Mi dandan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

 

Mee dandan atau dandanmian (Cina tradisional: 擔擔麵; Cina ringkas: 担担面), secara harfiahnya "mee batang penanggulangan" [1] ialah hidangan mi yang berasal dari masakan Cina Sichuan . Ia terdiri daripada sos pedas yang biasanya mengandungi sayur-sayuran yang diawet (selalunya termasuk zha cai (榨菜</link>), batang sawi yang lebih besar, atau ya cai (芽菜</link>), batang sawi atas), minyak cili, lada Sichuan, daging babi cincang dan daun bawang yang disajikan di atas mi. Hidangan ini boleh disajikan kering atau sebagai mi sup

dandanmian</link> berasal dari Chengdu, ibu kota wilayah Sichuan . Hidangan asli ini dihidangkan tanpa sup dalam mangkuk kecil yang ditutup dengan mala</link> sos daging dan sayur-sayuran yang dijeruk, dengan kacang tanah dan daun bawang yang disajikan di atasnya. Varian sup ini berasal dari Hong Kong dan lebih meluas di seluruh China tetapi ia jarang ditemuidi Sichuan sendiri di mana gaya tradisional mendominasi.

Pes bijan atau mentega kacang kadang-kadang ditambah, dan kadangkala menggantikan sos pedas, biasanya dalam hidangan gaya Cina Amerika . [2] Dalam hal ini, dandanmian</link> dianggap sebagai variasi ma jiang mian</link> (麻醬麵</link>), mi sos bijan, walaupun ma jiang mian</link> biasanya merujuk kepada hidangan khas Shanghai.

Asal dan nama[sunting | sunting sumber]

Mee Dandan

Nama itu merujuk kepada sejenis tiang pembawa ( dan dan</link> ) yang digunakan oleh peniaga jalanan yang menjual hidangan itu kepada orang yang lalu lalang. Tiang dibawa di atas bahu, dengan dua bakul yang berisi mi dan sos dipasang di kedua-dua hujungnya. Oleh kerana mi tersebut murah disebabkan kosnya yang rendah, penduduk tempatan secara beransur-ansur mula memanggilnya mi dandan</link> , merujuk kepada peniaga jalanan tersebut. Nama itu diterjemahkan secara langsung sebagai 'mi yang dibawa di atas tiang', tetapi mungkin lebih baik jika diterjemahkan sebagai 'mi penjaja'.

Pelbagai ejaan dalam bahasa Inggeris digunakan. Perkataan pertama mungkin sama ada dandan, dundun atau tantan, dan perkataan terakhir juga boleh dieja mein (sebutan dalam dialek Kantonis ).

Hidangan-hidangan yang berkaitan[sunting | sunting sumber]

Sos yang sama sering disajikan di atas ayam yang direbus (dipanggil bonbon</link> atau bangbang</link> ayam (棒棒鸡</link>)), dan pada ladu kukus berisi daging dalam hidangan Sichuan lain yang dikenali sebagai suanla chaoshou . Hidangan Jepun yang berkaitan adalah tantan-men</link> , sejenis ramen (secara rasminya担担麺</link>, seperti dalam bahasa Cina, tetapi selalunya ditulis dengan tanda iterasi sebagai担々麺</link>, atau dengan</link>sebagai pengganti</link>).

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • mi cina
  • Senarai masakan Cina
  • mi ta-a

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Alisa Joyce and David Barba (1990-10-14). "the spot for hot pot the culinary delights of sichuan province". The Washington Post.
  2. ^ Dunlop, Fuchsia (2008). Shark's Fin and Sichuan Pepper. W. W. Norton & Co. ISBN 0-393-06657-6.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Sichuan cuisineTemplat:Chinese noodles