Minyak cili

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Minyak cili
Nama alternatifMinyak cili pedas, minyak pedas
JenisPencelup
Tempat asalChina Sunting ini di Wikidata
Bahan utamaMinyak sayur, cili
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Minyak cili
Nama Cina
Cina Tradisional: 辣油, 紅椒油, 紅油, 辣椒油, 紅辣椒油, 油泼辣子
Cina Ringkas: 辣油, 红椒油, 红油, 辣椒油, 红辣椒油, 油潑辣子
Nama Jepun
Kanji: ラー油, 辣油
Nama Korea
Hangul: 고추기름
Nama Thai
Bahasa Thai: น้ำมันพริก
RTGS: nam man phrik
Nama Vietnam
Bahasa Vietnam: ớt sa tế, ớt satế

Minyak cili (juga dipanggil minyak cili pedas) ialah perencah yang dibuat dari minyak sayur-sayuran yang telah diterapkan dengan cili. Ia biasa digunakan dalam masakan Cina, Timur dan Asia Tenggara dan di tempat lain. Sangat popular dalam  masakan Sichuan, ia digunakan sebagai bahan dalam hidangan yang dimasak serta perasa. Ia kadang-kadang digunakan sebagai celup untuk daging dan dim sum. Ia juga digunakan dalam mi sup Cina Korea iaitu jjamppong.

Minyak cili biasanya berwarna merah. Ia diperbuat daripada minyak sayur-sayuran, selalunya minyak soya atau minyak bijan, walaupun minyak zaitun atau minyak lain boleh digunakan. Rempah lain boleh dimasukkan seperti lada Sichuan, bawang putih, atau paprika. Rempah-rempah itu kemudian direndam dalam minyak. Penyediaan komersial mungkin termasuk minyak jenis lain, air, bawang putih kering, kicap, dan gula. Resepi yang disasarkan untuk tukang masak Barat juga menyarankan minyak popular lain seperti biji sesawi, biji anggur atau kacang, dan sebarang cili kering atau segar. Ketulan padat biasanya mendak ke bawah bekas di mana ia akan disimpan. Ketika menggunakan minyak cili, tukang masak atau yang makan boleh memilih berapa banyak ketulan untuk digunakan, kadang-kadang hanya minyak digunakan, tanpa sebarang ketulan.

Minyak cili secara komersial tersedia di dalam balang kaca, walaupun ia mungkin juga boleh dibuat di rumah.[1] Ia biasanya disediakan mengikut permintaan di restoran Cina.

China[sunting | sunting sumber]

Minyak cili mempunyai pelbagai nama di China. Ia dipanggil 油泼辣子 (cili dipercik minyak) di wilayah Shaanxi dan 辣油 (minyak pedas) atau 红油 (minyak merah) di wilayah Sichuan. Di antara nama-nama itu, salah satu yang paling popular adalah 辣椒油 (minyak cili).

Di China, minyak cili disediakan dengan menuangkan minyak sayur-sayuran panas (biasanya panas ke tahap 8/10 di mana 10 ialah takat didih) perlahan-lahan ke atas serbuk cili atau cili cincang.[2] Banyak bahan-bahan lain boleh ditambah bersama untuk memperkaya rasa seperti cuka hitam Cina, bawang putih, kulit halia kering, bijan, minyak bijan, lada Sichuan, kayu manis, bunga lawang dan daun bay[3]. Ada juga banyak terbitan perasa dari minyak cili, salah satu yang adalah Lao Gan Ma yang dihasilkan dari minyak cili dan Douchi (豆豉, kacang hitam kacang peram).

Minyak cili boleh digunakan secara langsung dengan makanan lain. Selain itu, ia juga digunakan secara meluas dalam seluruh memasak China terutama dalam masakan Shaanxi, masakan Sichuan dan masakan Hunan. Seperti Hong Anda Chao Shou (红油抄手, wonton dalam minyak merah) dan Mi Dan Dan (担担面).

Jepun[sunting | sunting sumber]

Taberu rāyu di atas nasi

Jenis minyak cili China di Jepun sebagai rāyu (Jepun: ラー油 or 辣油) (ラー油 atau 辣油) , digunakan di Jepun sebagai bahan memasak atau sebagai perencah. Biasanya yang jernih, diperp dalam minyak bijan, dan cili cincang menggunakan biasanya merah, mempamerkan warna merah kepada minyaknya.[4] Bahan-bahan lain yang digunakan mungkin termasuk soya, minyak jagung, lidah buaya kering, halia, daun jambu batu, daun bawang, paprika, dan kunyit.[perlu rujukan]

Bermula tahun 2009, \jenis baru dari produk yang dikenali sebagai taberu rāyu (Jepun: 食べるラー油 or -辣油, literally, "rāyu for eating") (食べるラー油 atau -辣油, benar-benar, "rāyu untuk makan") menjadi trend pada tahun 2010.[5][6] Jenis Ini terkenal kerana kurang pedasnya, dan di samping minyak biasa, ketulan makanan dimasukkan seperti bawang putih goreng dan bawang kecil goreng.[7]

Itali[sunting | sunting sumber]

Minyak cili Itali (olio di peperoncino) berasal dari wilayah selatan Calabria. Jenis ini menggunakan minyak zaitun sebagai asas, dan mempunyai rasa unik air garam. Tidak diketahui berapa lama minyak ini telah dalam pengeluaran, tetapi ia dianggap sejak Sepanyol mengambil cili dari Amerika.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Flickr. making chili oil, step 1
  2. ^ 油泼辣子
  3. ^ "辣椒油".
  4. ^ "Spicing Up the Menu With Rayu". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-05-18. Dicapai pada 2017-07-21.
  5. ^ Google Trends: 食べるラー油
  6. ^ "Taberu Rayu".
  7. ^ "Recipe for home-made Taberu-Rayu".