalam beberapa cabaran memasak berdasarkan individu dan pasukan dan pusingan penyingkiran mingguan sehingga MasterChef yang menang dimahkotakan. Pemenang akan mendapat hadiah yang merangkumi latihan memasak dari chef profesional terkemuka, peluang untuk menerbitkan buku masakan mereka sendiri, dan wang tunai AU$ 250,000.

Episod[sunting | sunting sumber]

MasterChef Australia ditayangkan lima malam seminggu dari hari Ahad hingga Khamis. Setiap malam mempunyai format episod yang berbeza, namun beberapa episod atau siri mengubah sedikit format tersebut. Format episod yang lazim adalah seperti berikut:

Ahad adalah malam Cabaran. Dari siri 3, ia dapat terdiri dari berbagai cabaran, termasuk Kotak Misteri, di mana setiap peserta diberi kotak bahan yang sama dan membuat hidangan menggunakan hanya bahan-bahan tersebut. Juri kemudian memilih 3 hidangan Berdasarkan Teknik dan Penampilan Visual dan pemenang dipilih. Terdapat juga Ujian Daya Cipta, iaitu para peserta harus mencipta hidangan yang relevan dengan tema tertentu menggunakan bahan utama atau teras. Terdapat juga Cabaran Luar dan Cabaran Berpasukan, yang sering melibatkan memasak untuk sebilangan besar orang. Tiga peserta yang membuat hidangan terbaik dipilih oleh juri, dan pemenang dipilih untuk bertanding dalam Cabaran Kekebalan. Selepas itu, tiga perserta tercorot akan diumumkan untuk menghadapi cabaran penyingkiran pada malam berikutnya. Dalam dua siri pertama, ia selalu terdiri daripada Kotak Misteri, di mana pemenang dapat memilih ramuan teras untuk Ujian Daya Cipta.

Episod Isnin memaparkan Ujian Tekanan. Tiga tercorot dari cabaran malam sebelumnya diberi resipi hidangan tertentu yang harus mereka tiru dalam waktu yang diperuntukkan. Setelah selesai, makanan akan dibawa ke juri untuk dirasa, sebelum ketiga-tiga peserta duduk di hadapan para juri untuk dikritik. Para juri kemudian menyingkirkan peserta dari kalangan tiga orang yang menunjukkan prestasi yang kurang memuaskan dalam ujian ini.

Episod Selasa memaparkan Cabaran Kekebalan, iaitu pemenang cabaran Ahad bersaing dengan tetamu, yang boleh berbeza-beza sama ada chef, perantis, atau hingga tukang masak rumah. Peserta diberi pilihan dua pantri bahan yang boleh mereka gunakan, biasanya berbeza seperti "Hitam" dan "Putih" atau "Makanan Darat" dan "Makanan Laut". Peserta dapat memulakan hidangan sebelum lawan mereka mula memasak dan setelah masa yang diperuntukkan untuk kedua-duanya selesai, hidangan disajikan kepada para juri untuk dicicipi dan diberikan skor daripada mata penuh sepuluh markah. Bagaimanapun, para hakim tidak mengetahui hidangan apa yang dibuat oleh setiap orang. Sekiranya skor hidangan peserta sama atau lebih tinggi daripada skor tetamu, mereka dinobatkan sebagai pemenang cabaran. Pada siri pertama mereka diberi laluan segera ke minggu akhir pertandingan dan boleh pulang. Dari siri 2 dan seterusnya, mereka menerima pin yang membolehkan mereka menyelamatkan diri daripada salah satu penyingkiran pada minggu-minggu yang seterusnya.

Hari Rabu menampilkan Cabaran Berpasukan. Para peserta dibahagikan kepada beberapa pasukan, dan diberi tugas, serta waktu untuk menyelesaikan cabaran. Tugas-tugasnya merangkumi penyediaan hidangan tiga sajian kepada tetamu selebriti, mengendalikan restoran untuk makan malam atau menyajikan acara seperti pesta ulang tahun atau perkahwinan. Setelah selesai dan dinilai, pasukan diberi keputusan. Keputusan ditentukan oleh pasukan mana yang difikirkan paling baik oleh juri, atau mendapat undian terbanyak atau menghasilkan wang terbanyak, dengan anggota pasukan yang kalah menghadapi penyingkiran pada malam berikutnya. Pasukan yang menang akan terselamat daripada penyingkiran dan kadang kala akan menerima ganjaran (contohnya makan tengah hari di restoran ternama).

Khamis adalah satu lagi Penyingkiran. Beberapa orang peserta yang paling tercorot dari pasukan yang kalah dalam cabaran berpasukan akan saling bersaing dalam satu cabaran secara langsung untuk menentukan siapa yang akan tersingkir. Dalam beberapa episod, semua anggota pasukan yang kalah akan dipilih untuk bertanding secara individu dalam cabaran penyingkiran. Pada siri pertama, proses penyingkiran yang berbeza digunakan. Peserta dari pasukan yang kalah harus memilih peserta yang masing-masing merasa tidak menunjukkan prestasi terbaik dan mungkin menanggung cabaran. Setelah mengundi, pasukan dipanggil bersama untuk mengumumkan keputusan undian, dengan peserta dengan undian tertentu dikeluarkan dari pertandingan. Sekiranya cabaran sebelumnya adalah cabaran individu, peserta yang corot boleh bertanding dalam ujian rasa di mana peserta secara bergiilir-gilir menamakan satu jenis ramuan hidangan atau sos tertentu, dan orang pertama yang menamakan ramuan yang salah disingkir. MasterClass disiarkan pada hari Khamis selepas rancangan penyingkiran dan umumnya terhad pada minggu yang bertema. Dalam episod itu, juri George, Gary dan Matt menjalankan kelas untuk peserta yang masih tinggal, yang biasanya mengimbas kembali beberapa cabaran dari minggu sebelumnya. Sebagai contoh, mereka mungkin meninjau semula cabaran Kotak Misteri dan menunjukkan beberapa hidangan lain yang mungkin boleh dibuat atau membuat semula salah satu hidangan peserta untuk memberi petua bagaimana ia dapat diperbaiki.

Pengacara dan juri[sunting | sunting sumber]

Siri utama[sunting | sunting sumber]

Garis masa pengacara, juri dan lain
Dikendalikan Musim
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Kini
Jock Zonfrillo Juri Jemputan Juri Jemputan Pengacara & Juri
Melissa Leong Pengacara & Juri
Andy Allen Pengacara & Juri
Heston Blumenthal Juri Jemputan
Nigella Lawson Juri Jemputan Juri Jemputan
Gordon Ramsay Juri Jemputan Juri Jemputan
Curtis Stone Juri Jemputan Juri Jemputan
Sebelum ini
Gary Mehigan Judge Pengacara & Juri
George Calombaris Judge Pengacara & Juri
Matt Preston Judge Pengacara & Juri
Sarah Wilson Host
Matt Moran Juri Jemputan Judge Juri Jemputan
Kylie Kwong Mentor Jemputan
Peter Gilmore Juri Jemputan Juri Jemputan
Marco Pierre White Juri Jemputan
Shannon Bennett Mentor Jemputan
Yotam Ottolenghi Juri Jemputan Juri Jemputan
Matt Sinclair Mentor Jemputan
Billie McKay Mentor Jemputan
Poh Ling Yeow Mentor Jemputan

Siri selingan[sunting | sunting sumber]

Garis masa pengacara, juri dan lain
Dikendalikan Musim
C J1 J2 A-S TP BTW
Gary Mehigan Pengacara & Juri
George Calombaris Pengacara & Juri
Matt Preston Juri Pengacara & Juri Pengacara & Juri
Anna Gare Judge
Matt Moran Judge
Marco Pierre White Pengacara & Juri
Jock Zonfrillo Pengacara & Juri
Melissa Leong Pengacara & Juri
Andy Allen Pengacara & Juri


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Herald Sun". news.com.au. Dicapai pada 25 April 2017.
  2. ^ "The Courier Mail". news.com.au. Dicapai pada 25 April 2017.
  3. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan allstars tidak disediakan
  4. ^ "MasterChef: The Professionals vs My Kitchen Rules?". tvtonight.com.au. 29 October 2012. Dicapai pada 25 April 2017.
  5. ^ "MasterChef sticks to one series for 2014". tvtonight.com.au. 31 August 2013. Dicapai pada 25 April 2017.
  6. ^ Knox, David (9 December 2008). "Auditions: Masterchef". tvtonight.com.au. Dicapai pada 12 January 2009.

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]